Stručná zpráva o prezentaci knihy Pod císařským praporem

Fotografická "reportáž" o slavnostním představení knihy v Muzeu hl. m. Prahy

Ve středu 24. 9. zahájila ředitelka Muzea hlavního města Prahy v přednáškovém sále presentaci dlouho očekávané publikace Pod císařským praporem. Zhruba stovka příznivě naladěných návštěvníků, novinářů, příbuzných a přátel autorů, pohodlně usazených v křeslech, obklopena obrazy vojenských uniforem Mistra Tomana, vyslechla nejprve improvizovaný projev nakladatele Leonida Křížka. Ten hosty nejprve seznámil s pohnutou historií vzniku publikace, která se rodila za opravdu těžkých porodních bolestí celých sedm let, a potom představil přítomné autory ? PhDr. Josefa Dolejšího, Ing. Josefa Fučíka, PhDr. Petra Havla, PhDr. Jiřího Pernese a ilustrátora Zdirada Čecha. RNDr. Ivan Koláčný (autor obsáhlé kapitoly o řádech a vyznamenáních) se bohužel nemohl dostavit a Karel M. Toman, stěžejní ilustrátor díla, se slavnostního uvedení knihy bohužel nedožil. Představeni byli i patroni slavnosti, kulturní rada Rakouského velvyslanectví Mgr. Persché a zástupce vojenského přidělence. Tito ctihodní republikáni nakonec se všemi ostatními povstali při hraní císařské hymny, kterou zahrál na trubku bratra ilustrátora Čecha. Poté se ujal slova ing. Fučík, který přednesl brilantní úvahu o hodnotách habsburské armády a loajalitě českých vojáků, kteří jsou dnes nahlíženi pohříchu jen prizmatem Haškova satirického díla. Za zvuků Radeckého marše napochodovali vojáci v historických uniformách, Zdirad Čech dekoroval je i přítomné návštěvníky pamětními odznáčky s habsburským orlem, a potom všichni již listovali objemnými svazky, připíjeli autorům, ochutnávali skvělé pohoštění a navazovali všestranné kontakty, jak je to při podobných příležitostech zvykem. Dalo by se říci, že rakouský voják měl opět jednou slavně zvítězil.

Ze slavnosti Vám přináším několik fotografií Petra Packana.

Čestná stráž na schodišti Muzea hlavního města Prahy

Zleva: autoři Ing.  Josef Fučík, PhDr. Petr Havel, PhDr. Josef Dolejší, kulturní rada rakouského velv. Mgr. Walter Persché, zástupce vojenského přidělence, ilustrátor Zdirad J. K. Čech, ředitelka muzea PhDr. Zuzana Strnadová, nakladatel Leonid Křížek, trubač p. Čech

Ing. Fučík ve své plukovnické uniformě představuje vojáky v historických uniformách

Návštěvníci si prohlížejí knihu Pod císařským praporem

Ing. Fučík, autor závěrečných kapitol knihy, v rozhovoru s nakladatelem

Záběr na část z 58 akvarelů Mistra Karla M. Tomana, původní ilustrace k dílu, vystavené v přednáškovém sále Muzea hlavního města Prahy

Datum: 16. 10. 2003 15:29:10 Autor: pellar adam
Předmět: kniha Pod císařským praporem
Vážení spisovatelé, nejenže jste mně velice zklamali, neboť ve Vaší knize jsou zcela jasné omyly,nepravdy, kdy jste podřídili úmyslu celý obsah. Když už jste chtěli oslavovat rakouskou armádu, proč přeskočili některá jasná vitězství, samozřejmě v rámci objektivity jste zapomněli na mnohé porážky. Už Napleonův výrok, že z neschopností rakouských generálů lze počítat jako z faktem hovoří za vše. Proč není zmínka o nápisu na praporu " Držte se Hanáci", který byl jediná neněmecký nápis na rakouských praporech? A tak bych mohl pokračovat,jednotlivé strany si i odporují. Vše je děláno s úmyslem poškodit českoslevenskou armádu, kdy "nevyučení " vojáci porazili neschopnou rakousko-uherskou armádu. Jak by ve Vaších očích dopadl George Washington, byl to zrádce či národní hrdina? Za neuvěřitelnou cenu jsem se dověděl jak fabulovat s historií.
Datum: 10. 11. 2003 21:43:24 Autor: Leonid Křížek
Předmět: Ach, ty omyly...
Vážený pane Adame, ve vaší rozhořčené písemné reakci jsem napočítal celkem osm pravopisných chyb (stylistickou úroveň nehodnotím). Není snadné vystříhat se omylů, zvláště v tak objemné knize, na které pracovala řada autorů 7 let. Ujišťuji Vás, že nebylo naším úmyslem "poškodit československou armádu" -- v celé knize o ní není jediná zmínka. Narozumím Vaší formulaci, že "nevyučení" vojáci porazili neschopnour R-U armádu -- berte to jako další důkaz, že autor někdy v dobré víře nezvolí tu nejsrozumitelnější formulaci. Autoři vyjádřili svůj názor -- je Vaším právem s ním nesouhlasit. Co se týče ceny publikace -- jestli máte dojem, že jste vyhodil peníze, koupím od Vás knihu za plnou cenu zpět. Stačí poslat mi na Vás kontakt. S pozdravem, Leonid Křížek (nakladatel)
Datum: 02. 03. 2011 19:17:56 Autor: Ivo
Předmět: workingclass@mybox.cz
Myslím že úmyslné poškozování bylo a je právě opačně, hlavně skrze lži atd.Nehledě na to že teď je projekt na oslavu druhé strany financován vládou, tak to už asi mají legionáři alarm už kvůli této knize...Jen myslím že ve vaší knize informace jedna není pravdou že by se po roce 1868 nedalo vykoupit z vojenské povinnosti.Četl jsem v knize Z dějin české každodennosti - Uniknout vojenské službě v rakousko-uherské armádě bylo za určitých podmínek možné. Jednou z nich bylo zaplacení tzv. vojenské taxy. Člověk mohl vojenskou taxu platit i ročně, na začátku 20. století byla odstupňovaná do 14 ti tříd, nejvyšší činila 200 Kč, nejnižší 2 Kč ročně, a platila se po celou dobu, kdy měla trvat vojenská služba. Stanovovala se každý rok podle jmění, výdělku, čistého příjmu a přímých ročních daní dotyčné osoby...Rád se dozvím pravdu.Děkuju
Datum: 10. 03. 2011 21:22:29 Autor: ivo
Předmět: legie 100
Vznikl proto projekt Legie 100, který má v Česku rozšířit legionářskou osvětu. Tedy že Češi nebyli žádní Švejkové, kteří se snaží ze všeho vykličkovat, ale že se nebáli nasadit život za své ideály a bratry ve zbrani. Že to nebude nic malého, naznačuje i přichystaná částka - vyjde podle všeho na více než půl miliardy korun.........nutnost poukázat, jak současná vláda skutečně vnímá šetření. Na jedné straně se omezuje produkce knih, nutí k protestům zdravotně postižení, omezují se výdaje na dopravu, přímou bezpečnost atd. a na druhé straně se zřejmě lehce najde 60.milionů na propagaci legií...
Datum: 10. 03. 2011 22:34:16 Autor: Saša Morozov
Předmět: legie 100
Pane Ivo píšete:"Že to nebude nic malého, naznačuje i přichystaná částka - vyjde podle všeho na více než půl miliardy korun......... V dalším opět píšete cituji:"a na druhé straně se zřejmě lehce najde 60.milionů na propagaci legií... Takže pokud se dobře pamatuji ze školních let 60.miliónu není půl miliardy!A nebo že bych byl opět pomýlený,jako v roce 1971?
Datum: 11. 03. 2011 20:21:50 Autor: ivo
Předmět: legie 100
Tak 500 milionů o to ale nejde :)