logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Z Washingtonu D.C. do Bostonu na Freelordu (1)

U.S.S. Constitution? technický triumf, který překonal svou dobu

Když už jsme minulý týden začali fotkou týdne americké fregaty Constitution, vezmeme glosy o plavbě kolem východního pobřeží USA od konce.

Prázdninová plavba na 39 stop dlouhé výletní plachetnici Freelord (třída Oyster) byla od začátku koncipovaná jako výlet po vojensko-námořních památkách určitého úseku východního pobřeží USA spíše než sportovní plachtěni na Atlantiku. Záměr vyšel beze zbytku.

Skipperem byl František ?Mrož? Novotný (známý čtenářům Militarie mimo jiné z článků Námořní rozpaky paní Češtiny a z rubriky Toluenové opojení), a po ukončení úvodní fáze plavby v Bostonu jej čeká ještě přeplavba Atlantiku s jinou posádkou. Ale to je jiné téma.

Před vyplutím bylo nutné loď postavenou v roce 1979 uvést do plavby schopného stavu, což obnášelo kromě jiného obroušení a natření dna, výměnu lan a další manuální práce.

Na vodu jsme konečně vypluli v sobotu 16. 5. (2015) po třech týdnech práce v docích. K průběhu plavby a navštíveným pamětihodnostem se ještě vrátím, nyní o ?konečné? v Bostonu (Massachusetts). Dorazili jsme tam po krásné závěrečné plavbě z Buzzards Bay (41°73.91' N, 70°37.87' W), posledního našeho kotviště ve volné přírodě. Ráno proplouváme 12mílovým kanálem Cape Cod do stejnojmenné zátoky díky přílivovému proudu rekordní rychlostí 11,2 uzle. Zátoku Mys tresek proplouváme za nejpříznivějšího počasí za celou plavbu, takže plujeme pod plachtami několik hodin skoro až do Bostonu. Do Bostonu je nutné prokličkovat mezi malými ostrůvky a tehdy to přichází. Ze severu se začaly sbírat mraky, a když jsme vplouvali do Bostonu, přepadl nás vítr přes 40 uzlů, prudký déšť a občas kroupy. Ve chvíli jsme promokli na kůži a deštivé počasí pod souvislou oblačností, které v Bostonu v tuto roční dobu nezažili, trvá ještě další dva dny (teplota 13 °C).

Pro příjemce mých e-mailových týdenních hlášení o plavbě bilanční raport: V době od 16. do 31. 5. jsme s Freelordem upluli celkem 617 námořních mil (NM), kvůli setrvalému bezvětrnému počasí většinou na motor (536 NM), na plachty 81 NM (počítají se i míle v kombinaci motor + plachty) a z 98 hodin plavby jsme jich upluli na motor 89 průměrnou rychlosti 6,2 uzle.

Hned v pondělí ráno vyrážíme v Bostonu na prohlídku nejslavnější americké válečné lodi. Kotvíme v sousedním bazénu v marině nazvané (jak jinak) Constitution Marina. Loď stojí kvůli opravám bohužel v suchém doku, má sundané čnělky a nelze vejít na palubu. Prohlížíme proto alespoň sousední muzeum, jehož didaktická expozice je určena povícero dětem a mládeži.

USS Constitution, pojmenovaná prezidentem Georgem Washingtonem po ústavě Spojených států amerických, je uchovávaná v Boston Navy Yard, pouhých 700 metrů od místa, kde byla v roce 1797 poprvé spuštěna na vodu. Dnes je nejstarší válečnou lodí USA stále ve službě. V roce 1794 odsouhlasil George Washington výstavbu nového válečného loďstva k ochraně amerických lodí před berberskými korzáry. Prvních šest fregat (konstruktér Joshua Humphreys) bylo postaveno z ?nejodolnějšího dřeva na světě? ? dubu zelenavého z Georgie, z něhož asi 20 % na lodi skutečně vydrželo dodnes. Fregaty měly na všech třech stěžních čtvercové plachty, a byly menší, lehčí a rychlejší než řadové lodě.

Zrodily se ?superfregaty?, větší, rychlejší a mohutněji vyzbrojené než dosavadní fregaty. Standardní fregaty disponovaly většinou jednou řadou děl na dělové palubě a několika dalšími děly upevněnými na horní otevřené palubě, celkem tedy 24 ? 40 děly, která vystřelovala 12 nebo 18liberní kule. Superfregaty ovšem měly pouze jednu dělovou palubu a z děl vystřelovaly 24 nebo 32liberní kule. Navíc mohly vést palbu za jakéhokoli počasí, na rozdíl od řadových lodí s třemi řadami děl, které musely za rozbouřeného moře zavřít střílny na nejspodnější palubě, aby loď nenabírala vodu.

USS Constitution je dlouhá 204 stop a linii ponoru má dlouhou 175 stop. Plocha plachtoví zabírá téměř akr, a posádka o nějakých 450 členech ho byla schopna připravit ke vztyčení během několika minut.

Fregata dokázala plout rychlostí 14 uzlů, což je na tehdejší válečnou loď pozoruhodné.

Kule britských fregat se od jejích ?železných? boků odrážely, takže dostala přezdívku ?Old Ironside? (podle jiné verze za to může stejnojmenná báseň Olivera Wendella Holmese z roku 1830). USS Constitution i jejím sestrám se dostalo neobvyklé pocty: britská admiralita zakázala osamoceným fregatám pouštět se s americkými superfregatami do soubojů.

Svou bojovou kariéru započala Constitution v roce 1798, naposledy vystřelila v bitvě roku 1815. Její první povinností v rámci nově vzniklého amerického námořnictva bylo poskytovat ochranu americkému obchodní loďstvo během nevyhlášené válka s Francií a porazit berberské piráty v první Berberské válce.

USS Constitution je nejvíce známá díky svým akcím během války roku 1812 proti Spojenému království, když zachytila četné obchodní lodě a porazil pět britských válečných lodí: HMS Guerriere, Java, Pictou, Cyane, a Levant. Bitva s Guerriere jí vysloužila obdiv americké veřejnosti, jenž ji opakovaně zachránil od sešrotování. Pokračovala ve službě jako vlajková loď ve Středomoří a ve 40. letech 19. století obeplula svět. Během americké občanské války, sloužila jako školní loď námořní akademie Spojených států.

Aktivní službu ukončila v roce 1881, nějaký čas sloužila pro odvod branců a v roce 1907 byla přeměněna na muzeum. V roce 1934 absolvovala tři roky trvající návštěvu 90 amerických přístavů. Vlastní silou se plavila v roce 1997 na své 200 ?narozeniny?, a znovu v srpnu 2012 u příležitosti 200. výročí svého vítězství nad HMS Guerriere.

Podrobnější informace se lze dočíst například zde:

http://www.amazon.com/44-Gun-Frigate-Constitution-Ironsides%2522-Anatomy/dp/1591142504/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1434367734&sr=8-2&keywords=USS+Constitution

Z historicko-vojenských památek Bostonu stojí za shlédnutí ještě muzeum ?bostonského čajového dýchánku? (Boston Tea Party Museum), návštěva je ovšem víceméně happeningové představení pro děti a mládež, ale má svůj půvab. Druhoválečný torpédoborec USS Cassin Young (DD-793) byl během naší návštěvy rovněž nepřístupný.

 

Foto autor

 

USS Constitution v suchém doku (2015)

 

Model fregaty pod plachtami

 

V roce 1976 navštívila palubu fregaty, jež pomohla USA vyhrát válku s Británií (1812), britská královna Alžběta II.

Fotografie fregaty během výroční plavby 2012

Obraz USS Constitution prchající před britskými válečnými plavidly na začátku války 1812

Pro poučení o hygieně na lodích v minulých staletích je na muzejním WC tato názorná ilustrace

 

 

 
Datum: 22. 06. 2015 13:56:01 Autor: Panzer
Předmět: ...pokracovani?
Diky, musel to byt zazitek, kdy budou dalsi dily?
Datum: 23. 06. 2015 11:30:21 Autor: -lk-
Předmět: Další díl...
...jsem uveřejnil dnes (23. 6.)
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Potyčka migrantů s řeckou policií v přístavu Mytilene poté, co místní obyvatelé zablokovali přístup do uprchlického tábora Moria na severovýchodním Egejském ostrově Lesbos.

Potyčka migrantů s řeckou policií v přístavu Mytilene poté, co místní obyvatelé zablokovali přístup do uprchlického tábora Moria na severovýchodním Egejském ostrově Lesbos.


Recenze týdne

Vlasovci v boji za Prahu

Pomoc 1. ruské divize Ozbrojených sil KONR povstalé Praze, 5.-9. 5. 1945