logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

AEC Matador, lesní traktor

Z dílny Jiřího Hübnera

Nejen vojenskou technikou kitař živ je, ne všichni plastikoví modeláři si libují v modelech zbraní. Mnozí mírumilovně staví modely osobních a závodních automobilů nebo kamionů. A to poslední je doménou mého klubového kolegy Jiřího Hübnera, hlavně bizarní náklaďáky a tahače z meziválečného období, kdy se ještě nosila plná loukoťová kola, náhony řetězem a tu a tam ještě karbidové lucerny.

Jeho model lesního traktoru, který je přestavěn z dělostřeleckého tahače v období druhé světové války, je, pravda, modernější, ale představuje zase jinou raritou, neboť resinových stavebnic nákladních automobilů v měřítku 1 : 24 není nijak mnoho.

Jak ukazují fotografie, Jirka původní stavebnici důkladně ?překopal?, když ponechal jen šasi a řidičskou kabinu. Na šasi pak postavil vlastnoručně vyrobené rameno navijáku, kterým se stahovaly kmeny pokácených stromů. Vůz také dostal nepřehlédnutelnou radlici, kterou se při stahování kmenů zaryl do půdy. Ostatní detaily ukazují fotografie, za zmínku určitě stojí hodně omšelý vzhled, který k lesnímu stroji patří.

Celkový pohled na model lesního traktoru AEC Matador v měřítku 1 : 24. Šasi není zkráceno, dělostřelecké tahače bývaly kratší než standardní náklaďáky, proto byla stavebnice vhodná na přestavbu na lesní traktor (a proto bylo takto přestavěno skutečné vozidlo).

Tříčtvrteční pohled zezadu odkrývá konstrukci ramena výložníku a opěrného rámu, na který ležel, když se nepoužíval.

Resinová stavebnice byla bohatě vybavená velkoplošnými lepty, včetně krycí střechy nad řidičskou kabinou. Jirkovi přišel fotolept příliš tvrdý, takže ho nahradil ?buchtovým plechem?, který se dá snáze deformovat.

Jednalo se výrobek anglické firmy Kit Form Services, která se specializuje na resinové kity anglických klasických vojenských vozidel.

Zde jsou zobrazeny díly stavebnice ? 133 z polyuretanu, 96 odlitých z bílého kovu a 255 mosazných ve třech plástvích fotoleptu.

Pohled na zadní část traktoru ukazuje nově vyrobenou radlici.

 

Obtisky jsou vyrobeny na objednávku, za pozornost stojí střecha, kde Jiří Hübner místo fotoleptu použil měkký hliníkový plech z táců a talířů na jedno použití, neboť je měkký a dá se snadno formovat, jak modelář potřebuje.

Pro srovnání firemní foto původního modelu dělostřeleckého tahače AEC Matador, který postavil některý pracovník KFS pro reklamní účely.

Kromě vlastního výložníku se musel vyrobit i opěrný rám, na němž jeho rameno leželo, když se nepoužívalo.

Boční pohled na opěrný rám.

Dřevěná plošina s akumulátory a palivová nádrž. Jiří Hübner nepoužívá skutečné dřevo, ale plastik, který nakonec kartáčuje kartáčkem na semiš, aby vytvořil ?léta?.

Na tomto záběru jsou dobře vidět sváry na ramenu výložníku (nad rezervou).

Ještě jeden pohled na záď traktoru s radlicí. Závěs na listovém peru, kladky a rolny navijáku jsou z dílů ve stavebnici.

Kromě akumulátorů stojí za pozornost výfuk a jeho tlumič.

Tady stojí za povšimnutí svorky (kalendovky) na ocelovém lanku výložníku.

I jiní modeláři původní stavebnici přestavěli. Zde konverze na odtahové vozidlo, ovšem nablýskané jak pro autosalon.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Lenin a Trockij v r. 1919 na oslavách tzv. VŘSR - zde poprvé v barvách.

Lenin a Trockij v r. 1919 na oslavách tzv. VŘSR - zde poprvé v barvách.


Recenze týdne

Strach a svoboda

Jak nás změnila druhá světová válka