Rubriky
- Války a válečníci
- Zbraně a zbroj
- Beneš(n)oviny
- Uniformy a modely
- Mrožoviny
- Vojenská technika
- Vojenská symbolika
- Bojové umění
- Miscellanea
- Toluenové opojení - galerie
- Komická sekce
- Hry
- Muzea
Autojeřáb MACK AC
Z dílny Jiřího Hübnera
Dalším unikátním kouskem z dílny klubového kolegy Jiřího Hübnera je autojeřáb na podvozku nákladního automobilu Mack AC Bulldog z 20. let minulého století. Jedná se o konverzi stavebnice Mack AC Bulldog 1 : 24 firmy Monogram. Tato stavebnice pochází z roku 1968, takže je starší než většina čtenářů této rubriky. Nicméně je stále žádaná a její cena na burzách neúprosně stoupá. Její předloha vznikla v roce 1923 a vozidlo se vyrábělo v různých verzích, včetně cisterny, nákladního auta pro americkou armádu, vyprošťovacího vozidla, hasičského automobilu atd. Mack AC používal řetězový náhon, který byl v USA u nákladních aut častý a udržel se zde až do druhé světové války, připomínám tankový transportér M 26 Dragon Wagon, který jej měl též.
Konverze vznikla podle fotografií. Jiří Hübner použil ze stavebnice jen šasi, které prodloužil o 50 mm. Základním stavebním materiálem pro jeřáb byly profily Evergreen, motor jeřábu byl převzat ze stavebnice Chevroletu. Kousek vlnitého plechu, který přesně vyšel na střechu, naštěstí Jirka našel ve svých zásobách. Celý model je nastříkán šedou barvou a poté Bistrolem. Patina je provedena štětcem nanášenými a vytíranými anilinovými barvami, zaprášení provedeno pigmenty Agama ? městská šedá a zemitě hnědá.
Fotografie zachycují ne zcela dokončený model. Chybí tovární emblém a některé drobné popisky.
Model evokuje dobu před Velkou krizí, kdy zlatá mládež tancovala charleston a v kinech kralovaly grotesky Charlieho Chaplina.
Zapatkováním, otevřeným nářadím, zvednutou kapotou a mírným vytočením jeřábu se zavěšeným řetězem je docíleno efektu akčnosti.
Záběr z nadhledu odhaluje další detaily.
Špalky pod bočními opěrami nejsou ze dřeva, ale z plastiku. Struktura dřeva vznikla nátěry a kartáčováním.
Mack AC měl chladič za motorem, což je uspořádání, které v Evropě před první světovou válkou hlavně používaly francouzské automobily Renault.
Na pohledu z druhé strany zaujme velký hledáček.
Motor ze stavebnice je doplněn kabely zapalování.
Celkový pohled do motorového prostoru.
Řidičskému prostoru dominuje volant s ručním nastavováním předstihu (mosazný segment).
Řidičovo sedadlo ještě chybí, ale o to lépe je vidět palivová nádrž, která se nacházela pod ním.
Detailní záběr na pravý řetězový převod a na ložisko jeřábu vyrobené metodou scratchbuilt z profilů Evergreen.
Zadní dvířka jeřábové boudy jsou otevřená a ukazují motor Chevrolet.
Interiér jeřábu je proveden do všech podrobností.
Tabulka vlnitého plechu, nalezená v krabici se zbytky, vyšla po rozříznutí na chlup.
Střecha se dá sejmout, aby byly vidět jeřábové navijáky, jejich náhony a ovládání.
Nechybí ani elektrické rozvody a instruktážní tabulka.
Foto týdne
Výročí: 11. 11. 1918 konec Velké války. Snímek z compiègneského lesa po dosažení dohody o příměří. Foch je druhý zprava. Dolní řada zleva doprava: Admirál George Hope, generál Maxime Weygand, admirál Rosslyn Wemyss, generál Ferdinand Foch, kapitán Jack Marriott. Prostřední řada: Generál Pierre Desticker (vlevo), kapitán de Mierry (vpravo). Horní řada: M: Velitel Riedinger (vlevo), důstojník-tlumočník Laperche (vpravo).
Recenze týdne
Nejnovější vydání oblíbených pamětí.