logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Bedford QLB a 40mm PLK Bofors

Kdy se konečně z té Normandie vymotáme?!

Bedford QLB a 40mm PLK Bofors K nejproslulejším druhoválečným protiletadlovým kanonům patřil Bofors 40 mm. Původně švédská konstrukce si našla cestu do všech spojeneckých armád a sloužila v různých provedeních jak na souši, tak na moři. Zde si největší slávu vydobyly čtyřhlavňové systémy na palubách amerických bitevních a letadlových lodí, které nad nimi dokázaly otevřít účinný olověný deštník a omezit úspěchy japonských kamikaze na minimum. V pozemních silách je Američané montovali na halftracky, Britové jimi zase osazovali protiletadlové tanky Crusader. Základní provedení však bylo tažené na křížové lafetě se dvěma nápravami. Ačkoli byl Bofors 40 mm neméně slavný než německý PLK 3,7cm, trvalo přes dvacet let, než se po kitu německého kanonu konečně objevila stříkaná stavebnice Boforsu. I v tomto případě došlo k typickému nešvaru na trhu kitů, neboť pár měsíců po stavebnici firmy Italeri se objevila pětatřicetina tohoto kanonu i od firem AFV Club a Bronco. Posledně jmenovaná produkuje kit s bantamovými koly, která měly Boforsy Československé samostatné obrněné brigády, a verzi s děrovanými disky, s níž počítá stavebnice tahače Bedfordu QLB polské firmy IBG, neboť obsahuje rezervu pro toto provedení.

Nic z toho jsem netušil, když jsem si po mnoha letech čekání dopřál horkou novinku Italeri a její Bofors v listopadu 2008 postavil. Chtěl jsem mít co nejdříve celou sestavu hotovou, a tak jsem se pustil do stavby upraveného nákladního automobilu Bedford, který se ve verzi QLB používal jako specializovaný tahač těchto PLK. Vyšel jsem z Bedfordu QL, se kterým původně přišla firma Italeri a pak výlisky převzal také Revell. Byl to dost hrozná práce, a když se mi zkroutila střecha kabiny pro dělostřelce, praštil jsem s tím.

Trvalo to dalších šest let, než jsem se na podzim 2014 konečně dočkal tahače QLB 1 : 35, který po několika letech slibování dala na trh polská firma IBG. Prakticky ihned jsem se pustil do stavby a v listopadu 2014 dílo úspěšně završil usazením obou modelů na podložku, která představuje vozovou cestu někde v Normandii. Prý tam ploty a zídky vypadaly všude stejně a v prvních týdnech vylodění si Spojenci marně pokoušeli prorazit cestu z tohoto bludiště ven.

               Pro tahač Bedford QLB a PTK Bofors 40 mm jsem renovoval starou podložku, na níž kdysi stál 155mm kanon Long Tom.

       Sestava se na podložku akorát vešla a ještě zbylo místo na jednu figurku.

 

          Pohled z druhé strany ukazuje zídku, kvůli níž mi bylo líto podložku likvidovat.

 

    Stavebnice Bedfordu QLB od IBG se dávala dohromady mnohem lépe než třebas Einheitsdiesel od téže firmy. Provedl jsem jen několik drobných úprav, z nichž nejviditelnější jsou otevřené pravé dveře řidičské kabiny.Stavebnice Bedfordu QLB od IBG se dávala dohromady mnohem lépe než třebas Einheitsdiesel od téže firmy. Provedl jsem jen několik drobných úprav, z nichž nejviditelnější jsou otevřené pravé dveře řidičské kabiny.

 

         Jelikož plachta ze stavebnice (plastikový díl) překrývala celou ložnou plochu, nahradil jsem ji papírovou, prakticky úplně svinutou plachtou. Také to znamenalo ohnout z drátu nosné oblouky a vyrobit pro ně úchytky na bocích skříní.

 

              Díly kabiny na sebe dosti nešťastně navazují v jakési ?bradě? pod maskou chladiče. Bylo to jediné místo, kde byl nutno přetmelit spáry.

 

           Ačkoli stavebnice obsahuje množství výstroje, včetně pušek dělostřelců, jiné viditelné detaily chybějí, např. rezervní kanystry v kleci pod podlahou kabiny dělostřelců. Přidal jsem je ze zásob.

 

            Jinou drobnou vadou na kráse jsou příliš silné okraje velitelského průlezu ve střeše řidičské kabiny. Vyrobil jsem pro něj plachtovinový kryt, jaký se používal na skutečných vozidlech.

 

       Původně jsem chtěl stavět tahač a kanon Československé samostatné obrněné brigády, ale protože jsem si nezvolil Bofors s bantamovými koly, rozhodl jsem se pro marking lehkého protiletadlového pluku 1. polské tankové divize, která se v červnu 1944 vylodila v Normandii.

 

            Detail smotané plachty, kterou jsem nahradil původní díl stavebnice.

 

     Stavebnici PTK Bofors 40 mm jsem doplnil fotolepty Eduard. Jsou nenahraditelné při znázornění kruhových mušek, typických pro protiletadlové automatické kanony.

 

                 Z fotoleptu také pochází horní kryt závěru a upevňovací řemeny na plošině.

 

        Jedinou rozsáhlejší úpravou kanonu bylo doplnění vzduchových brzdových hadic.

 

              Zde je kryt závěru v detailu a také je vidět plachtovinový obal levých mířidel. Je to z nouze ctnost, protože během těch šesti let, co Bofors čekal na tahač, pravá kruhová muška upadla a zmizela někde ve vesmíru.

 

         Figurku dělostřelce jsem přidal kvůli měřítku a také kvůli větší věrohodnosti zastávky.

 

        Zarážky za kola jsem vyrobil nově, abych nahradil ?ingoty? ve stavebnici. Za figurkou je vidět prázdný držák, z něhož volně visí řemeny. Podle expertů sem patří plátěné popruhy, já se řídil barevnou fotkou renovovaného Bedfordu QLB na internetu. To dokazuje, jak jsou renovovaná vozidla při stavbě modelů ošidným vzorem. 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.