logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Bergepanzer III a StuH III G

Na ústupu od Falaise.

Mezi německými jednotkami, jejichž troskám se podařilo 21. srpna 1944 uniknout z kotle u Falaise, byla také 116. tanková divize. Její vozidla z tohoto období jsem si vybral jako předlohu pro modely motorizované houfnice StuH III G a vyprošťovacího tanku Bergepanzer III. Scénická podložka ukazuje louku s polní cestou a dřevěným plotem někde v departmánu Calvados za Argentanem, na níž stojí velitelský StuH III G s porouchanou stranovou řídící spojkou a čeká, až bude vlečnými lany připnut k vyprošťovacímu tanku Bergepanzer III. Velitel motorizované houfnice se s triedrem v rukou netrpělivě rozhlíží, zda se neblíží Američané, zatímco osádka vyprošťovacího tanku připíná vlečná lana k tažným okům na předku jeho vozidla. Řidič vyprošťovacího tanku, který sedí na jeho zádi, využívá poslední chvilku oddechu před obtížnou prací, aby se napil kávy.

Ke stavbě StuHu III G jsem použil stavebnici CMK ?Sturmgeschütz III Ausf. G?, což jsou přebalené rámečky Tamiya plus kovové a resinové doplňky a fotolept. Mezi doplňky je také hlaveň houfnice a příslušné jařmo, takže nebyl problém postavit ze stavebnice místo StuGu motorizovanou houfnici. Na zimmerit jsem použil fotolept Eduard pro StuG III G, ten je však určen pro stavebnici Dragon, takže nepasoval. Vyřešil jsem to tak, že jsem jednotlivé plechy ještě více různě vystříhal, abych vytvořil dojem, že zimmerit je na hranách otlučen. Z fotoleptu jsou také zbylé držáky přídavného pancéřování a jako obvykle jsem na modelu vylepšil pár detailů a naznačil interiér. U modelů německých obrněných vozidel k detailům, které vždy doplňuji, patří pancéřový skla v průzorech velitelské věžičky. Řežu je ze zbytku plexisklového trojúhelníku, který nebyl zcela čirý, ale měl jemně kouřovou barvu.

Bergepanzer III vznikl přestavbou stavebnice Pzbeobwg III Ausf. H firmy Dragon, tedy velitelského tanku Panzer III H, jehož podvozek měl nejblíže k vybranému modelu vyprošťovacího tanku. Předlohu jsem si našel na internetu a podle ní stavebnici konvertoval. V podstatě šlo o dvě věci ? o výrobu čtvercové korby, na jejíž stavbu jsem použil proužky dýhy v roli fošen a úhelníky Evergreen, a o jeřáb typu Derrick, který je sestaven z kulatin Evergreen.

 

 

Celkový pohled na scénu zapřahání porouchaného StuHu III G za Bergepanzer III. Koleje vozové cesty jsou dokončeny cementem.

 

Pohled z druhé strany ukazuje ohradu z kmínků, kterou StuH III G po závadě na stranové řídící spojce pobořil.

 

Ještě jeden celkový pohled více z nadhledu. Kaluž u levého hnacího kola StuHu III je vytvořena pomocí přípravku ?Realistic Water? firmy Woodlands Scenics, který mě však trošku zklamal, protože se po vyschnutí značně smršťuje a stahuje. Stejného výsledku dosáhnete s obyčejným Herkulesem.

 

Modely vyprošťovacích tanků jsou velmi efektní svými bizarními plošinami, jeřáby a různým nářadím. Ani Bergepanzer III není výjimkou, spíše všemi uvedenými přednostmi vrchovatě oplývá.

 

Ačkoli se v mnoha stavebnicích onen hranol na boku korby prezentuje jako dřevěný trámec, někde jsem se dočetl, že se jednalo o betonový překlad, který sloužil jednak jako protiváha jeřábu, jednak jako pomůcka při různých ženijních pracích. Ví o tom někdo něco více?

 

Korbu jsem vybavil nářadím z různých setů, jak stříkaných, tak resinových. Basa na nářadí je z fotoleptu, pracovní stůl pod svěrákem a žebřík vlastnoruční výrobky z dýhy a podélníčků.

 

Inspirací pro vybavení pracovní plošiny byla fotka modelu na internetu.

 

Také kočka jeřábu je vyrobená jako scratchbuilt. Kladky lepím z navrstvených kotoučků vyseknutých děrovači různých průměrů.

 

Předek vyprošťovací verze odpovídá běžnému tanku Panzer III H. Na pravém blatníku (na fotce vlevo) je znak 116. tankové divize.  

 

Také záď je stejná až na plát nad výfukem, který jsem přidal a opatřil nýty z kuliček filtru konvice Brita.

 

StuH III G se od StuGu III G lišil jenom vestavbou jiného děla ? místo kanonu měl 105mm houfnici. Zde se jedná o velitelské vozidlo se dvěma anténami.

 

Pohled od ohrady a již s figurkou velitele. Na hraně pancéřové nástavby je dobře vidět oprýskaný zimmerit.

 

Záběr z nadhledu ukazuje přídavné pancéřování z tankových pásů a kožený vlnovec za maskou houfnice, který zabraňoval, aby štěrbinou mezi maskou a nástavbou vnikaly do interiéru nečistoty a zatékala voda.

 

Na tomto záběru vypadá StuH III G opravdu hrozivě.

 

?Zábradlíčko? na zádi bývalo častým doplňkem StuGů a StuHů. Umožňovalo bezpečnější uložení bagáže. Ve stavebnici CMK je součástí plástve s fotolepty.

 

Ještě jeden pohled na záď motorizované houfnice.

 

Figurky jsou ze setu ?Doplňování munice?, takže jsem jim musel trošku změnit polohu rukou, aby místo granátů do nich padlo vlečné lano.

 

Pravá figurka ve skutečnosti nedrží lano, ale šekl, který je třeba navléknout do oka lana a pak teprve šekl začepovat do tažného oka na přídi StuHu III.

 

Detail figurky velitele.

 

Detail terénu ? zlomená břevna ohrady a kůly zarostlé v lebedě.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 25. března 1945 proběhl letecký útok na Prahu.

Výročí: 25. března 1945 proběhl letecký útok na Prahu.


Recenze týdne

 Kordy a rapíry z českých sbírek 16. - 18. století II. díl

Kniha volně navazuje na první díl, vydaný roku 2018.