logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Chevrolet Gun Tractor a Ordnance QF 25 pounder

Vylodění v Normandii 

Pětadvacetiliberní kanonová houfnice byla za druhé světové války standardním plukovním dělem britské armády a armád zemí Commonwealthu. Sice se nejednalo o zbraň, jež by oslňovala balistickými výkony, ale její spolehlivost a robustnost způsobila, že vydržela ve výzbroji až do 60. let.

K zápřahu se používala vozidla, která byla britskou specialitou. Jednalo se nákladní automobily se zkráceným rozvorem a opatřené karosérií s kabinou pro dělostřelce a uzavřeným prostorem pro munici. Patřil k nim i Chevrolet Gun Tractor, jehož stavebnici v měřítku 1 : 35 nabízí firma Italeri. Stavebnici houfnice i s kolesnou již dlouho vyrábí firma Tamiya a až poměrně nedávno se objevila dokonalejší a jemněji provedená stavebnice Dragon, kterou jsem použil.

Pro tahač Chevrolet jsem podle stavebnice zvolil marking 15. pluku polního dělostřelectva 4. kanadské tankové divize, která se koncem července 1944 vylodila v Normandii na plážích u Courseulles a Bernières jako záloha Montgomeryho 21. skupiny armád.

Stavba modelů netrvala ani měsíc a na podložku jsem je umístil 20. června 2016.

 

Sestavu jsem umístil na podložku, která představuje pruh pláže s drátěnkou.

Jako drátěnku jsem použil síťku na broušení sádrokartonu, původně zakoupenou pro odbrušování nálitků u dílů resinových stavebnic a zabrušování sádrových odlitků dlažeb.

Modely jsou sestaveny z „krabičky“, jen s minimálními úpravami.

Asi nejzásadnějším zásahem byla výměna kol u Chevroletu. Místo těch ze stavebnice jsem použil resinová kola ze série Blitz Line firmy CMK.

Stavebnice Italeri dobře lícuje a snadno se skládá. Při čisté stavbě není třeba nic tmelit.

Drobnějším zásahem byla úprava střešní plachty. Z původního plastikového dílu jsem použil jen přední část a zbytek vytvořil z kancelářského papíru a smotal, aby bylo lépe vidět do interiéru.

Největší vadou modelu je mřížka před chladičem, odstříknutá z plného plastiku. Odpiloval jsem ji a na vzniklý otvor použil fotolept ze stavebnice Chevroletu polské firmy IBG, která obsahuje dva typy kabiny a tudíž i dva fotolepty čelní mřížky.

Jelikož sada CMK obsahovala jen čtyři kola, upravil jsem na rezervu jedno ze čtyř původních kol. Původní rezervu jsem již před časem použil při stavbě tahače QUAD, jehož stavebnici dodává Tamiya bez rezervy.

Model houfnice od Dragonu je výrazně drobnější než model Tamiya. Snad proto, že jejich model QUADu je o něco větší a návrháři nechtěli, aby houfnice vůči němu vyhlížela jako trpaslík.

Silnou zbraní stavebnice Dragon jsou kola s realistickým dezénem pneumatik.

Nechybí ani fotolepty, například kování na hrotech točny. Že se dá točna pro transport naložit na kolesnu, jsem našel na obrázku z manuálu, který je uveřejněn na internetu.

Stavebnice Dragon je mnohem jemněji zpracována než stará Tamiya. Avšak návod obsahuje chyby v takovém množství, s jakým jsem se doposud nesetkal. Mezi jiným, dva díly nejsou v návodu vůbec podchyceny a několik dalších má zaměněno čísla.

Barevné provedení točítek náměru a odměru odpovídá houfnicím, které se dnes objevují na srazech veteránů. Snad se restaurátoři řídili manuálem.

Štít houfnice je modelově tenký, ale oproti stavebnici Tamiya prakticky žádné detaily nepřibyly.

Jsou jen lépe provedeny, například kožená brašna má držák a není nalepena přímo na štít jako u stavebnice Tamiya.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa