logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Chevy G7107

Z dílny Jana Patery

Pro ty plastikové modeláře, kteří upřednostňují stavbu vojenských nákladních automobilů z období druhé světové války v měřítku 1 : 35, se teprve v posledních deseti letech blýská na lepší časy, když se v hojnějším počtu objevují na trhu dlouhou dobu opomíjené stavebnice nákladních vozidel jak Spojenců, tak mocností Osy. Přesto neustále chybí kvalitní stříkané stavebnice takových základních typů, jako byl jedenapůltunový nákladní automobil Chevrolet G7107. Přitom to nebyl žádný raritní typ, divize Chevrolet koncernu GM jich za války vyrobila téměř 170 tisíc, z nichž 151 053 bylo odesláno do Sovětského svazu v rámci programu Lend and Lease a spolu s těžším Studebakerem přispěly lvím dílem k motorizaci Rudé armády a k jejímu vítězství nad Wehrmachtem.

Proto modelářům, kteří se specializují na vozidla Rudé armády jako můj klubový kolega Jan Patera, nezbývá než Chevrolet G7107 konvertovat z jiné stavebnice, nejčastěji ze stavebnice Italeri tříosého 2,5t nákladního automobilu GMC CCKW. Tak postupoval i kolega Patera, jenž použil přední část s blatníky, kapotou a kabinou a též kola právě z této stavebnice. Šasi, které zkrátil, a nápravy kvůli diferenciálům typu „banjo“ pocházejí ze stavebnice IBG Chevrolet, korbu pak vyrobil novou metodou scratchbuilt. Pro vlastní scénu mu byla vzorem válečná fotografie, zachycující Chevrolet G7107 s kulometným družstvem rudoarmějců.

V katalogu amerického výzbrojního úřadu byl tento nákladní automobil veden jako šasi G506 jedenapůltunového automobilu s náhonem 4 x 4. Jednotlivé verze podle druhů koreb, vybavení navijákem a nástaveb se pak značily jako modely G4 nebo G7 plus další tři čísla. Model G7107 pak byl nákladní automobil s korbou a bez navijáku, s navijákem pak G7117. Označení G7113 pak měl tahač, který jsem postavil jako model s žebřinovým návěsem a je v této rubrice zveřejněn pod názvem „Chevrolet g7113 s třítunovým žebřinovým návěsem“. Samozřejmě existovaly i skříňové automobily a speciály pro letectvo, např. verze E5 s věží bombardéru pro výcvik palubních střelců.

 

Nákladní automobily na podvozku G506 poháněl řadový šestiválcový benzínový motor Chevrolet BV-1001-UP s obsahem 3,9 l a o výkonu 83 HP při 3100 ot/min. Na fotografii stojí v pozadí 2,5t nákladní automobil GMC CCKW, takže je zřetelně vidět rozdíl v uspořádání a počtu ventilačních štěrbin na bocích kapoty.

Konverze ve stavbě. Tmavě zelené díly jsou převzaty ze stavebnice GMC CCKW.

Pohled zespodu ukazuje úpravy na zkráceném šasi, převzatém ze stavebnice IBG Chevrolet.

Korba je vyrobena nově metodou scratchbuilt.

Inspirační fotografie pro vytvoření scény. Kromě základní transportní funkce se tyto nákladní automobily též používaly jako dělostřelecké tahače.

Scéna s Chevroletem G7107 v provedení kolegy Patery.

Kvůli pózám figurek, které byly k dispozici, zachycuje scéna situaci o chvilku později než na fotografii.

Ačkoli se to nezdá, redukce ventilačních štěrbin na bocích kapoty je piplavá a časově náročná práce. Kvůli přesnému vzhledu nestačí jen přebytečné štěrbiny z původní kapoty GMC CCKW odpilovat; je třeba je odstranit všechny a nové, ze čtvrtkruhového profilu Evergreen, nalepit hustěji k sobě v zadní části bočnice.

Zde jsou ventilační štěrbiny na bočnici kapoty vidět ještě lépe, ale fotografie hlavně ukazuje provedení korby, která měla jakési „chodníky“,na něž se umisťovaly a zajišťovaly popruhem kanystry a další výstroj.

Předchozí záběr v detailnějším přiblížení.

Při podrobnějším srovnání by se ukázalo, že kabina Chevroletu se přece jen trošku lišila od kabiny GMC CCKW, ale pro model v měř. 1  35 jsou tyto rozdíly nepodstatné. Lišily se i rozměry nárazníku, ten je proto proveden nově.

Podstatnou část času zabralo ztvárnění rudoarmějců z kulometného družstva. Kulomety Maxim jsou z nějaké sady ICM nebo MiniArt.

Jiný pohled na vojáky na korbě...

… a ještě jeden, dramatičtější.

Větší část družstva je zachycena na zemi, při nakládání druhého kulometu.

Kolega Patera přidal scéně na akčnosti, když umístil zvedaný kulomet na hranu ložné plochy...

… a neopomenul ani figurky nesoucí munici.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Prosinec roku 1941, vesnice Memino, SSSR. Němci zajali a postříleli raněné rudoarmějce. Z knihy V první linii (Elka Press 2018).

Prosinec roku 1941, vesnice Memino, SSSR. Němci zajali a postříleli raněné rudoarmějce. Z knihy V první linii (Elka Press 2018).


Recenze týdne

Za císaře pána

Výstava rakousko-uherských řádů a vyznamenání.