logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Flakpanzer IV Wirbelwind a polopásový transportér sWS 3,7 cm.

Poslední křeč.

Rostoucí spojenecká letecká převaha v průběhu druhé světové války vedla Wehrmacht ke snaze posilovat protileteckou obranu polních vojsk všemi prostředky, hlavně však zvyšovat jejich mobilitu. Protiletadlové kanony se lafetovaly na všechna možná vozidla, od nákladních automobilů až po tanky. V poslední roli se osvědčil střední tank Panzer IV, takže kromě stíhačů tanků se na tomto podvozku stavěly i protiletadlové tanky Wirbelwind s 20mm čtyřčetem a typy Ostwind a Möbelwagen s 37mm PLK.

Již při přepadu SSSR v roce 1941 disponoval Wehrmacht protiletadlovým polopásovým transportérem SdKFz 10/5 s flakem 38 na korbě a polopásové transportéry se jako nosiče protiletadlových kanonů tak osvědčily, že prakticky každý německý typ existoval v protiletadlové verzi. Platilo to i pro schwerer Wehrmachtschlepper (sWS), který byl zaveden po roce 1943 a měl nahradit všechny předchozí typy polopásových transportérů šestitunové třídy. sWS se vyznačoval jednoduchou, na pracnost a materiály nenáročnou konstrukcí a k pohonu používal šestiválcový benzinový motor Maybych a snad i vzduchem chlazený diesel Tatra, protože i tato moravská firma se na výrobě podílela. Kromě základní verze s korbou a běžnou otevřenou kabinou s plátěnou střechou vznikla i verze s pancéřovou kapotou a kabinou, na niž navazovala plošina s FlaKem 43 o ráži 3,7 cm. Toto protiletadlové provedení se koncem 90. let stalo předlohou pro stavebnici Italeri v měřítku 1 : 35 a rozšířilo kolekci kitů německých protiletadlových systémů. Již předtím do této kolekce přispěla firma Academy kitem protiletadlového tanku Flakpanzer IV Wirbelwind s otevřenou věží hruškovitého tvaru, v níž bylo umístěno čtyřče Flakvierling 38 ráže 2 cm.

Oba tyto modely jsem v září a říjnu 2001 postavil a společně umístil na podložku představující vedlejší silnici někde v Bavorsku v dubnu 1945. Po jiných než zapadlých vedlejších silnicích se už německé jednotky přepravovat nemohly, a to pod pokud možno silným krytím protiletadlových mobilních systémů. Všichni ale věděli, že je to poslední křeč a že za pár dnů zbudou po Hitlerově tisícileté říši jen marná hesla na zdech a na silnicích rozbitého Německa.

 

Celkový pohled na podložku s oběma mobilními protiletadlovými prostředky. Žádný nebyl dodáván v masovém měřítku, Wirbelwindů bylo vyrobeno pouze 105 kusů.

 

Na desku z pěnového polystyrénu jsem položil pruh smirkového plátna, který znázornil vozovku. K oživení jsem použil bíle natřený tyčkový plot, silniční ukazatel směru a patníky.

 

Stavebnice Academy tanku Wirbelwind patřila ke standardu své doby. Vinylové pásy, žádný interiér, s výjimkou 20 mm čtyřčete, což byla vlastně přiložená další stavebnice.

 

Kit polopásu sWS firmy Italeri byl o něco propracovanější a pochopitelně obsahoval rámečky 3,7cm PLK, který Italeri produkovala jako samostatnou stavebnici.

 

Mezi modely jsem ponechal o něco větší odstup, aby bylo vidět povzbuzující propagandistické heslo namalované vápnem na silnici.

 

Když jsem tento model stavěl, nevěděl jsem nic o metodách stínování a jenom velmi málo o patině. Jednobarevné plochy působí svou monotónností ploše.

 

Veškerá patina je provedena pouze barevnými křídami a tuhou, patníky z roubíků psací křídy.

 

Kit je prostě sestaven z krabičky…

 

… s rozpačitým pokusem vlastnoručně doplnit interiér v dobách, kdy se s doplňkovými resinovými sety začínalo.

 

Naštěstí věž žádné dovybavení nepotřebovala, čtyřče ji prakticky celou vyplňovalo. Jen jsem kvůli oživení přidal celtu.

 

Stavebnice obsahovala i figurky dělostřelecké obsluhy, ty jsem však odložil do krabice se zbytky.

 

Polopás sWS nebyl žádný drobeček, vozidlo s 3,7cm PLK je delší než Panzer IV. Kit obsahuje i detaily řidičské kabiny, včetně spartánské dřevěné lavičky pro obsluhu z vnější strany.

 

Stavba byla snadná a jednoduchá, jen bočnice vyplněné drátěným pletivem si vyžádaly více pozornosti.

 

Ke snadnosti stavby modelu přispěly i jednoduché tvary předlohy.

 

Flak 43 ráže 3,7 cm byl na plošinu sWS posazen i s původní lafetou ve tvaru Y.

 

Při transportu se křídla štítu sklápěla, aby se daly zvednout bočnice plošiny. Nicméně i v této konfiguraci byl Flak 43 okamžitě schopen palby.

 

Stavebnice obsahuje i detail muniční bedny na zádi vozidla a munici, která se dá do bedny uložit. Kvůli nedostatku barevných kovů jsou nábojnice vyrobeny z bíle nalakovaného ocelového plechu. Vlevo je bedýnka s náhradním zaměřovačem.

 

 

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.


Recenze týdne

Jan Žižka

Život a doba husitského válečníka