logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

GMC CCKW 353 s raketomety T27

Ten chladič určitě teče!

Každý kitař chce mít ve své sbírce něco zvláštního. Pochopitelně to platí i pro mě a proto jsem standardní 2,5tunový nákladní automobil americké armády za druhé světové války GMC CCKW 353, mezi modeláři familiárně přezdívaný „džímsa“, nechtěl postavit jen jako běžný náklaďák. V roce 1997 jsem si z Ameriky dovezl velmi užitečnou publikaci „Standard Guide to U. S. World War II TANKS & ARTILLERY“, stručnou, ale vyčerpávající. V ní jsem pak našel fotografii a popis amerického salvového raketometu T27. Další fotka ukazovala dvojici těchto raketometů na korbě „džímsy“ – a bylo rozhodnuto.

K dispozici jsem měl stavebnici GMC CCKW 353 1 : 35 firmy Heller, která se začátkem 90. let do České republiky dovážela. Takže šlo o to opatřit si raketomet T27. Ten nikdo jako pětatřicetinový kit nevyráběl (a nevyrábí), avšak stejné odpalovací trubice byly nainstalovány na věže tanků Sherman Calliope. Na ně jsem pak narazil v modelářském bazaru v Praze v Opatovické. Někdo si postavil tank Sherman ze stavebnice Italeri „Sherman Calliope“ a nepotřebný rámeček s trubicemi raketometu nabídl k prodeji. Naštěstí zařízení Calliope na Shermanu mělo větší počet trubic než jsem ke stavbě dvou raketometů T27 potřeboval. Ve stavebnici tanku jsou však znázorněny jako „nabité“, takže pro svůj záměr jsem je musel odvrtat.

Model náklaďáku jsem postavil přímo „z krabičky“ a doplnil pár detailů – provazy na plátěné kabině, plátěné vědro na kanystru, plechovku oleje a nějakou bagáž. Pro raketomety jsem musel z tyček Evergreen slepit lafety a z destiček dvě ovládací skříně, které se i s kabely vezly na korbě a při odpalování se umisťovaly asi 30 metrů od nákladního auta.