logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Kořistní pásový traktor Stalinec S-65 a polní houfnice s.F.H. 18 15 cm

Za ropou na Kavkaz

Wehrmacht nebyl na východní frontě nikdy silnější než v létě 1942. Zimní debakl u Moskvy byl zapomenut jako výjimka potvrzující pravidlo a německé jednotky byly na jaře doplněny a dozbrojeny inovovanými zbraněmi, jako byl třeba Panzer IV F2 s dlouhým kanonem. Nedosti na tom, Wehrmacht posílily zbraně a hlavně vozidla ukořistěná Rudé armádě. Kořistních nákladních automobilů byly tisíce a nechyběly ani obzvlášť Němci ceněné dělostřelecké tahače, které v první polovině roku 1942 podstatně přispěly k motorizaci převážně koněspřežného německého dělostřelectva. Mezi kořistí nechyběl ani pásový traktor S-65, nazvaný Stalinec podle Stalingradského traktorového závodu, kde se vyráběl. Mnoho fotografií zachycuje tento traktor, jak v ?cizích? službách za sebou táhne celé ?vlaky? děl, kolesen a valníků s municí, když se v horkém létě 1942  Němci valili  jihoruskými stepmi za ropou na Kavkaz. Valníky různého provedení Němci též ukořistili a teď jim dobře sloužily. Jedna z těchto fotografií mě pak inspirovala, abych podobným ?vlakem? obohatil svou sbírku modelů pozemní techniky v měřítku 1 : 35. Ke stavbě traktoru S-65 jsem použil čerstvou stavebnici Trumpeter a poté jsem se pustil do modelu těžké polní houfnice s. F. H. 18 ráže 15 cm, taktéž z produkce firmy Trumpeter, kterou jsem chtěl za traktor zavěsit. Na však přímo, ale až za valník s municí, který jsem postavil metodou scratchbuild podle plánku vlečňákové cisterny z ruského modelářského časopisu, protože používala dvojitá kola od GAZu AA, která jsem měl k dispozici. Místo cisterny jsem na šasi valníku posadil korbu ZiSu 5, což ve válečné  praxi mohli udělat jak Rusové, tak Němci. Modely traktoru a houfnice jsem stihl dokončit ještě v minulém roce, stavba valníku se kvůli nedostatku času protáhla přes celý leden a teprve až začátkem února 2015 jsem nad řidičskou lavicí traktoru vztyčil protisluneční plachtu (podle jiné fotografie) a pak ?vlak? postavil na terén představující ujetou hliněnou cestu někde na Kubáni.          

 

?Celá sestava ve slunečním světle. Tak to mohlo vypadat, když někde na Kubáni začínal další horký letní den.?

?Při osvětlení přirozeným rozptýleným světlem sice zmizí stíny, ale záběr není tak ostrý.?

Traktor ST-65 Stalinec je postaven ze stavebnice Trumpeter prakticky bez úprav. Navíc je pouze plachtovinová stříška nad řidičským prostorem.?

?Na detailu je vidět, že místo ?I? ruské azbuky zde Číňané dali písmeno ?N?latinky (ruské ?I? má obráceně úhlopříčku). Je riskantní se pokoušet tuto vadu odstranit.?

?Podle válečné fotografie jsem přidal protisluneční stříšku z plachtoviny, kterou podepírají dřevěné sloupky z kmínků.?

?Plachta je vyrobena z ubrousku, tvarovaném ?za mokra? přímo na sloupcích. Také jsem přidal držák se čtyřmi kanystry.?

?Je sporné, jestli Němci ukořistěné Stalince přetírali. Řídil jsem se stavebním návodem a nechal na odřených hranách prosvítat původní zelenou barvu.?    

?Valník je vyroben metodou scratchbuild, ale práci jsem si usnadnil použitím korby ze stavebnice ZiS-5 a kol ze stavebnic GAZů AA a AAA, které po nějakém projektu zbyly mému klubovému kolegovi.?

?Ve slunečním světle je vidět nedostatečná patina dřevěných desek. Jejich čistota příliš kontrastuje se špínou kolem hlav nýtů na svislých železných páscích.?  

?Ke stavbě rámu posloužily profily Evergreen, na osy pak tyčky téže firmy.?

?Těžká polní houfnice s.F.H. 18 má původ v první světové válce a je to vidět na její konstrukci, která působí o to zajímavěji.?

?Ve velmi dobře detailované stavebnici je na výběr jak plastiková, tak kovová hlaveň.?

?Nevím, jestli jenom v mé stavebnici nebo u všech mají polyvinylové  obruče na jedné straně dosti výrazné otřepy, které jsou však  vzhledem k černé barvě špatně viditelné. Snímek je ukazuje na kole hlomozny, ale naštěstí to vypadá, jako by se obruč omačkala provozem.?

?Těžké houfnice S.F.H. 18 někdy nesly na vyvažovačích písmeno, které identifikovalo ten který kus v baterii. Obtisk ve stavebnici není, přidal jsem ho kvůli oživení. Je zde vidět i aretační zařízení, které blokovalo při transportu kolébku s hlavní. V tomto ohledu má stavebnice dosti závažnou chybu, neboť díl aretovacího mechanismu je odstříknut jako odpojený, jak tomu bylo u děla v palpostu. Pro transport je třeba u tohoto dílu odříznout kliky, prodloužit vnitřní čepy, aby zapadly do otvorů na kolébce, celý díl nalepit vzpřímený (pootočený o 90 ° oproti stavebnímu návodu) a pak teprve kliky, aby visely dolů.?

?Hlomozna je odstříknutá do všech detailů a její stavba vyžaduje trpělivost.?

?Ke vzhledu modelu ve velké míře přispívají kola s celokovovými, děrovanými disky.?

?Stavebnice obsahuje i zajišťovací řetězy, ale jejich nasazení vám zabrnká na nervy. Nakonec jsem musel do posledního oka řetězu vložit kroužek a ten teprve vsadit do oka na hlomozně.?

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.