logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

LCVP a Sherman M4A1 (Late)

Pláž Omaha v den D za odpoledního odlivu 

Jak známo, spojenecké vylodění v Normandii začalo 6. června 1944 za ranního odlivu, aby byly ženijní překážky nad hladinou. Oproti ostatním vyloďovacím lokalitám se situace na pláži Omaha vyvíjela špatně. Americký výsadek nebyl schopen prorazit z pláže přes duny a útesy do vnitrozemí, a jak příliv zužoval pruh písku, na němž se vojáci tísnili, hrozil nezdar přerůst ve skutečnou katastrofu, ve stažení výsadku zpět na moře. Během dopoledne zde Američané ztratili valnou část z 2 000 padlých toho dne. Zásadní vadou byla nedostatečná palebná podpora. Z 27 či 29 tanků Sherman DD se na Omahu dostaly pouze dva, které byly vzápětí zničeny. Nicméně kolem poledne se podařilo Američanům i na Omaze prorazit a na pláž mohly proudit další posily a těžká technika, neboť právě z Omahy vedla do vnitrozemí silnice (o to by bylo vyklizení této pláže katastrofálnější).

Celá operace Overlord těžila z poznatků, které získala americká armáda, konkrétně námořní pěchota, při "žabích skocích" ofenzívy v Tichomoří. Tuto ofenzívu, tedy řadu násilných vylodění na opevněných pobřežích, což se koncem 30. let pokládalo za nemožné kvůli nepředstavitelně vysokým ztrátám, umožnilo několik inovací vojenské techniky, především vyprojektování celé řady specializovaných vyloďovacích plavidel. K nejmenší patřily čluny LCVP (Landing Craft Vehicle Personel) pro přepravu čety vojáků a drobných vozidel, jako byl džíp. Ve velkém je z překližky a dřeva stavěla firma Higgins Industries (celkem více než 20 000 plavidel), takže se jim říkalo "higginsy". Pro všechny plastikové modeláře, věnující se americké nebo vyloďovací technice, to byl velký svátek, když v roce 2005 firma Italeri vyrukovala s pětatřicetinou tohoto vyloďovacího člunu. Ihned jsem si jej natěšeně koupil, ale pak přišly další atraktivní stavebnice a krabice s LCVP skoro patnáct let ležela v polici, než jsem si řekl, že je to ostuda, a že musím model konečně slepit.

Po celou tu dobu jsem měl pevnou představu, jak LCVP zachytím. Zalévat člun pryskyřicí, aby vypadal jako plovoucí, mi připadlo příliš náročně a drahé (pryskyřice na vytváření "vody" není vůbec levná), a umístit jej na stojánek to už vůbec ne. Takže jsem se rozhodl, že znázorním "higgins" jako opuštěný za odpoledního odlivu, takže bude vidět celý trup, aniž by to působilo nelogicky, a vedle bude v rámci posil vyjíždět Sherman M4A1 s brodícími "komíny", neboť jsem si mezitím opatřil aršík obtisků firmy Bison, kde byl marking přímo pro tank "13" 743. tankového praporu z pláže Omaha.

Stavba obou modelů nebyla nijak náročná, zkomplikoval jsem si ji však sám. Abych zdůvodnil, proč zůstal člun LCVP ležet na pláži, potřeboval jsem navodit zdáni poruchy motoru, a tudíž sundat kryt z motorového prostoru a řadový šestiválec Detroit Diesel znázornit. Byla to piplavá práce, kterou ne a ne dokončit. Model tanku jsem seskládal z dílů různých stavebnic, které mi zbyly po konverzích jiných Shermanů. Nakonec jsem doplnil figurky amerických tankistů, vyrobil podložku a modely na ni usadil. Myslel jsem si, že budu mít potíž, abych volné místo před Shermanem vyplnil nějakou ženijní překážkou, v nichž si tak liboval generál Rommel, ale nakonec jsem musel volit tu nejmenší ze tří klád a se dvěma přidrátovanými protitankovými minami.

 

I když jsem se snažil, aby podložka modely jen "obtahovala", má rozměry 42 x 24 cm.

Na uspořádání se nedalo moc vymyslet; Sherman jede podél LCVP vzhůru po pláži a vyhýbá se ženijní překážce.

V levém dolním rohu je vidět zbytek ustupující vody.

Protilehlý pohled ukazuje v popředí překážku, která byla za přílivu pod vodou, a zásahem granátu poškozenou rampu LCVP.

Vnější bok LCVP je poznamenán "výšivkou" kulometných střel.

Stavebnice LCVP Italeri má slušně zpracovaný interiér včetně žeber kostry trupu, kladek a navijáku pro sklápění rampy.

Detailní záběr rampy a jedné ze tří figurek posádky, jež stavebnice obsahuje.

Dřevěný žlab na pravoboku, kterým je vedeno zvedací lano rampy k navijáku, nemá ve stavebnici žádný kryt, přestože fotografie kryt s kontrolními dvířky na pantech vždy ukazují. Vyrobil jsem a doplnil.

Abych navodil atmosféru závady, nechal jsem motorovou šachtu otevřenou, což znamenalo navalizovaný šestiválec Detroit Diesel 200 HP vyrobit. Jako základ mi posloužil blok motoru ze stavebnice Mercedes 4500 firmy Zvezda.

Obě střeliště s kulomety Browning .30 jsem prostě sestavil z dílů stavebnice.

Jak lodní šroub, tak list kormidla LCVP byly bronzové odlitky.

Abych narušil jednotvárnost plochy pláže, vytvořil jsem mezi modely meandrovité korýtko strouhy. Taková korýtka tu tam na plážích po odlivu zůstávají.

Litá korba modelu M4A1 pochází ze stavebnice Recovery vehicle M 32, pojezdy z M 36 a komíny z US Marines M4 Sherman, vše Italeri. Věž s 75mm kanonem jsem měl v krabici se zbytky po jiných Shermanech.

Marking tanku "13" 743. tankového praporu, který se v den D na pláži Omaha vylodil, pochází z aršíku Bison.

Komíny pro hluboké brodění byly zavětrovány ocelovými lanky, která však nejsou na fotografiích čitelná a na několika málo náčrtcích, které se dají na internetu najít, nesmyslně vedena. Pokusil jsem se je uspořádat do smysluplného systému, který by umožnil otáčení věže. Také jsem ponechal na zádi tanku generátor dýmu.

Jedinou poněkud obtížnější úpravou byl plachtovinový kryt kolem štítu kanonu na věži. Je vyroben z průklepového papíru, poté nasycen řídkým lepidlem Herkules a natřen. Teprve na druhý pokus jsem trefil ten správný "střih".

Ženijní překážka je vyrobena podle fotografie, která zachycuje generála Rommela, jak za odlivu prochází pláží a prohlíží si zátarasy. Klády jsou vyrobeny z dřevěné 6mm tyčky a kůra znázorněna nanesením tmelu na sádrokarton. Podle jiných fotografií jsou umístěny protitankové miny "Tellermine".

Když jsem si prohlížel figurky, přiložené ke stavebnici LCVP, připadlo mi, že mají černošské rysy. Tak jsem figurku opatřil tmavou pletí a do ruky jí dal jeden ze dvou lodních háků, jimiž je také stavebnice vybavena.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.