logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Lehký dělostřelecký vagon PL-37

Čekání na připojení.

K pozemní vojenské technice také patří obrněné vlaky. První se v primitivní formě objevily už za americké občanské války v 60. letech 19. století, ale skutečného významu nabyly až za obou světových válek, najmě v Rusku, kde dlouhé komunikační linie v podobě železničních tratí vyžadovaly ochranu – a k tomu se právě obrněné vlaky hodily nejlépe. Jejich význam se prokázal po bolševické revoluci za občanské války a velení Rudé armády si bylo této skutečnosti vědomo, takže v druhé polovině 30. let vzneslo požadavek na výrobu typizovaných lehkých a těžkých obrněných vlaků. A právě v sestavě lehkého obrněného vlaku BP-35 (broněpojezd vzor 35) se počítalo se lehkým dělostřeleckým vagonem PL-37. Jeho základem se stal plochý čtyřosý vůz o nosnosti 50 tun, na nějž přišla hranolovitá nástavba, snýtovaná z pancéřových plátů o síle 20 mm, odolných proti kulometné palbě. Ve střeše pak byly osazeny dvě dělostřelecké věže s děly ráže 76 mm vzor 1902/30. Vedle děl ještě byly střílny kulometů Maxim a čtyři další v bocích pancéřové nástavby. Celkem bylo postaveno 33 kusů „broněploščadky“ PL-37, a přestože hranatá nástavba působila prostorně, vevnitř prý bylo pro osádku málo místa, neboť vše zaplňovaly skříně s municí.

Stavebnice obrněných vagonů a lokomotiv byly v plastikovém modelářství po dlouhou dobu popelkou, dokud v měřítku 1:35 nezačala tento nedostatek odstraňovat firma Trumpeter. Též lehký dělostřelecký vagon PL-37 je z její produkce a zachovává si úroveň ostatních firemních stavebnic se „železniční“ tématikou – tj. žádný interiér a detailovat jen to, co je vidět. Ve stavebnici jsou též přiloženy díly pro stavbu úseku železniční tratě, na který se dá vagon postavit. Díly jsou normalizované a mohou se propojovat do delších úseků, takže modelář, který si pořídí několik „železničních“ stavebnic Trumpeter, může modely spojit a postavit na společnou trať.

Stavba je nenáročná a jde rychle dopředu. Svůj model PL-37 jsem dokončil začátkem dubna 2019, ostatní řeknou fotografie.

 

Jeden z lehkých obrněných vlaku BP-35. Pro Stalinův režim bylo typické, že ještě před válkou dostal jeden BP-35 NKVD.

  Dělo ráže 76 mm vzor 1902/30, které bylo použito pro vyzbrojení lehkého dělostřeleckého vagonu PL-37.

 

Celkový pohled na model lehkého dělostřeleckého vagonu PL-37 v měř. 1 : 35 ze stavebnice Trumpeter.

 Pancéřová skříň je ve stavebnici odstříknuta z jednoho kusu, takže ji není třeba lepit z dílů.

Stavebnice nabízí několik kamufláží, z nichž jenom tato je beze vší pochybnosti ruská. U ostatních z lomených polí, kde je základem žlutošedá, se pravděpodobně jedná o německou kořist.

  Sokl s úsekem železniční tratě je též součástí stavebnice.

Levou věž s 76mm dělem jsem nechal zcela zavřenou.

Mnohohranné věže byly evidentně svařeny z úzkých obdélníkových plátů a měly ještě velitelskou věžičku.

Vnější detaily jsou jemně provedeny, ale v interiéru nic.

U druhé věže jsem nechal nadevřená dvířka a poklopy, abych přece jen model trošku oživil.

      U podvozků jsou modelově provedeny pouze bočnice, které se lepí na vnitřní kostku, otočnou na čepu v podlaze vagonu.

Jedním z mála povrchových detailů jsou střílny kulometů Maxim, zde v boční stěně pancéřové nástavby.

Uprostřed na střeše pancéřové nástavby se nachází věžička zaměřovacího periskopu. V průzorech bylo údajně pancéřové sklo.

   Aby nebyl model tak beznadějně statický, přidal jsem figurku důstojníka na stupátku pod otevřenými dveřmi, který vyhlíží sestavu obrněného vlaku, k němuž má být vagon připojen.

V odložených figurkách jsem ještě našel řidiče a přistavil ke spřáhlu, které chystá k připojení vagonu. Docela se do nové situace hodí.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Atlantský val 1944.

Atlantský val 1944.


Recenze týdne

V pekle nebeských výšin

Kapitán Haškova regimentu Ludvík Purm (1885-1953)