logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Marcedes L 4500 a Flak Vierling 38

Není v hlavních písek?

S umisťováním děl na korby nákladních automobilů se začalo za Velké války a za druhé světové se samozřejmě pokračovalo, neboť prakticky bez nákladů vznikl pohyblivý a k palbě okamžitě připravený zbraňový systém. Obvykle se jednalo o polní improvizace, které jako výzbroj využívaly lehká děla a automatické protiletadlové kanony a jako dopravní prostředek nákladní automobily všech nosností. Tyto vysoce mobilní prostředky se především uplatnily v severní Africe a v této rubrice již byly některé představeny. K těm, které používal německý Afrikakorps, patřil i čtyřapůltunový nákladní automobil Mercedes-Benz L 4500 se čtyřhlavňovým protiletadlovým kanonem Flak Vierling 38 ráže 2 cm na korbě.

Zbraň o hmotnosti 1500 kg vyžadovala konstrukci, která by zatížení a otřesy při palbě roznesla do ložné plochy. Podle fotografií existovala nejméně dvě řešení – jedno používalo svařený rám z ocelových profilů, druhé dřevěný rošt z trámů. Dále bývala ložná plocha doplněna o lavici/bednu a o klec pro uložení munice nebo pytlů s pískem, které se vozily jako ochrana pneumatik. Zadní čelo ještě mívalo koš pro převážení maskovací sítě.

Zajímavou fotografii Mercedesu L 4500 se čtyřčetem Flak Vierling jsem měl dlouho ve svém archivu, ale stavba přišla do úvahy až poté, co firma Zvezda dala v roce 2007 na trh kvalitní stavebnici 1 : 35 a o tři roky později polopásovou verzi Maultier s vysokými postranicemi korby. Stavebnice Flaku Vierling 38 firmy Tamiya vznikla už v roce 1977 a stále se prodává, takže se dala bezproblémově získat. Dnes existují modernější kity AFV Club nebo Bronco, ale pro tento projekt jsem se spokojil s Tamiyou.

Stavebnice Mercedesu 4500 je velmi dobře vyvážena co se týče relace mezi množstvím detailů a snadností stavby, takže umožňuje postavit kvalitní model v krátkém čase. Nicméně úskalí tohoto projektu nespočívalo ve stavbě modelů, ani v usazení čyřčete na ložnou plochu, ale v dovybavení vozidla a v jeho usazení na podložce. Rozhodl jsem se totiž řídit se podkladovou fotografií a ztvárnit tento improvizovaný zbraňový systém v palebné pozici. Znamenalo to vytvarovat terén přesně na míru a přidat různé doplňky, především větší množství pytlů s pískem. Modely jsem dokončil 30. září 2017 a zabralo to další týden soustavné práce, než byl Mercedes L 4500 se čtyřčetem na korbě usazen v terénu a vše dokončeno tak, jak mělo být.

 

Rozložení předlohy na díly plastikové stavebnice se blíží ideálu. Kit Mercedes L 4500 je velmi detailní a čistě odstříknut, aniž by počet dílů přesáhl únosnou míru, jak se u nové generace stavebnic zhusta stává.

To, co není na podložce vidět – hotový a napatinovaný podvozek ze žabí perspektivy. K naprosté dokonalosti chybí jen brzdový systém.

Fotografie verze s kovovým roštem a nízkými postranicemi korby.

Řešení kovového rámu, jak je předvedeno na jednom z modelářských webů.

Podkladová fotografie, kde je Flak Vierling 38 posazen na dřevěný rošt z trámů a korba má vysoké postranice.

Záběr hotové podložky více z nadhledu. Podle fotografie jsem použil dřevěný rošt a vysoké postranice, která jsem vzal ze stavebnice Mercedes L 4500 Maultier.

Pohled z druhé strany, té, odkud se čeká odvetná palba. Dobře jsou vidět zásobníky u zadního a předního čela a klec za řidičskou kabinou.

Snížený pohled ukazuje pyramidy pytlů s pískem před koly a další na sklopených postranicích. Ty jsou nejen zavěšeny na řetězech, ale též podepřeny vzpěrami.

Záběr z opačné strany. S kolegy z klubu jsme dospěli k názoru, že pytle na postranicích tam byly kvůli zatížení – aby při otřesech za palby postranice neplácaly jako sloní uši a svým zatížením přispívaly k celkové stabilizaci ložné plochy

Přidal jsem figurku vojáka, který snímá kryty na ústích hlavní, aby zkontroloval, zda se dovnitř nedostal písek.

Stavebnice čtyřčete Tamiya sice zaostává za dnešními standardy, ale pokud bych je chtěl dodržovat, musel bych neustále kupovat nové stavebnice a ty staré vyhazovat.

S těžkým srdcem jsem kapotu a řidičskou kabinu skryl pod maskovací sítí, ale pokud jsem chtěl dodržet uspořádání na podkladové fotografii, nebylo zbytí.

Síť je vyrobena z obvazu, namočeného do roztoku lepidla Herkules a vody, obarveného nahnědo; poté je obvaz vymačkán a ještě za vlhka rozprostřen po modelu. Před touto procedurou jsem vystřižený kus obvazu oblepil hnědou bavlnkou, znázorňující lemovací lano. Provedení sítě odpovídá další podkladové fotografii, kterou jsem měl k dispozici a která zachycuje totéž vozidlo zepředu.

Vytvoření ochranných pyramid z pytlů s pískem bylo kapitola sama o sobě. Použil jsem sety Tamiya a Italeri, které mají pytle rozdílných velikostí. Skládal a lepil jsem je k sobě až poté, co byl model osazen na dokončené položce. Vyžadovalo to opakované pasování, ořezávání a přibrušování.

Ochrana předního kola. Zde jsou některé pytle dotvarovány za tepla, aby vytvořily kompaktnější hromadu.

Teleskopické vzpěry pod postranicemi musely být „funkční“, jinak by nešel model realisticky osadit. Těsně před definitivním usazením modelu jsem je v „zastrčené poloze“ nalepil kolmo na postranice a teprve poté, co jsem model usadil, jsem jejich spodní části pinzetou povytahoval, až se patkami opřely o terén, a zajistil lepidlem. Za povšimnutí stojí hever, který nazvedává konec šasi. Zřejmě proto, aby se při palbě ložná plocha se čtyřčetem nehoupala na perech zadní nápravy.

Z druhé strany jsem si pytle odpustil. Záběr dobře ukazuje trubkový koš na zadním čele, sklopené tažné zařízení a hever za ním.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Raději beze slov...

Raději beze slov...


Recenze týdne

Dobřichovická Alotria 2018

Dobřichovická Alotria 2018