logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Modely Opel Blitz S 4 x 2 a Flak 37/36

Když se přehřeje motor

Tuto podložku jsem zhotovil v říjnu 2002 a je snad první, na níž jsem dal dohromady tahač a dělo a uvědomil si, že tyto sestavy mají přirozenou dynamičnost, která modelům jednotlivých vozidel chybí. Od této podložky s nákladním automobilem Opel Blitz a protiletadlovým kanonem ráže 37 mm se tedy datuje můj zájem o tažené dělostřelectvo, jež dnes stojí v ohnisku mých modelářských snah.

Nákladní automobil Opel Blitz patřil k nejrozšířenějšímu typu ve Wehrmachtu a vyráběl se také ve verzi 4 x 4. Místo korby se na podvozek též montovala univerzální skříňová nástavba a jiné. Automobil pak sloužil jako sanitka, radiovůz, štábní vůz atd. Zde je použita běžná stavebnice Opel Blitz firmy Italeri v pozdějším provedení s dřevěnou kabinou, která šetřila deficitní kov. Model je postaven prakticky „z krabičky“, doplněn pouze o oblouky nad korbou, náklad a nějaké kabely v motorovém prostoru.

Kanon Flak 37/36 ráže 3,7 cm (Němci uváděli ráže děl v centimetrech) pochází ze stavebnice Tamiya, verze bez figurek. Jedná se o letitý kit z řady německých flaků, jimiž se Tamiya stala průkopníkem ve výrobě kitů dělostřeleckých zbraní.

Zpočátku se mi slepé zadní či boční stěny na podložkách moc nelíbily a tady jsem to vyřešil tak, že jsem nechal vozovku spadat k rámečku. Vozovka je vyrobena z pásu skelného papíru, který je přetřen šedou humbrolkou Light Ocean Grey (zbyla mi z leteckého období). Jako oživující detail jsem použil set zábradlí firmy Plus Model. 

Podložka pochází ještě z „předanilinové“ éry. Základem je silnější deska polystyrénu, na niž je nalepen pruh skelného papíru. Okraje vozovky jsou vysypány pískem, zbytek terénu vláčkařským trávovým posypem dobarveným zelenou křídou. Anilinový filtr by určitě celou podložku vylepšil.

Pohled z druhé strany. Oba modely jsou natřeny barvou H94, zelené skvrny provedeny křídou a poté vše přetřeno Bistrolem.

V setu Plus Model byly dva sádrové sloupky a dřevěné tyčky jako břevna.

Stavebnici Italeri se vyčítá mnoho vad, mnohým modelářům také vadí „gumové“ obruče, které se navlékají na disky. Experti tvrdí, že i disky jsou špatné a doporučují kola resinová, jež se prodávají jako doplněk. Já použil disky a pneumatiky ze stavebnice.

Sestavování nákladu a vybarvování jeho jednotlivých součástí je pro mě tou nejprotivnější prací. Abych si zjednodušil situaci, vyplnil jsem třetinu korby „balíkem“ maskovací sítě a zbytek zaplnil muničními bedničkami, batohy, sumkami, přilbami a obligátními kanystry. Ze stavebnice flaku jsem použil dálkoměr (žlutošedá trubice ležící na maskovací síti).

 

Patina je provedena hnědou křídou a tuhou, na kolech a spodku korby pak zaprášení šedou a bílou křídou.

Stavebnice Italeri obsahuje motor a vnitřní plochu chladiče s maskou ventilátoru. Nechybí ani tyč volantu a též přepážka mezi motorovým prostorem a řidičskou kabinou vyhlíží docela hodnověrně. Doplnil jsem pár kabelů a hadic, ale do nějakého většího propracování se mi nechtělo.

Protiletadlový kanon ráže 3,7 cm má standardní úroveň produktů Tamiya, takže jsem necítil potřebu něco vylepšovat.

     Pohled na kanon ze strany miřiče a střelce v jedné osobě. Se zkušenou obsluhou se jednalo o velmi nebezpečnou zbraň, která budila u spojeneckých pilotů respekt (viz Velký cirkus Pierra Clostermanna).

 

 
Datum: 26. 11. 2012 21:15:57 Autor: QF17
Předmět: Pěkné jako vždy
To že Opel měl náhon 4x4 jsem nevěděl a díky za informaci. Protiletadlový kanon patřil mezi velice kvalitní, ale byl náročné na výrobu. Dokonce se vyráběl i v protektorátu BM. Hlaveň dlouhá 2112mm, teoretická rychost palby 160 ran/1 min., efektivní 80 ran/1min., max. dostřel 6600m a dosah 4800m, munice v zásobníku po 6ks. Pro nízkoletící cíle opravdu "zabiják".
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa