logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Motorizovaný obrněný vagon MBV-2

Z dílny Jana Patery

Začátkem 30. let se sovětští stratégové rozhodli pro případ války modernizovat ochranu železničních tratí těžkými obrněnými drezínami, jež měly nahradit parní obrněné vlaky. Práce na takovém kolejovém vozidle začaly v roce 1935 v leningradském Kirovově závodu. Vývoj vyústil v roce 1938 ve stavbě motorizovaného vagonu MBV,vyzbrojeného věžemi tanků T-28, které se v Kirovově závodě též vyráběly. Napřed byla použita děla PS-3 ráže 76,2 mm, později výkonnější L-11 a F-34. Druhotnou výzbroj tvořily kulomety DT ráže 7,62 mm, k protiletadlové obraně bylo osazeno kulometné čtyřče Maxim. Pancéřování mělo na bocích sílu 16 – 20 mm, totéž velitelská nástavba a věže, kdežto střechu tvořily pouze 10mm plechy. Celý vagon měl hmotnost 80 tun a s benzínovým motorem M17-T o výkonu 400 HP dociloval rychlosti až 120 km/hod. Prototyp byl ověřován za finské války v březnu 1940 na trati Viipuri-Vyborg-Leningrad a do druhé světové války vznikla jen dvě kolejová vozidla MBV-2. Oproti běžným obrněným vlakům měla nespornou výhodu, představovala mnohem menší cíl, byla pohyblivější a neprozrazovala se kouřem z parní lokomotivy. Na sovětské poměry disponovaly motorizované vagony MBV-2 bohatými komunikačními prostředky. Měly rádio, včetně radiostanice 71-TK-1, a telefon pro vnitřní spojení.

V srpnu 1941 oba MBV-2 kryly ústup Rudé armády v oblasti Chudovo-Mga a poté byly staženy do Leningradu. Po celou válku aktivně spolupracovaly s obrněnými vlaky převážně v severní části fronty a na Karelské šíji a procházely modernizacemi. Mimo jiné v roce 1943 dostaly kanony F-34, jimiž byly vyzbrojeny tanky T-34. Po válce prošly další modernizací a ještě v roce 1952 byl jeden z nich testován na trati mezi stanicemi Brjansk a Novaja. Motor, který toho zřejmě měl dost, se přehrál a musel být vymontován. Od opravy se však upustilo a MBV-2 byl odtažen do tankového muzea Kubinka, kde se k němu zřejmě dostali návrháři firmy Trumpeter, aby mohli zkonstruovat stavebnici 1 : 35 tohoto zajímavého kolejového vozidla s impozantní výzbrojí třemi dělovými věžemi.

Můj klubový kolega Jan Patera, který se vozidly Rudé armády zabývá, samozřejmě nemohl takové lahůdce odolat, a s velkou pečlivosti model v roce 2018 postavil, včetně doplněného interiéru, jak je vidět na některých fotografiích níže, které vznikly na výstavě Beskyd Model Kit Show 2019 v Kopřivnici, kde model obsadil 3. místo v kategorii železničních vozidel. 

 

Motorizovaný obrněný vagon MBV-2 připomíná něco mezi ponorkou a křižníkem.

Rudá armáda kamuflovala kolejová vozidla dvěma způsoby – buď se na ně malovaly siluety stromů, aby splynula s krajinou, nebo se širokým hnědými pruhy a černými čarami vyvolávala iluze prázdné železniční tratě jako v tomto případě.

Povrch MBV-02 nebyl příliš členitý a tudíž není členitý ani povrch modelu. Věže byly kompletně převzaty z tanku T-28.

Působivý pohled na dvojici dělových věží nad sebou. Měly jak koaxiální kulomety uvnitř, tak protiletadlové na střeše.

Stavebnice sice obsahuje kolejový svršek, aby bylo na co model po dokončení postavit, ale návrháři Trumpeteru si nějak špatně spočítali délku. Výsledkem je, že čela modelu kolejový úsek nehezky přečnívají a ruší iluzi, že jde o skutečné vozidlo. Proto se kolega Patera rozhodl podložku asi o 6 cm prodloužit a mezeru ve štěrkovém loži zamaskovat dřevěným přechodem pro pěší (je vidět uprostřed fotky).

Na rozdíl od vagonů běžného obrněného vlaku má MBV-2 oblé tvary a šikmými pancéřovými deskami chráněný podvozek. Ten je sice ve stavebnici krajně zjednodušen, není však vůbec vidět, takže vzhled modelu nijak neovlivňuje.

Pohled na jedno z čel MBV-2.

Mezi dvojicí věží a velitelskou věžičkou je šachta s protiletadlovým kulometným čtyřčetem Maxim. Kolega Patera udělal její poklop funkční, na výstavě byl samozřejmě odklopen a složen.

Detailnější pohled částečně ukazuje otevřenými poklopy interiér věže.

Kolega Patera měl dispozici řez vagonem MBV-2, takže interiér mohl podrobněji vypracovat,

Věže mají uvnitř pracovní plošiny a sedačky obsluhy.

Pohled ze střechy zadní, vyšší věže.

Ještě jeden pohled na kulometné čtyřče Maxim.

Velitelská věžička s rámovou anténou. Z otevřeného bočního okénka vykukuje figurka důstojníka, aby divák mohl lépe posoudit velikost MBV-2.

Takovému uspořádání dělových věží se zadní výše umístěnou v ose za přední se u válečných lodí říkalo superpozice.

Druhé čelo motorizovaného obrněného vagonu MBV-2. Na obou koncích se často připojovaly předběhové plošinové vagony.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

K nejnovějšímu článku Potopení lamače blokády Alsterufer očima poražených.

K nejnovějšímu článku Potopení lamače blokády Alsterufer očima poražených.


Recenze týdne

Zabudnutí hridinovie protitureckých bojov

Zapomenutí hrdinové protitureckých bojů