logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Obrněný automobil BA-6 a dělostřelecký tank BT-7A

Další kořist taktiky motti?

Když jsem přešel z letadel na pozemní techniku, přál jsem si mít ve sbírce model některého sovětského dělového obrněného automobilu na podvozku GAZ AAA. Byly to pro mě stroje, které si má člověk představit, když se řekne obrněný automobil, ideální směs staromódních a moderních prvků obrněné „vozby“. Musel jsem si však počkat řádku let, než někdy v období 2005 – 2010 vyrukovala firma Eastern Express s kity těchto vozidel v měřítku 1 : 35. Pořídil jsem si BA-6 a Ba-10, avšak místo abych se hned dal do stavby, obě stavebnice jsem trošku zklamaně odložil. Obsahovaly totiž velkou chybu – tvarově špatné středy disků zadních vnějších kol a navíc jedno kolo chybělo úplně, poněvadž výrobce použil rámeček vinylových pneumatik ze stavebnice nákladního automobilu GAZ AAA, kde se počítá jen s jednou rezervou a má pouze 11 obručí. Pro obrněné automobily BA však potřebujete rezervy dvě, tedy 12 pneumatik celkem. Rezervy jsou totiž otočné a fungují jako pomocná kola, která zvyšují průchodivost automobilu terénem. Klubový kolega Jan Patera, jenž je zaměřen na vozidla Rudé armády, to vyřešil tak, že jeden disk upravil jako master a nechal si je odlít, a na druhou rezervu si vzal vinylovou pneumatiku ze zbytků po přestavbách různých nákladní gazů.

Obě stavebnice tedy odpočívaly na polici až do letošního listopadu, kdy jsem sáhl po BA-6 a rozhodl se odstranit problém s koly použitím setu GAZ AAA Family Wheels z produkce MiniArtu. Tato kola jsou perfektní, ale mezikruží, z nichž se lepí pneumatiky, jsou příliš silná, a když použijete všech sedm, vyjde vám pneumatika příliš široká a nehezky „přetéká“ přes ráfek. Kolega Patera, který na tento systém narazil v našem klubu jako první, mi poradil, abych z vnější strany jedno mezikruží vynechal (č. 3), což jsem udělal a kola vyšla dokonale.

Už od roku 2008 jsem měl ve vitríně model sovětského dělostřeleckého tanku BT-7A, což byl rychlý tank BT-7 s poněkud větší věží osazenou krátkou houfnicí ráže 76 mm. Vyráběly se v letech 1936–38, v roce 1939 pak další série s dieselovým motorem a drobnými vylepšeními. Se stavebnicí BT-7A též vyrukoval Eastern Express a já ji koupil ve výprodeji za 220 Kč, jinak bych si ji nepořídil. Příjemně mě překvapila, neboť z ní vyšel nečekaně pěkný model. Ale až poté, co jsem odstranil zásadní konstrukční vadu stavebnice v pojezdovém ústrojí. Pevná pojezdová kola je třeba otočit, náboje zevnitř obrousit a lepit na plocho, kdežto první otočné kolo o 1 mm podložit, aby byla všechna pojezdová kola v jedné řady a daly se vůbec nasadit pásy. Dále je zapotřebí nastavit a nalepit ramena s pevnými koly až po osazení předního otočného kola, aby se dala srovnat i výškově.

Do stavby BA-6 jsem se vlastně dal proto, abych měl co umístit s BT-7A na jednu scénickou podložku. Původně jsem uvažoval, že námětem bude zábor východního Polska koncem září 1939, ale pak jsem se rozhodl, že konečně zkusím vytvarovat zasněžený terén a částečně i vozidla, takže volba padla na Zimní válku. V tomto konfliktu SSSR bez vyhlášení války přepadl 30. listopadu 1939 Finsko a Stalin očekával snadné vítězství. Rudá armáda, zbavená jeho předchozími čistkami těch nejlepší velitelů, však narazila na odpor houževnatého protivníka, jenž využíval znalost terénu a z toho vyplývající mobilitu k odřezávání menších sovětských formací a jejich postupnému ničení. Připomínalo to rozřezávání kmenů na polena, a proto Finové tuto taktiku nazvali motti, což finsky znamená „metrové dříví“. Například v prosinci 1939 tři finské pěší pluky odřízly a zničily v okresu Suomussalmi sovětskou 163. a 44. divizi a ukořistily vozidla a výzbroj celé obrněné brigády. Nu a to bylo inspirací pro mou scénickou podložku.

Nakonec však rozhodla drtivá převaha živé síly a výzbroje na straně ruského obra, takže Finové začátkem března 1940 kapitulovali a přistoupili na Stalinovy podmínky. Ztratili 10 % území, ale uchovali si samostatnost. V tak zvané Pokračovací válce, kterou pak vedli po boku Němců, sestavili Finové z ukořistěných vozidel celé útvary, například prapor útočných děl BT-42, což byly trofejní tanky BT-7 s novou objemnou věží, do níž byla vestavěna stará britská houfnice vzor 1908 ráže 114 mm. Stavebnici BT-42 též vydal Eastern Express a mám ji na seznamu budoucích projektů. 

Trvalo mi 25 let lepení modelů pozemní techniky, než jsem si troufl na zimní krajinu a zasněžená vozidla.

Místo moderních drahých přípravků jsem se přidržel prastaré modelářské metody – vytvořit sníh nanesením prášku jedlé sody na bílé lepidlo, tedy na Herkules.

Po levé straně je travnatá plocha z koberečku, podklad cesty tvoří pěnový polystyrén vytvarovaný elektrickou rychlopájkou a polepený novinovým papírem. Vyjeté koleje jsou znázorněny kapkami tmelu na sádrokarton – chtělo ještě přidat.

Jako první jsem zařadil obrněný automobil BA-6 a do rohu osadil jehličnatý strom, zakoupený ve vláčkařském obchodě ve výprodeji za pár babek. Bílá křída, znázorňující sníh, krásně vykreslila dezén skládaných pneumatik ze setu GAZ AAA Family Wheels firmy MiniArt.

Jedlá soda má výhodu, že její krystalky se ve slunci třpytí jako skutečný sníh.

Podběhy, disky kol a běhouny pneumatik jsou provedeny jinak – bílou mastnou křídou ze sady Tamiya Weathering Master, známé mezi modeláři jako „oční stíny“. Bohužel, ta moje stářím vyschla a na ošetřeném povrchu málo ulpívá. Budu si muset koupit novou a hlavně disky kol více „zbělit“.

Kromě jehličnatého stromu jsem do rohu přidal dva keříky, aby vzniklo jakési zákoutí. Zasněžení vegetace je opět provedeno jedlou sodou na rozředěné lepidlo Herkules.

BA-6 je natřen barvou Humbrol H102, středy panelů vytupovány světlejším odstínem H102 + H101. Šasi a disky kol jsem natřel černě, ale po patině provedené směsí černé a hnědě anilinové vodovky a hlavně po aplikaci bílé křídy to není prakticky vidět.

Přidal jsem detaily, jako je svinutá plachta na pravém blatníku a tažné lano, omotané kolem háků na zádi.

Do řidičského prostoru se mi nechtělo, ale o to více jsem se věnoval interiéru věže.

Jak je interiér věže propracován, ukazuje tato fotografie ze stavby.

Dělostřelecký tank BT-7A vyrobila jako stavebnici v měřítku 1 : 35 firma Eastern Express.

Zasněžení je opět provedeno jedlou sodou. Byla to moje premiéra, takže to nevyšlo tak, jak jsem si představoval.

Je zapotřebí jemněji nanášet lepidlo, aby skvrnky sněhu byly drobnější a členitější. Zde mi zasněžení vyšlo příliš pravidelné.

Vyschlá bílá křída ze sady „očních stínů“ málo ulpívá na povrchu, takže pásy jsou nedostatečně zasněžené. Budu to muset napravit aplikací nové sady.

Totéž platí i pro disky pojezdových kol.

Model je postaven „z krabičky“, přidal jsem jenom řetěz omotaný kolem háků na přídi, nyní „zasněžený“.

Nicméně při stavbě je nutné korigovat zavěšení pojezdových kol, aby správně vyšla jejich geometrie.

K pěkným detailům stavebnice patří i kulomet DŠK. Vůbec celý model vyšel lépe, než jak jsem po prvním pohledu do krabice čekal. A konečně je po 7 letech na podložce.

 
Datum: 31. 12. 2015 02:40:18 Autor: QF17
Předmět: Co si přát do roku 2016
Pane Františku, děkuji vám za opravdu povedené modely a budu rád, když i modelů bez výstřelu tomu tak bude nadále. Ovšem nevím, jestli se nacistické Německo dokázalo plně orientovat v boji ve sněhu. V Rusku i ve Finsku je celkem sněhu dost, ale v Německu vyjma dolního Bavorska, sníh opravdu není. Ovšem podobnost podvozku Christie se u BT nedá nerozpoznat. Skoro stejný podvozek i pancéřování měl i o dost mladší Cromwell. A jeho bojová "nadřazenost" vůči tankům Tiger II či IS 2 dokazuje daleko pokročila tanková výroba i ochrana osádky. Přeji vám pevnou ruku a dobrý zrak.
Datum: 11. 03. 2016 21:43:28 Autor: QF17
Předmět: Dodatek
Nechci býti rejpalem, ale na modelech mi chybí otisky bot a další stopy ve sněhu.
Datum: 16. 03. 2016 09:29:21 Autor: Mrož
Předmět: Stopy
Máte pravdu, na stopy jsem vůbec nepomyslil, byl jsem rád, že se mi ten sníh podařil alespoň takhle. Ale mám omluvu. Námětem je opuštěná technika, kde chybějící stopy (na vozidlech)potvrzují dojem opuštěnosti. U druhé diorámy se sněhem, která už čeká na zveřejnění,je to horší. Asi stopy provedu dodatečně, povrch z jedlé sody má výhodu, že se do něj dá dodatečně vtlačit reliéf.
Datum: 17. 03. 2016 00:18:08 Autor: Mirek
Předmět: Kulomet
Nechci být "rejpal", ale - K pěkným detailům stavebnice patří i kulomet DŠK-, je asi úlet. ( asi byl myšlený Kul DT vz 1928)
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa