logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Obrněný automobil BA-64 jako kabriolet

Z dílny Jana Patery

V roce 1936 se začal v Sovětském svazu vyrábět štábní automobil GAZ-M1, familiárně přezdívaný emka. Na jeho základě vznikl o pár let později terénní automobil GAZ-64 a jeho podvozek pak posloužil ke konstrukci lehkého obrněného vozu BA-64, používaného Rudou armádou hlavně k průzkumu od roku 1942 a po skončení druhé světové války až do 50. let. Celkem bylo těchto vozidel s řadovým čtyřválcem GAZ MM o výkonu 54 HP vyrobeno asi 3 500 kusů. Hlavní zbraní byl kulomet DT 7,62 mm, síla pancéřování činila od 4 do 12 mm.

S první stříkanou stavebnicí v měřítku 1 : 35 tohoto obrněného automobilu přišla firma TOGA, formu pak převzala Aer Moldova, od ní Eastern Expres, poté doputovala do firmy Maquette a Parc Models, které pořídily jen nové krabičky. Až v roce 2010 představila firma Miniart novou a podstatně lepší stavebnicí.

Model z dílny Jana Patery, který tu prezentuji, má původ v resinové stavebnici tak staré, že majitel si už nepamatuje její jméno. Když se objevily stříkané stavebnice, stalo se její složení bezpředmětné a pravděpodobně by skončila na smetišti, kdyby kolega Patera neobjevil unikátní fotografii z rumunské fronty v roce 1944, dokazující, že, ať už kvůli poškození v boji nebo z jiných příčin, v některé sovětské jednotce obsazující Rumunsko udělali z BA-64 kabriolet. Odřízli horní polovinu pancéřové karosérie, kdoví z čeho vzali přední sklo a přidali zadní čalouněnou lavici, pravděpodobně ze štábní emky. Pro ztvárnění tohoto unikátu se pak resinová stavebnice hodila jako ulitá. 

 

Terénní automobil GAZ-64, jehož podvozek posloužil při konstruování lehkého obrněného automobilu BA-64.

 

BA-64 měl účelně řešenou pancéřovou karosérii rakvovitého tvaru se šikmými stěnami a na jejím vršku osmibokou otevřenou věž s kulometem ráže 7,62 mm.

 

Odříznutím horní poloviny pancéřové karosérie vznikl BA-64 jako kabriolet. Nápis na boku podložky je kopie popisku pod fotografií.

 

Pohled shora ukazuje nové uspořádání interiéru vozidla.

 

Je vidět, že karosérie byla odříznuta v hraně, v níž se pancéřové pláty stýkaly v tupém úhlu.

 

Oproti svým zvyklostem tentokrát kolega Patera na zablácení nešetřil.

 

Šasi se směrem dozadu rozšiřovalo, takže před zadní nápravou již přesahovalo šířku karosérie rakvovitého tvaru. Je vidět podélník rámu a přední závěs zadního pera.

 

Další pohled do vnitřku vozidla s novou zadní lavicí. Aby interiér nepůsobil příliš prázdně, umístil do něj kolega Patera části výzbroje a výstroje, typické pro Rudou armádu.

 

Pohled zepředu ukazuje improvizované čelní sklo v masivním rámu a pouze jeden reflektor na levém blatníku.

 

Záď nedoznala změn, včetně držáku rezervy. Byl v ní umístěna palivová nádrž, takže cokoli zde měnit by bylo náročné.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

19. listopadu se slaví Mezinárodní den mužů (zasláno).

19. listopadu se slaví Mezinárodní den mužů (zasláno).


Recenze týdne

Bitva u Domažlic

Publikace vychází u příležitosti odhalení pomníku Bitvy u Domažlic.