logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Obrněný automobil BA-64 jako kabriolet

Z dílny Jana Patery

V roce 1936 se začal v Sovětském svazu vyrábět štábní automobil GAZ-M1, familiárně přezdívaný emka. Na jeho základě vznikl o pár let později terénní automobil GAZ-64 a jeho podvozek pak posloužil ke konstrukci lehkého obrněného vozu BA-64, používaného Rudou armádou hlavně k průzkumu od roku 1942 a po skončení druhé světové války až do 50. let. Celkem bylo těchto vozidel s řadovým čtyřválcem GAZ MM o výkonu 54 HP vyrobeno asi 3 500 kusů. Hlavní zbraní byl kulomet DT 7,62 mm, síla pancéřování činila od 4 do 12 mm.

S první stříkanou stavebnicí v měřítku 1 : 35 tohoto obrněného automobilu přišla firma TOGA, formu pak převzala Aer Moldova, od ní Eastern Expres, poté doputovala do firmy Maquette a Parc Models, které pořídily jen nové krabičky. Až v roce 2010 představila firma Miniart novou a podstatně lepší stavebnicí.

Model z dílny Jana Patery, který tu prezentuji, má původ v resinové stavebnici tak staré, že majitel si už nepamatuje její jméno. Když se objevily stříkané stavebnice, stalo se její složení bezpředmětné a pravděpodobně by skončila na smetišti, kdyby kolega Patera neobjevil unikátní fotografii z rumunské fronty v roce 1944, dokazující, že, ať už kvůli poškození v boji nebo z jiných příčin, v některé sovětské jednotce obsazující Rumunsko udělali z BA-64 kabriolet. Odřízli horní polovinu pancéřové karosérie, kdoví z čeho vzali přední sklo a přidali zadní čalouněnou lavici, pravděpodobně ze štábní emky. Pro ztvárnění tohoto unikátu se pak resinová stavebnice hodila jako ulitá. 

 

Terénní automobil GAZ-64, jehož podvozek posloužil při konstruování lehkého obrněného automobilu BA-64.

 

BA-64 měl účelně řešenou pancéřovou karosérii rakvovitého tvaru se šikmými stěnami a na jejím vršku osmibokou otevřenou věž s kulometem ráže 7,62 mm.

 

Odříznutím horní poloviny pancéřové karosérie vznikl BA-64 jako kabriolet. Nápis na boku podložky je kopie popisku pod fotografií.

 

Pohled shora ukazuje nové uspořádání interiéru vozidla.

 

Je vidět, že karosérie byla odříznuta v hraně, v níž se pancéřové pláty stýkaly v tupém úhlu.

 

Oproti svým zvyklostem tentokrát kolega Patera na zablácení nešetřil.

 

Šasi se směrem dozadu rozšiřovalo, takže před zadní nápravou již přesahovalo šířku karosérie rakvovitého tvaru. Je vidět podélník rámu a přední závěs zadního pera.

 

Další pohled do vnitřku vozidla s novou zadní lavicí. Aby interiér nepůsobil příliš prázdně, umístil do něj kolega Patera části výzbroje a výstroje, typické pro Rudou armádu.

 

Pohled zepředu ukazuje improvizované čelní sklo v masivním rámu a pouze jeden reflektor na levém blatníku.

 

Záď nedoznala změn, včetně držáku rezervy. Byl v ní umístěna palivová nádrž, takže cokoli zde měnit by bylo náročné.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Smutný konec kasáren Jiřího z Poděbrad (dříve Josefská). Architekt Achille Wolf 1857-1861.

Smutný konec kasáren Jiřího z Poděbrad (dříve Josefská). Architekt Achille Wolf 1857-1861.


Recenze týdne

Napoleon a jeho první mamlúk Roustam

Napoleonské osobnosti