logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Obrněný automobil BA-64B a GAZ- 67B s minometem 120 mm

Rychle, než nás Němci zaměří!

Z bývalého SSSR se k nám ještě za minulého režimu dovážely kity moskevské firmy Zvezda, jíž technologicky pomáhal francouzský Heller a italská Italeri. Koncem 90. let se náhle objevily nové firmy, hlavně na Ukrajině, které v měřítku 1 : 35 přinesly stavebnice vojenských vozidel, hlavně sovětských, jež doposud na trhu kitů chyběly. Jejich produkty měly nízkou úroveň, ale pořád byly lepší než nic. Doslova a do písmene to platilo i pro stavebnici obrněného automobilu BA-64 dnes již neexistujícího výrobce AER Moldova, kterou jsem si též pořídil a v srpnu 2002 postavil. Do nástupu nových firem na území bývalého SSSR existovala pouze jediná stavebnice menšího vozidla Rudé armády, a to GAZ-67B, obdoba amerického džípu, kterou v měřítku 1 : 35 vyráběla Tamiya. Pochopitelně byla kvalitnější, ale trpěla několika vadami – bylo zapotřebí předělat masku chladiče, dát k výfuku jiný tlumič a vyměnit volat za čtyřramenný. Až na poslední jsem tyto úpravy provedl, když jsem spolu s BA-64B stavěl i GAZ-67B, abych obě vozidla umístil na společnou podložku, znázorňující cestu vydřevenou kuláči. Za GAZ-67B jsem ještě přivěsil plukovní minomet ráže 120 mm z produkce Zvezdy.

Jedná se tedy o mou starší práci, která ukazuje chyby, jichž jsem se zpočátku při stavbě scénických podložek dopouštěl.

 

Celkový pohled na podložku, zachycující scénu zapřahání nepojízdného GAZu-67B za obrněný automobil BA-64B.

K modelům jsem přidal ještě figurku rudoarmějce, který navléká druhé oko tažného lana na pravý hák GAZu-67B.

Nijak jsem stavebnici BA-64B neproměřoval, takže nevím, zda má pancéřová karosérie správné proporce.

Obtisk nějaké jednotky z Kolského poloostrova pochází z extra aršíku.

Dvířka na pravé straně jsem provedl jako otevřená, což znamenalo osadit interiér alespoň vlastnoručně vyrobenými sedačkami.

Pokusil jsem se také doplnit interiér otevřené věže a přidal alespoň rezervní zásobníky kulometu DŠK.

GAZ-67B s přivěšeným minometem vyhlíží mnohem zajímavěji než BA-64B, i když pokus o zašpinění je spíše rozpačitý než přesvědčivý (viz „neposkvrněné“ disky).

Svinutá plachta za zadními sedadly vyšla docela pěkně, k lepšímu vzhledu přispěly i tašky, zavěšené na boku a kanystr.

Hrany karosérie jsou zvýrazněny tuhou a plochy jsem se pokusil barevně rozbít skvrnkami zelené křídy.

Zde je jasně vidět nesprávný volant se třemi rameny. Žádný čtyřramenný jsem v krabici se zbytky neměl a do výroby se mi nechtělo.

Sedadla se Japoncům povedla, a když se trošku slušně natřou a napatinují alespoň křídami, vyhlížejí autenticky.

Figurka pravděpodobně pochází ze setu obsluhy děla, přesně si to již nepamatuji.

Zablácení kuláčů je provedeno hlínou rozmíchanou v lepidle Herkules.

Obdobně jsem se pokoušel ušpinit i pneumatiky vozidel a minometu. Hlínu jsem nepřesál, takže po uschnutí lepidla se na pneumatikách objevily hrudky, což nevyhlíží příliš reálně.

Obdobně dopadl i opěrný talíř minometu.

Na minomet jsem naložil bedny s municí, ovšem bez napuštění spár černým washem. Před 13 lety jsem tuto techniku ještě neznal.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa