logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Parní traktor Pickfords a nákladní automobil Garrett

Z dílny Jiřího Hübnera

Původně jsem předpokládal, že v obnovené rubrice Toluenové opojení - galerie představím své modely, ale po prvních pochvalných komentářích jsem se rozhodl, že musím uveřejnit skutečně špičkové modely skutečných mistrů modelářského řemesla. A nemusel jsem hledat dlouho, protože jsou mezi mými klubovými kolegy. Patří mezi ně také Jiří Hübner, který kdysi lepil bojovou techniku, ale již spoustu let staví kamiony v měřítku 1 : 24 a co možná nejpodivnější nákladní automobily jak v měřítku 1 : 24. tak 1 : 16. Z jedné stavebnice postaví základní model (i když obvykle maličko upravený) a další pak s oblibou konvertuje na naprosto překvapující verze, což je též případ následující ukázky.

Základem byly dvě stavebnice „Steam Traction Engine (Tractor) Pendle Princess“ firmy Entex, která se věnovala výrobě kitů v 70. a 80. letech minulého století. Formy uvedené stavebnice v měřítku 1 : 16 převzala od firmy Bandai. Jednalo se o přesnou kopii zachovalé „silniční lokomotivy“ Pendle Princess, kterou postavila v roce 1919 firma Barrett and Sons Ltd. Stroj měl hmotnost 7 tun, výkon 4 ks a rychlost 10 km/hod. Zachoval se do dnešních dnů jako muzeální kus, takže mohl posloužit jako předloha kitu.

Stavebnice byla velice přesná a kromě plastikových dílů obsahovala gumové pneumatiky a hadičky a také pár kovových dílů. Jirka jednu postavil v malé konverzi (z lunaparkové lokomobily udělal pracovní traktor) a druhou rozsáhle konvertoval na ještě zajímavější parní nákladní automobil, který též zmíněná továrna vyráběla. Největším problémem druhé konverze byla jiná, litinová kola. Pomohla laserová technika. Kolo bylo rozkresleno na jednotlivé vrstvy a vzniklé díly vypáleny laserem do silné lepenky. Tu Jirka prosytil polystyrénem rozpuštěným v toluenu a poté díly lepil na sebe jako běžné plastikové součástky. Obdobnou technologií vznikly i Gallovy řetězy pohánějící zadní nápravu. Bočnice jednotlivých článků jsou opět vypáleny laserem z lepenky, čepy z tyčky Evergreen. To, že musel dělat nové šasi, zadní nápravu, korbu, střechu a další desítky drobností, pokládá Jirka za samozřejmost.

Jiří Hübner patří k nejlepším modelářům, jaké znám. Jeho modely se vyznačuji naprostou čistotou provedení, skvělými detaily a dokonalou povrchovou úpravou. Jeden vedle druhého mají muzejní kvalitu. Ostatně posuďte sami. 

Na snímku, pořízeném na výstavě v Kopřivnici 2012, jsou oba modely vedle sebe, takže po porovnání s následující fotografií se dají posoudit rozsahy konverzí.

Víko stavebnice Entex, která dnes patří k raritám.

Jirka si pro svůj model zvolil jiný, pracovnější „kabát“ než muzeální lokomobily.

Stroj nese logo přepravní firmy Pickfords.

Pohled na stanoviště řidiče – nebo strojvůdce?

Při pohledu přímo zezadu vyniknou mosazné štítky, límce přístrojů a stavoznak vody.

Blok parního stroje a klikový mechanismus.

 

Točítko ruční brzdy, za ním sklad uhlí v zádi vozidla.

Detail zádě se zakládacími špalky, kbelíkem na popel a koncovou lucernou.

Parní nákladní automobil Garrett v plné kráse.

Pohled z druhé strany a zezadu lépe ukazuje náklad – obedněnou cívku s kabelem a velké elektromotory.

Na elektromotorech nechybí štítky, za pozornost stojí i napínák bočního zavětrování cívky.

Polodetail předku ukazuje přední lampy, víko kotle s velkým mosazným  „G“ a firemním štítkem a blok parního stroje.

Stanoviště řidiče s ovládacími pákami.

 

Všimněte si řetězů pro ovládání přední nápravy a plochých kožených řemenů.

Hadice pro doplňování vody.

Výroba článků pohonného řetězu.

Hotový řetěz na modelu.

Rozvod olejového mazání a firemní štítek na šachtě ohniště. Všimněte si i detailů šasi, které je nově dělané.

Stanoviště řidiče. Za pozornost stojí polička na zadní stěně a její obsah.

Pohled do stanoviště řidiče. Všimněte si patiny na šroubení zcela vlevo.

Výroba kol. Vpravo deska lepenky s laserem vyřezanými díly, uprostřed žebírka nálitků, vlevo nahoře kolo s již nalepenými nálitky, vlevo dole kolo ve stádiu lepení nálitků.

A tady je hotové kolo na modelu. Kromě mnoha detailů šasi a zadní nápravy nepřehlédněte probrané hrany na čelech příčných trámků nesoucích podlahu korby!

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa