logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Pontonový ZiS-5 a obrněná drezína BTD

Z dílny Jana Patery.

Model sovětského nákladního automobilu ZiS-5 se v této rubrice objevil již několikrát, ale nikdy jako ženijní vozidlo, upravené pro převoz pontonů. Také jsem uvažoval o této přestavbě, ale klubový kolega Jan Patera mě předešel a to tak dobře, že se mi do toho už nechce. Takže alespoň zde představím jeho konverzi ZiSu-5. Přestavba není tak snadná, jak vypadá. Výroba příhradové konstrukce z profilů Evergreen je poměrně náročná, hlavně na dodržení geometrie, a k tomu je ještě zapotřebí připočíst výrobu pontonu. Podvozek a kola jsou použity ze stavebnice Zvezda ZiS-5 V, kabina a blatníky ze stavebnice Alan Zis-5.

O dost náročnější byla stavba dalšího zajímavého modelu 1 : 35, který Jan Patera nedávno dokončil. Jedná se o raritní obrněnou těžkou drezínu Rudé armády BTD. Její projekt vznikl v roce 1934, výzbroj sestávala ze 45mm kanonu a spřaženého kulometu DT v upravené věži z tanku T-26, tří kulometů Maxim v bočních a zadní střílně a další dvojice kulometů Maxim na protiletadlové lafetě, které mohly střílet po odsunutí poklopu ve střeše drezíny. Zásoba střeliva činila 154 střel ráže 45 mm, 21 000 nábojů pro kulomety Maxim a 1526 ke kulometu DT. Do roku 1937 bylo Rudé armádě předáno pět drezín BTD, které byly nasazeny za druhé světové války a to i proti Japonsku. Za bojů byla jedna drezína ztracena.

Žádná stavebnice tohoto obrněného kolejového vozidla neexistuje, ani resinová, takže klubovému kolegovi Janu Paterovi nezbylo, než vyrobit celý model metodou scratchbuilt. Kola, nárazníky a spřáhla jsou resinové odlitky podle předlohy ze stavebnice železničního vagónu a věž je vzata ze stavebnice BT-5 firmy Zvezda a upravena, protiletadlové kulomety Maxim ze setu Zvezda. Ostatní kulomety, jejichž závěry není tak vidět, jsou vyrobeny vlastnoručně, ostatek postaven z plastikových destiček a profilů Evergreen.

 

Pohled na pravý bok pontonového automobilu ZiS-5.

Pohled z druhé strany se nijak neliší, za poznámku stojí, že existovala i verze se šikmo seříznutou kabinou, aby nosná konstrukce pontonu byla nižší. Znamenalo by to však pracnou výrobu seříznutých dveří.

Z čelního pohledu je vidět hranatá konstrukce pontonu, která byla na stavbu nejjednodušší. Rudá armáda používala i typ, který se směrem dopředu zužoval a měl boky do oblouku.

Při podrobnější prohlídce si člověk všimne drobných nenápadných detailů a doplňků.

Záběr s odklopeným pontonem ukazuje jak ženijní výbavu a výstroj pontonu, umístěnou na šasi, tak vnitřek pontonu.

Celkový pohled na drezínu BTD. Přestože existovala jen v pěti kusech, vyráběly ji dva závody, jeden nýtovanou a druhý svařovanou. Pro snadnější stavbu si Jan Patera zvolil svařovanou.

Na pohledu z druhé strany jsou lépe vidět protiletadlové kulomety.

Pohled z ptačí perspektivy odhaluje interiér. Za zmínku stojí kamufláž střechy s namalovanými kolejnicemi a pražci, aby se ze vzduchu zdálo, že trať je prázdná.

Detail protiletadlových kulometů. V záběru je i vnitřek věže s pohotovostní zásobou munice.

Čelní pohled ukazuje nárazníky, spřáhlo a otočnou klapku přes průzor řidiče. Je také vidět, že kolejnice kamufláže byly namalovány i přes čelo a přes nárazníky.

Do zadního čela byla vsazena kulometná střílna, zde s kulometem DT. Též jsou vidět silné hlavně s vodními chladiči kulometů Maxim, které byly vestavěny do boků.

I na tomto železničním vozidle je mnoho drobných, nenápadných detailů, které zvýšily pracnost.

Detailní záběr vstupních dvířek a žaluzií chladiče.

Též boky drezíny byly kamuflovány, a to jako porost.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

THE LORD OF PEACE

THE LORD OF PEACE


Recenze týdne

Sborník Replicon

Soubor vybraných přednášek z ročníků 2013-2016