logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Scammell Pioneer R100 Artillery Tractor, osmipalcová houfnice BL Mark. VI a motocykl Zundapp KS750 s přívěsným vozíkem

Co nám to tady ti Angláni nechali?

Modelář, který se věnuje taženému dělostřelectvu, není nikdy spokojen. Buď získal dlouho touženou stavebnici děla, ale stavebnici příslušného tahače nikdo nevyrábí ? nebo naopak. Je sice sympatické, že polská firma IBG dala na trh celou rodinu britských vojenských automobilů Scammell Pioneer, od vyprošťovacího vozidla přes tahač až po dělostřelecký traktor, ve stavebnicích v měř. 1 : 35, ale co si počít s tím posledně jmenovaným, když na trhu chybí stavebnice (stříkaná) vhodného děla, které by se dalo za Scammell R100 zapřáhnout?! Proto jsem si ji ani nekoupil, ale nakonec mi ji jeden modelářský kolega vnutil za sníženou cenu, že on model stavět nebude.

Firma Thunder sice už několik let slibuje pětatřicetinu britské houfnice 7,2?, ale skutek utek, takže jsem zbystřil pozornost, když se na začátku tohoto roku objevila stavebnice Roden britské houfnice BL Mark. VI v měř. 1 : 35 z první světové války. Vyhledal jsem údaje o této zbrani a k velké potěše zjistil, že s moderními, pneumatikami opatřenými koly byla v roce 1940 ve výzbroji Britského expedičního sboru ve Francii a že ji standardně tahal Scammell, jak dokazují fotografie. Neváhal jsem a stavebnici zakoupil. (Pak ještě kolega Patera našel fotku, na které je houfnice s původními celokovovými koly zapřažená i s kolesnou za traktorem Stalinec, neboť carské Rusko koupilo za první světové války asi dvacet těchto zbraní a na podzim 1941 je zoufalí Sověti vytáhli z prachu arsenálu.)

Po válečné poradě s klubovými kolegy, kteří mi nabídli pomoc při výrobě nových kol (pneumatiky z kamionu v měř. 1  :  24 a vysoustružení nových disků) jsem se ihned dal do stavby. Začal jsem s houfnicí a pak slepil traktor Scammell R100, který má na můj vkus příliš mnoho leptaných dílů ? a to i takových, kterým by to lépe slušelo z plastiku. To už jsem měl představu o scéně, kterou vytvořím ? na silnici do Dunkerque stojí opuštěný, do škarpy sjetý Scammel se zapřaženou houfnicí, k němuž právě dojela průzkumná hlídka německé 5. tankové divize na motocyklu Zündapp KS750 s přívěsným vozíkem. Použil jsem stavebnici Zvezda/Italeri, kterou už mám dlouho doma. Obsahuje i figurky, co ž se mi hodilo. Stavba všech modelů a podložky mi zabrala tři měsíce práce v pohodovém tempu. 

 

Celkový pohled na podložku, která zachycuje úsek silnice před zatáčkou.

 Scammell sjel (nebo byl odsunut) do škarpy, na silnici u děla zastavila hlídka z motocyklové čety 5. tankové divize Wehrmachtu.

 

Kromě rozbitého předního skla je dělostřelecký traktor nepoškozen, jen jeví známky, že byl ve chvatu opuštěn.

 K oživení vozidla velmi přispěla vytočená přední kola. Upravení přední nápravy je velmi snadné V kroku 1 je třeba provrtat svislé čepy v ose, v kroku 2 je vyříznout pilkovou žiletkou a v kroku 3 prostrčit vyvrtaným otvorem kolík z drátu, natočit svislé čepy s unášeči předních kol do patřičného úhlu a zalepit. S blatníky nejsou žádné problémy ? jejich držák má jakousi půlkulatou čepičku, takže se dá snadno nalepit na vršek svislého čepu s jakýmkoli vychýlením.

 Kamufláž je podle návodu, kerý též obsahuje marking pro traktor 52. pluku těžkého dělostřelectva III. sboru britských expedičních sil ve Francii 1940.

 Prázdný roh podložky vedle přední nápravy Scammellu jsem vyplnil stromem. Je také vidět pěkně detailovaný chladič a reflektory, které zásadně vylepšuji čočkami z produkce firmy Scala 43.

 Motor je slušně detailován, zde je krásně vidět vstřikovací čerpadlo, ale náročný modelář si jej určitě doplní dalšími detaily.

 Koš pod pravou stranou řidičské kabiny má plastiková jen čela, zbytek je zbytečně fotolept. Vyplnil jsem jej změtí kovových a měkkých lan, řetězy a dvěma plechovkami.

 Ve stavebnici nechybí ani traverza, která se vysunovala zpoza střechy a po níž pojížděla řetězová kočka k nakládání granátů. Řetízky je však třeba doplnit, bez nich vypadá celé zvedací zařízení hodně divně.

 Osmipalcové granáty se nakládaly a přepravovaly v klecích z úhelníků pro dva kusy. Dvě klece jsem umístil dovnitř vozidla, jedna leží převrácená na okraji silnice u rydla houfnice.

 Na to, že formy stavebnice Zündappu KS750 s přívěsným vozíkem pocházejí z roku 1976, vyhlíží model docela dobře. Zvezda začala s lisováním z těchto forem v roce 1995.

 Stavebnice obsahuje tři figurky, použil jsem jen dvě ? vlastní osádku motocyklu a přívěsného vozíku. Třetí figurkou je vojenský policista v dlouhém plášti, který do francouzského léta nezapadal.

 Na bližším záběru je přece jen vidět, že provedení kol s drátěným výpletem pokulhává za dnešním standardem.

 Postavil jsem motocykl   ?z krabičky?. Nicméně by se daly doplnit bovdeny a káblíky ke svíčkám.

 Provedení houfnice ve stavebnici Roden spíše připomíná shortrun než vyspělou stříkanou stavebnici.

 

Nechybí ale leptané díly ? takto jsou provedeny štítky výrobce.

 Ze stavebnice jsem nepoužil ani polovinu dílů, neboť kromě vlastního děla obsahuje též kolesnu a další jednoosý vlek s ložištěm. Když se to všechno zapřáhne za traktor Holt (Roden ho balí jednak jako samostatnou stavebnici, jednak jako v sadě s houfnicí), vznikne celý vlak.

 Kola by měla mít asi o 2 mm větší průměr, ale kolega Hübner tak velké pneumatiky nenašel.

  Náměr se měnil pomocí mohutného ozubeného segmentu na levé straně hlavně, odměr byl omezen na pár stupňů prostřednictvím krátkých kluzných bronzových lišt. Za první světové války odměr 360 ° umožňovalo až ložiště.

Točítka náměru a odměru a zaměřovač pro nepřímou palbu.

 Houfnice pochopitelně měla skříňovou, nýtovanou lafetu a vzadu mohutné rydlo, které bylo pevné a nedalo se pro transport odpojit.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.