logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Sherman M4A1 s odminovačem „Aunt Jemima“ a cisterna GMC CCKW 353

Napájení žíznivé „tety Jemimy“

 

Ve Spojených státech stále existuje firma, která vyrábí sirupy, směsi na lívance a další potraviny k rychlé snídani. Jmenuje se „Aunt Jemima“ (podle hlavy bodré černošky ve žlutém šátku, která tvoří firemní logo) a jelikož americké odminovací zařízení T1E3/M1 Roller připomínalo štos lívanců, byť položený na bok, dostalo přezdívku „Aunt Jemima“. Byla to obludná sada obrovských kotoučů, nemotorných a tak těžkých, že tank Sherman, který toto zařízení valil před sebou, přestože mělo vlastní náhon, potřeboval další stroj, který ho tlačil zezadu. Navíc měl obrovskou spotřebu, takže tento sen šíleného konstruktéra dlouho ve výzbroji nevydržel a americká armáda převzala mnohem lehčí a elegantnější britské „cepní“ zařízení, které před tankem bilo do půdy rotujícími řetězy.

Avšak právě pro svou obludnost je „Aunt Jemima“ vděčným námětem pro každého plastikového modeláře, který se v měřítku 1 : 35 zajímá o ženijní techniku. Takže jsem zajásal, když jsem v modelářském bazaru objevil resinovou sadu odminovacího zařízení T1E3/M1 Roller, bezejmenný klon výrobku firmy Verlinden. Rozhodl jsem se, že zachytím scénu tankování žíznivého Shermanu, přetíženého „tetou Jemimou“, někde na poli východní Francie na podzim 1944. K tanku, který zůstal na suchu, přivezla palivo cisterna GMC CCKW 353. Vytváření podložky jsem zahájil její stavbou. Jako základ posloužila stavebnice Italeri „US Army Truck“, ke konverzi jsem použil resinovou sadu „Fuel Tank“ firmy CMK. Schrastil ji klubový kolega, ale nepřesnost dílů (každá ze dvou nádrží měla jinou výšku) ho tak znechutila, že mi ji jako danajský dar věnoval. Stavba náklaďáku šla snadno a nepřesnosti resinové sady jsem opticky zamaskoval. Kupříkladu jsem nižší nádrž podložil na šasi, aby horní površky nádrží lícovaly. A doposud si nikdo nevšiml, že s nádržemi něco není v pořádku.

Pro stavbu Shermanu jsem si zvolil kit Tamiya „M4 Sherman Early Production“. Místo abych spodní plochy natřel H29, jako u cisterny, nastříkl jsem je obyčejným hnědým akrylovým sprejem. Jenže povrch vyšel příliš lesklý, takže jsem přidal tu a tam nátěr humbrolkou H26. Horní plochy jsem u obou modelů natřel stejně, barvou H155, a poté opatřil anilinovým filtrem. Svařované spoje tanku jsem ještě přetáhl hnědou pastelkou Progreso.

Ačkoli jsem už během stavby tanku na jeho příď na sucho pasoval odminovací zařízení, dal jsem se do něho až po dokončení tanku a teprve poté oba celky, už opatřené patinou, spojil.

U této podložky jsem si poznamenal data dokončení. Cisterna byla hotová 23. 7., Sherman 15. 8., odminovací zařízení 23. 8. a celá podložka pak 1. 9. 2009. Scénu jsem doplnil dvěma figurkami a stromem, který jsem získal již hotový. Válce na vláčení, které pod stromem zanechal francouzský farmář, jsem vyrobil z profilů a trubek Evergreen. 

Tuto podložku jsem nafotografoval v přirozeném slunečním osvětlení. Základem je deska pěnového polystyrénu, pole provedeno skutečnou hlínou, travnatá „mez“ běžnými vláčkařskými posypy.

Tento pohled ukazuje obrovitost rolleru T1E3/MI a také jeho podobu s hromadou lívanců navršených na sobě.

Tankování právě začíná. Tankista na zádi Shermanu již má odklopený pancéřový kryt víka nádrže a víko odšroubované. Černý příslušník týlové jednotky pro doplňování pohonných hmot se otáčí k otevřené skříni vzadu na boku autocisterny, kde byla napojena a stočena tankovací hadice.

  Ještě než se objevily superstavebnice Shermanů japonské firmy Tasca, patřila kit „M4 Sherman Early Production“ firmy Tamiya k nejlepším na trhu.

Autocisterna je postavená z nejběžnější stavebnice „džímsy“, z kitu „US Army Truck“ Italeri. Na nástavbu jsem použil resinovou sadu „Set Fuel Tank“ firmy CMK nepříliš vysoké úrovně. Skříně vzadu jsem radši udělal nové z plastikových destiček, aby měly rovné stěny do pravého úhlu. A také jsem musel hluboko sáhnout do svých zásob kanystrů.

Člověk by si skoro řekl, že stačí nastoupit, zabouchnout dvířka, nastartovat a jet.

 

Detail zádě autocisterny ukazuje bloky k založení kol na blatnících a trubku s kohoutem pro napouštění kanystrů mezi nárazníky.

Scéna čerpání ve větším přiblížení. 

Skládání odminovače nebylo jednoduché. Jednotlivé kotouče byly různě prohnuté a i po vyrovnání jsem je musel různě zkusmo přehazovat, než byly ve svazku jakž takž rovnoběžné a mezery mezi nimi stejně veliké. Zablácení je provedeno směsí hlíny a lepidla Herkules, dokončeno anilinovým filtrem.

Ještě náročnější bylo připasovat držák odminovače na převodovou skříň Shermanu, aby osa hnacího kola odminovače vycházela do osy hnacího kola tanku. Na jedné straně to pořád nevycházelo, a aby byl držák rovnoběžně s čelem převodovky, musel jsem nakonec o nějaké ty milimetry čep hnacího kola tanku posunout. Řetězový převod odminovače je totiž jeden resinový díl.

A ještě jeden pohled na scénu tankování. Sherman „CRAZY CRUSHER“ příslušel k rotě „C“ 739. tankového praporu a marking jsem převzal z publikace Concord „US Armored Funnies“.

Pohled do uličky mezi vozidly. Je dobře vidět pravý závěs tlačné desky na zádi Shermanu. I toto bylo součástí resinové sady odminovače.

Detail resinové figurky černého vojáka. Je mnohem lépe propracovaná než figurky přikládané ke stavebnicím.

Do prázdného rohu podložky jsem umístil strom a pod něj vláčecí válce, které tam nechal francouzský farmář. Keřík je též z vláčkařského sortimentu.

 

 
Datum: 11. 11. 2012 13:43:21 Autor: QF17
Předmět: :-))
Díky a ještě jednou díky, zatím se kochám, ale snad najdu něco ..... Prostě paráda
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa