logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Tankový vagon a Panzerjägerwagen

Zásah do šťastného místa

Není to ani deset let, co výrobci pochopili, že modeláři by rádi také stavěli železniční obrněnou techniku, takže dnes, díky firmě Trumpeter, si můžete v měřítku 1 : 35 postavit kompletní obrněný vlak BP 42 nebo modernější BP44 německé armády, pokud máte prostor pro nejméně čtyři metry dlouhou polici (a v peněžence cca 20 000 Kč na stavebnice 12 vagonů a lokomotivy).

Od roku 2010 Trumpeter nabízí pod názvem „Panzertragerwagen“ i vagon se zapuštěnou vanou a rampou, který sloužil k převozu lehkého tanku, zpravidla Pz 38 (t), což byl kořistní LT 38 Praga. (Používal se k palebné podpoře „výsadku“ při pronásledování partyzánů.) Já však musel o pár let dříve sáhnout při stavbě tohoto vagonu k nepříliš zdařilému shortrunu firmy Ironside/Azimut. Kit má nejen silně zjednodušené nápravy, ale také k sobě špatně pasují díly a některé jsou k nepotřebě – jako třeba podlaha vany, kterou jsem radši udělal novou z obdélníku plastiku. Navíc mi připadla vana příliš krátká a hluboká, takže jsem její podlahu „vyskládal“ pražci. Také jsem tím chtěl jednoduchou konstrukci vagonu oživit. Co je třeba stavebnici Ironside přičíst k dobru, je obtiskový aršík s důkladnými popisky celého vagonu.

Do stavby tanku, jenž na „palubu“ vagonu patřil, se mi nějak nechtělo, takže jsem ji odložil a napřed dokončil Panzerjägerwagen z produkce Trumpeteru, tedy protitankový vagon s věží tanku Panzer IV, který Němci byli nuceni zařadit do sestav modernějších obrněných vlaků vzoru BP44, aby měly jakous takous šanci se ubránit sovětským tankům T-34, které stále častěji prorážely frontu a napadaly německé týlové komunikace.

Panzerjägerwagen se řadil vůbec jako první místo původního předběhového vagonu (proto ta radlice) a tankový vagon následoval hned za ním. Byly spojeny automatickým spřáhlem Scharfenberg, a když taktická situace nabízela nasadit vezený tank Pz 38 (t), Panzerjägerwagen se odpojil a „poslal“ dopředu, aby mohl Pz 38 (t) sjet po dvoudílné rampě.

Teprve v roce 2011, kdy jsem si koupil knížku Německé obrněné vlaky a našel zde fotku Pz 38 (t) sjíždějícího z rampy tankového vagonu, jsem se dal do stavby „palubního“ tanku. Nejblíže ke vzoru byla stavebnice „Panzerbefehlwagen 38 (t)“ firmy Maquette, takže jsem použil ji. Když jsem tank zkušebně položil do vany uprostřed vagonu, přišlo mi líto, že nejsou vůbec vidět boky s typickými velkými pojezdovými koly, takže jsem přemýšlel, jak to udělat, abych mohl nechat tank částečně vyjetý, ale přitom vagon neustále spojený s předchozím. Řešení přinesl nápad se zásahem do šťastného místa, do boku vagonu na úrovni pražcové podlahy, kde exploze ruského tankového granátu pár pražců polámala, ale větší škody nezpůsobila. Byl to také šťastný zásah pro mě, neboť zdůvodňoval vyjetí Pz 38 (t) – aby se mohla podlaha opravit, přinejmenším nahoru trčící kusy pražců odsekat. Chtělo to jen vhodně vytvarovat tankové pásy a přidat figurku vojáka, který se v pohodlném tempu opravě věnuje. 

  Sestava zachycuje dva první (nebo poslední) vozy obrněného vlaku typu BP44.

 

Ačkoli jsou stavebnice vozů od různých výrobců a zadní vagon dokonce nepříliš kvalitní shortrun, sklon jeho ramp přesně odpovídá sklonu podběhu na Panzerjägerwagenu.

Co se týče šířky vany, už si přesností nejsem tak jist. Na každé straně tanku Pz 38 (t) zbývají tak dva tři milimetry, což je v reálu 7 až 10 cm. Nechtěl bych být řidičem, který musel s tankem couvat do vany.

Dalšímu celkovému pohledu dominuje napůl vyjetý Pz 38 (t).

Starší fotografie Panzerjägerwagenu ukazuje přední klasické spřáhlo a částečně i radlici. Věž má ochrannou „sukni“ , která je součástí stavebnice.

Nechal jsem vrátka v „sukni“ otevřená a stejně tak i boční poklopy věže, neboť stavebnice disponuje jejím docela pěkným interiérem.

Tento záběr lépe ukazuje radlici a pražce, které jsem na plošinu před věží přidal. Model je nastříkán sprejem Tamiya TS-46, skvrny provedeny barvami H116 (zelená) a H100 + H113 (červenohnědá). Jelikož nerad natírám bílé interiérů tanků (bílá špatně kryje), použil jsem zde běžný autolak ve spreji Duplicolor „bílá perlová“.

Celkový pohled na protitankový vagon s věží tanku Pz IV. Pražce před věží a bedny a celta za věží přispěly k oživení modelu.

Na detailu věže je vidět provedení patiny – tuha, křídy a poté filtr směsi akvarelových barev černá a hnědá.

Při pozornějším pohledu se dá uvnitř věže rozeznat závěr kanonu a košík na vyhozené nábojnice.

Ještě před dokončením tankového vagonu jsem sestavil podložku z kolejových dílů Trumpeter a přidal figurku vojáka s olejničkou.

 

Celkový pohled na tankový vagon s napůl vyjetým Pz 38 (t). I tento vagon jsem nastříkal sprejem Tamiya TS-46.

Pohled z druhé strany ukazuje Pz 38 (t) v plné kráse a také rampy zabíhající pod záď Panzerjägerwagenu.

Model tanku je natřen barvami H94, HB8 a H100 nahoře, spodek korby pak H66. Doplnil jsem několik beden, aby model odpovídal fotografii v publikaci Německé obrněné vlaky.

Anilinový filtr na bistrolový základ dobře zvýraznil nýty, kterých byla na Pz 38 (t) hojnost.

Průstřel v boku vagonu jsem provedl nahřátým ocelovým bodcem.

Pak už zbývalo jenom vhodně „polámat“ pár pražců a jejich konce roztřepit nožem.

Jenže vytvarovat něco, aby to vyhlíželo náhodně, dá dost zabrat. S těmi rozbitými pražci jsem si hrál nejméně hodinu, než jsem usoudil, že to vypadá alespoň trochu přirozeně.

Původně jsem plánoval, že na opravě budou pracovat dva vojáci. Po naaranžování první figurky jsem však zjistil, že druhá se tam nevejde. Tak je na tu práci, chudák, sám.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.