logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Tatra 57 K, SdKfz 222 a Einheitsdiesel Kfz 61

Vjazma padla, postupujeme!

Moje zatím poslední scénická podložka zachycuje stěhování štábu 2. motorizované divize SS „Das Reich“, konkrétně spojovacího střediska poté, co divize obsadila 13. října 1941 Vjazmu. Podzim je už na krku, ale každý německý voják, natož SS-mann,  si myslí, že do zimy bude v Moskvě.  Na scéně je štábní automobil Tatra 57 K Kübelwagen, do něhož se chystá nastoupit některý z divizních funkcionářů, dále lehký průzkumný obrněný automobil SdKfz 222 ze štábního praporu jako ochrana při přesunu a konečně těžká pojízdná telefonní ústředna vestavěná do skříňového nákladního automobilu s dieselovým motorem Kfz 61 Einheitsdiesel 6 x 6. Všechno už je sbaleno, jeden ze spojařů ukládá poslední cívku s telefonním drátem a řidič po kontrole se chystá zakrýt motor bočnicí kapoty.

K této scéně mě inspirovala resinová stavebnice Tatry 57 K z produkce firmy PlusModel. Po stavbě amerických tahačů a děl jsem si chtěl postavit něco malého a jednoduchého a ještě při sestavování modelu jsem přemýšlel, s jakými dalšími vozidly dám tatřičku dohromady. Přiložené obtisky umožňovaly stavbu štábního automobilu divize „Das Reich“ a tytéž jsem našel také ve stavebnici Tamiya SdKfz 222, dokonce přímo ze štábního praporu, který se používal i pro ochranu štábu. Chtělo to doplnit ještě jedním, mohutnějším vozidlem a výběr padl na polskou stavebnici skříňového automobilu Kfz 61 firmy IBG, která se dá z krabičky postavit jako telefonní ústředna a po doplnění výsuvným stožárem antény jako radiovůz.

Stavba Tatry 57 K (Wehrmacht odebral neskutečný počet 6000 vozů) proběhla rychle a bez problémů. Stavebnice je sice jednoduchá, ale nechybí nic podstatného, jen mě zaskočilo, že obtisky registračních čísel nejsou podloženy bíle, takže jsem je musel strhnout, natřít tabulky bíle a použit jiná čísla z „rezerv“. Stavebnice Tamiya SdKfz 222 je sice hodně stará, ale pořád použitelná, jen to chce trošku máknout na interiéru a trošku upravit otočnou lafetu 20mm kanonu podle fotek z internetu. Polská stavebnice je velmi podrobná, ale dveře se musí vyřezat a navíc technologicky zaostává za špičkovými výrobky. Díly se neustavují ověřeným a přesným systémem otvor-kolík, ale často se lepí na tupo systémem výstupek na výstupek a i v případech, že některá součástka zapadá do štěrbiny v protikusu, vaklá v ní jako čert v palírně. I přes velkou péči se mi nepodařilo dodržet ideální geometrii podvozku, takže nakonec to dopadlo tak, že jsem měl na výběr buď mít ošklivé a prakticky neodstranitelné škvíry v kapotě nebo nechat trošičku zkroucené šasi. Rozhodl jsem se pro druhé a kolébání modelu na kolech zamaskoval usazením do terénu. 

Podložka je vyrobená zaběhaným postupem, terén doplněn kalužemi, které podkreslují náladu podzimu. Strom jsem dostal jako profesionální výrobek, jen jsem zelenou foliáž nahradil podzimní, červenohnědou. 

 

 

Tatra 57 K z produkce PlusModel je hezký malý model, který bych doporučil jako první každému, kdo chce začít s resiny.

Interiér SdKfz 222 v mém provedení si nečiní nárok na úplnost, ale hlavní a nejvíce viditelné díly obsahuje.

Dokončený model SdKfz 222 z věkovité stavebnice Tamiya 1 : 35. 

Dvířka dostala z vnitřní strany madlo a plátěnou mošnu. Na zadní, dolů klesající část předních blatníků jsem musel nalepit klínek plastiku, aby horní plochy blatníků byly vodorovné a blatníky nepůsobily jako „svěšené jako psí uši“.

Jelikož v malém obrněném automobilu byl nedostatek místa, vozily osádky SdKfz 222 svou bagáž zvenku na zádi. Proto se ve Wehrmachtu těmto vozidlům přezdívalo „cikánské maringotky“.

Pohled do věže po osazení lafetou. Místo přiložené síťky ve stavebnici jsem na drátěné pletivo věže použil mřížku z fotoleptu s mnohem lepším výsledkem.

Stavebnice IBG Einheitsdiesel se objevila před pár lety a zaplnila mezeru v modelech německých nákladních automobilů v měř. 1 : 35. Koupil jsem si skříňové provedení, které mi připadlo zajímavější než běžný náklaďák.

Vzhledem ke kompozici plánované podložky jsem vyřezal pravé dveře řidičské kabiny.

K oživení modelu přispěly i částečně vyklopené ukazatelé směru (po delším používání nezapadaly úplně dovnitř). Přidal jsem také stěrače a na levý blatník světlo Notek.

Vnitřek řidičské kabiny je slušně detailován, takže jsem ho ponechal bez úprav.

Též motor je slušně proveden, takže je škoda ho úplně zakrýt.

Konečně jsou modely na podložce.

 

Pohled z druhé strany, kde scénu uzavírá masa skříňového automobilu.

U obrněného automobilu SdKfz 222 čeká jeho velitel na rozkaz k odjezdu.

Jeden z štábních funkcionářů se chystá nastoupit do tatry, příkazník přihlíží.

Ušpinění pneumatik obrněného vozu vyšlo dobře, u plátěného krytu na rezervě chtělo přitvrdit. 

Detailní pohled na figurku velitele obrněného vozu. Je ze sady MiniArt „German Armored Car Crew“.

Figurka vojáka, který zavěšuje cívku telefonního drátu, je z krabice se „zbytky“, kterou má každý modelář.

Figurka řidiče pochází z téhož zdroje.

Cívka s kabelem již visí, zbývá zavěsit cívku s telefonním drátem a odjet.

 

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.


Recenze týdne

Jan Žižka

Život a doba husitského válečníka