logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Traktor Holt 75 a houfnice BL. Mark VI

Z dílnyJana Patery

Nabídku stavebnic děl a dělostřeleckých tahačů v měřítku 1 : 35 zajímavě obohatila firma Roden, když vyrukovala s kity pásového traktoru Holt a houfnice BL. Mark VI, již měla ve výzbroji britská armáda za první světové války. Stavebnice jsou k dostání jednak extra, což jsem využil ke stavbě modernizované verze houfnice, kterou používal Britský expediční sbor ještě ve Francii v roce 1940 ve vleku za tahačem Scammell (viz příspěvek ?Scammell Pioneer R100 Artillery Tractor, osmipalcová houfnice BL Mark. VI a motocykl Zündapp KS750 s přívěsným vozíkem?), dá se však koupit stavebnice s názvem ?Holt 75 Artillery tractor w/BL 8-inch Howitzer?, obsahující jak model traktoru, tak děla. Tu si pořídil můj klubový kolega Jan Patera, který se specializuje na sovětskou techniku, neboť po vypuknutí ruské občanské války v roce 1918 se tato dělostřelecká výzbroj objevila u bělogvardějských jednotek a po jejich porážce skončila v arsenálu Rudé armády. Ta je z nouze nasadila v původním provedení na podzim 1941, ovšem ve vleku za pásovými traktory Stalinec.

Jelikož houfnice měla nepatrný odměr a trpěla nedostatkem stability, doplnil její sestavu kromě kolesny ještě jednoosý přívěs, na němž se převáželo kruhové ložiště. To bylo zapotřebí v palpostu rozložit a na ně houfnici umístit. Jelikož všechny příslušné díly stavebnice obsahuje, je možné sestavit celý dopravní ?vlak?, jak to udělal kolega Patera. Všechny části modelu jsou koncepčně dobře zpracované, což je především vidět na traktoru Holt 75. Avšak s kvalitou je to horší, jedná se vlastně o short-run, takže přesnost dílů a jejich lícování neodpovídá úrovni moderní stříkané stavebnice. Obzvlášť nešťastné je řešení loukoťových kol děla, jehož ráfek tvoří pásek měkčeného plastiku, který se na obvod kola nasazuje. Ve většině stavebnic je pásek běhounu zvlněný a s nedostříknutými okraji, takže kolega Patera radši použil ty, jež mi zbyly ze stavby modernizované houfnice s pneumatikami. Nicméně při dobrých nervech a s větším úsilím získá modelář opravdu kuriózní kousek dělostřelecké techniky.

 

Celkový pohled na dělostřelecký "vlak", který má v měř. 1 : 35 délku přes půl metru.

Jelikož zbraně pocházely z arsenálů v Persii, ponechal jim kolega Patera pouštní barvu. Za traktorem je zařazena kolesna, za ní houfnice a nakonec přívěs se složeným ložištěm.

Traktory Holt patřily mezi první pásová vozidla, zavedená za první světové války. Britská, francouzská a americká armáda měly ve výzbroji na 2000 těchto traktorů, vesměs v roli dělostřeleckých tahačů.

K větší ovladatelnosti sloužilo přední vodící kolo, uložené v kruhovém prstenci a ovládané pomocí pravoúhlého převodu s kuželovými ozubenými koly dlouhou volantovou tyčí.

Jednou z mála úprav byla výroba nového chladiče z kovové síťky.

Vodící kolo nemělo žádnou pryžovou obruč, ale jen holý ocelový ráfek.

Traktor měl v zadní části naviják (pod válcovým krytem), z něhož vystupovala hřídel s navíjecí panenkou. Zboku na krytu kokarda carské armády.

Vlevo vedle řidiče palivová nádrž s anglickým registračním číslem traktoru. Před ní za motorem velkoprůměrové třecí spojky pro náhon pásů, před motorem ventilátor v zadní stěně chladiče, naháněný plochým řemenem.

Srdcem traktoru byl benzínový řadový čtyřválec o výkonu 75 HP. Stroj se vyráběl v letech 1913?1924.

Stavebnice traktoru obsahuje všechny páky a táhla řidičského prostoru a samozřejmě sedačku řidiče.

Britská houfnice BL. Mark VI ráže osm palců (203 mm) byla zavedena do výzbroje v roce 1916 a vystřelovala 200liberní projektily na vzdálenost 12 300 yardů.

Významnou část houfnic BL. Mark VI převzaly americké jednotky ve Francii.

V rámci pomoci bělogvardějcům dodali Britové tyto houfnice z Persie přes přístav Novorossijsk Wrangelově armádě, která se opevnila na Perekopské šíji. I přes tuto pomoc bylo postavení Bílých v listopadu 1920 prolomeno a zbytky Wrangelovy armády evakuovány z Krymu. Za povšimnutí stojí krytka ústí hlavně s carskou orlicí.

Houfnice měla šroubový závěr a vlevo od hlavně velký ozubený segment na nastavení elevace.

Pro děla první světové války byla typická velká loukoťová kola s ocelovým ráfkem.

Jednoduchá kolesna měla poměrně malý truhlík na munici, takže další se musela vozit na skříňové lafetě děla nebo na přívěsu s ložištěm.

Záhy po nasazení se ukázalo, že houfnice není příliš stabilní, takže bylo nutné zkonstruovat ložiště, které zaručovalo stabilitu po výstřelu na různých druzích povrchu. Ložiště, tvořené dvěma kruhovými segmenty a točnou, se po složení přepravovalo na jednoosém přívěsu, zapraženém za dělem.

Ložiště bylo dřevěné s kováním v těch místech, kde se na něm posunoval chobot lafety.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Ruská kocovina

Putinův svět a přízraky minulosti