logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Věž tanku Pzw 35 (t) a traktor SdKfz 730 (f)

Atlantický val

K výzbroji Atlantického valu, pobřežního opevnění táhnoucího se od Norska až k francouzsko-španělské hranici, jež mělo zabránit invazi Spojenců na kontinent, použili Němci i kořistní zbraně. A to nejen okupovaných pobřežních zemí, ale i dalších. Mezi jinými se na Atlantický val také dostala československá děla a věže lehkých tanků LT 35 Škoda a LT 38 Praga, jež v nomenklatuře Wehrmachtu nesly označení Pzw 35 (t) a Pzw 38 (t).

Jelikož jsem měl ve stavebnici Pzw 35 (t) firmy CMK věž k dispozici a v publikaci Škoda Lt vz. 35 našel plánek betonové pevnůstky, jež měla být věží tohoto tanku vyzbrojena, napadlo mě si pevnůstku jako model v měřítku 1 : 35 postavit – jenom však strop s věží, který by se dal osadit na plochou podložku.

Aby vznikla scéna, chtělo to však ještě něco. Trn z paty mi vytrhla polská firma RPM, která dala na trh stavebnici traktoru SdKfz 730 (f) s pásovým přívěsem. Pod tím nezvyklým označením se neskrývalo nic jiného než věže zbavený původně francouzský tank Renault 17FT z první světové války a též původně francouzský pásový přívěs. Němci oboje ukořistili ve Francii a poté, co z tanků demontovali věže, používali sestavu k dopravě nákladů do hůře přístupných míst, mimo jiné i na exponovaná staveniště Atlantického valu.

Když jsem přidal ještě set protitankových překážek firmy Italeri a dílenskou resinovou sadu firmy Model Plus s autogenem, měl jsem všechno pro scénu výstavby Atlantického valu, která vznikla na podzim 2002 s následujícím námětem: K dokončené, ale ještě ne úplně kamuflážním nátěrem opatřené pevnůstce s věží Pzw 35 (t) někde na kraji útesu nad pláží právě dorazil traktor s vlekem naloženým nařezanými kolejnicemi, aby se z nich na místě svařily protitankové překážky, které budou krýt bunkr z týlu.  

Celkový pohled na podložku ukazuje vpravo betonový bunkr již obsypaný pískem a štěrkem. Levou polovinu vyplňuje traktor s vlekem, na němž jsou kromě kolejnic naloženy i zásobní tlakové lahve s kyslíkem a acetylénem. Kromě již svařené překážky doplňuje scénu autogen, kbelíky od barvy, barel a zbytky dřeva z bednění.

Pohled z druhé strany ukazuje schodišťovou šachtu uzavřenou černou plochou. Střechu bunkru a vršek šachty jsem vyrobil z polystyrénových destiček a natřel směsí lepidla Herkules a skutečného cementu. Po vyschnutí povrch zajímavě popraskal.

Stavebnice traktoru a vleku měla velmi slušnou úroveň. Dokonce obsahovala leptané díly včetně efektního štítku továrny Renault, které měly tanky na hlavním tělese pojezdu.

Horší už to bylo s materiálem. Velmi tvrdé pásy se na vlek  jen obtížně nasazovaly a několikrát popraskaly, takže jsem je musel nakonec (po několika letech) přilepit vteřinovým lepidlem. Také praskla a přes opětovné lepení znovu a znovu praská oj vleku. 

 

Aby nebyl interiér traktoru či vlastně tanku FT 17 tak prázdný, doplnil jsem ho několika detaily – holínkami (visí na pravé straně otvoru po věži), polní lahví a kartonovou krabicí. Nechybí ani sedačka řidiče a popruh místo opěradla – jinak by se řidič na své místo neprotáhl. U tanků FT 17 nastupovali řidiči zepředu, dvoukřídlými dvířky v přídi tanku.

Stejně jako na traktoru jsou i na věži a bunkru hnědé skvrny vyrobeny rozetřenou křídou.

Nechtěná mapa propadlin po vyschnutí směsi Herkules+cement ještě zvýraznila autentičnost betonového bunkru.

Detail autogenu na dvoukoláku, produkt firmy Plus Model. Hadice jsem přidal, hořák snad byl součástí setu.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.


Recenze týdne

Jan Žižka

Život a doba husitského válečníka