logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Mach 1 -- kdo byl první?

Při letu střemhlav německou proudovou stíhačkou prý německý letec překročil v dubnu 1945 zvukovou bariéru.

Při letu střemhlav s německou proudovou stíhačkou prý v dubnu 1945 překročil německý letec zvukovou bariéru. Své tvrzení ale nemůže ničím doložit.

Letoun Me-262 A-1

MNICHOV - Více než půl století po skončení války se bývalý pilot nacistické luftwaffe Hans Guido Mutke hlásí o své zásluhy v historii létání. Tvrdí, že je prvním člověkem, kterému se podařilo překonat rychlost zvuku. Dosud nikdo nepochyboval o tom, že zvukovou bariéru překročil jako první v roce 1947 slavný Američan Chuck Yeager. 9. dubna 1945 letěl Mutke vysoko nad rakouským Innsbruckem v Messerschmittu Me-262, prvním bojově nasazeném proudovém letounu světa. V té chvíli uslyšel ve sluchátkách volání o pomoc: jiný pilot jeho jednotky byl hluboko pod ním napaden americkou stíhačkou P-51 Mustang.

Multkeho letoun Me-262 "Weisse 9" byl po letu v neopravitelném stavu...

Letoun se málem rozpadl

Barevná kamufláž Me-262

"Chtěl jsem mu pomoci, takže jsem dal plný plyn a začal pod ostrým úhlem klesat," řekl 80letý Mutke agentuře Reuters. Pak se podle něj celé letadlo roztřáslo, z křídel začaly létat nýty, kormidla přestala fungovat a ručička rychloměru se zarazila na 1100 km/h. "Netušil jsem, co se děje. Myslel jsem, že se letadlo rozbilo," vypráví Mutke, který stroj vybral až nízko nad zemí. Až v roce 1989, když vyprávěl svou příhodu leteckým odborníkům, se dozvěděl, že chování letadla mohlo svědčit o tom, že překročil rychlost zvuku. Ta je označována jako Mach 1 a liší se podle výšky nad zemí. Mutke na podporu svého tvrzení předkládá několik důkazů. Experti amerického letectva, kteří podle časopisu Der Spiegel po válce Me-262 zkoumali, napsali v nedávno odtajněném materiálu, že letoun byl schopen překročit rychlost zvuku. Jak napsala agentura Reuters, jiní odborníci Mutkeho historku zpochybňují. 93letý Heinrich Beauvais, který jako zkušební pilot zalétával i Me-262, tvrdí, že by se stroj při takové rychlosti rozpadl. Maximální rychlost letounu, který po válce sloužil i v československém letectvu jako Avia S-92, byla 950 km/h. Na hodnověrnosti tvrzení nepřidá ani fakt, že pilot o svém letu tak dlouho mlčel. Mutke sám to vysvětluje tím, že měl strach z velitele. "Když jsem s poškozeným letounem přistál, strašně se rozčílil," tvrdí Mutke. "Tvrdil jsem, že jsem nepřekročil maximální rychlost a letoun se poškodil, protože byl vyroben v pondělí a dělníci byli den předtím v hospodě." Spor o to, kdo první překonal rychlost zvuku, hýbe světem leteckých historiků. Dějiny dobývání vzduchu se zřejmě ale nepřepíší: o Mutkeho letu neexistují žádné záznamy.

Hans Guido Mutke (80) tvrdí, že na konci války překročil zvukovou bariéru s letounem Me-262, jehož model drží v ruce.

 
Datum: 08. 04. 2003 15:10:02 Autor: Paja
Předmět: Proč ne?!
Myslím, že až tak nereálné to není. Dokonce bych řekl, že nebyl sám, kdo se dostal do takové situace, kdy nevěděl co se se strojem děje a mezitím překonal zvukovou bariéru. U letounů Me-163B bych tomu věřil určitě. Aerodynamická čistota letounu by to určitě dovolovala a raketový motor také. Bohužel tuhle rychlost začali měřit až po válce.
Datum: 11. 07. 2003 21:00:17 Autor: onix
Předmět: Proč ano?!
Me - 163 B-1 měl křídla potahovaná překližkou, která by se musela rozpadnout ihned po překročení 1000 km/h. Kromě toho piloti těchto letadel poukazovali na velmi špatné letové vlastnosti letounu při jeho maximálních rychlostech (tj. kolem 950 km/h). Pokud by se tedy skutečbě podařilo překonat v tomto letounu rychlost zvuku, tak by o tom nikdo zprávu podat nemohl, protože pilot by to nepřežil.
Datum: 23. 10. 2003 17:16:35 Autor: jura
Předmět: Yeager
"Dosud nikdo nepochyboval o tom, že zvukovou bariéru překročil jako první v roce 1947 slavný Američan Chuck Yeager". Yeager ovšem překročil zvukovou bariéru ve vodorovném letu! V klesání, případně ve strmém klesání byla patrně zvuková bariéra překročena už dřív.
Datum: 13. 03. 2004 21:55:27 Autor: Houmr
Předmět: Óka
Dle záznamů z deníků amerických válečných lodí z Tichomoří je pravděpodobné, že několik japonských pilotů kamikaze překročilo na sebevražedných letouncích Óka při strmém klesání rychlost zvuku. Díky následnému zhoršení ovladatelnosti letounu potom míjeli své cíle.
Datum: 30. 03. 2004 21:00:23 Autor: Marek Borovský
Předmět: Nebyl jediný
Me-262 byly dobré mašiny tak proč by MACH 1 nemohly překrořit.Určitě ten skopčák nebyl jediný.
Datum: 13. 12. 2008 21:01:15 Autor: Bery
Předmět: myslel jsem si to
Takové tvrzení po 50 letech od války je jako říct, že mě myšlenka telefonu napadla o rok dřív než Bella, ale neměl jsem tužku.. nebo, že jsem včera při běhu na tramvaj zlomil rekord na 100m apod... :) Myslím, že třeba 10 let po válce už ze svého nadřízeného mít strach nemusel.. Prostě mlčel a měl tedy mlčet i dál nebo si to nechat pro vnoučata před spaním. Byla by to senzace, kterou bych dychtil prozradit okamžitě, jak bych mohl.. Ale on si vzpomněl až teď.. To ale vůbec neznamená, že by to nemohla být pravda, ale co už. Myslím, že by mohla existovat i šance, aby zrovna jeho stroj tuto rychlost vydržel.. Kdo ví? Je to jedno.. To stejné musí platit o spoustě jiných rekordů (které mohl někdo překonat dříve, než je zdokumentováno), jde o to mít u sebe stopky, váhu, metr, TUŽKU, svědka nebo něco jiného a svůj pokus zaznamenat. :)
Datum: 17. 06. 2012 21:36:31 Autor: velkej
Předmět: posera
dobrýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýýý
Datum: 12. 01. 2013 10:13:58 Autor: kalfa
Předmět: mach 1
Kdysi jsem četl, že rychlost zvuku prokazatelně (!)překročil ve střemhlavém letu Spitfire. Předpokládám, že to byla nějaká těsně poválečná verze / 19 ?/ a údajně se to potvrdilo o mnoho let poté, podle tehdy popsaných příznaků. Nejsem však schopen dohledat detaily. Víte o tom někdo snad více ?
Datum: 12. 01. 2013 10:55:03 Autor: QF17
Předmět: Mach 1 a ...
Vše jsou jen spekulace typu "jedna paní povídala". Žádný letoun z II.ww nepřekonal rychlost zvuku ve vodorovném letu, tento rekord má přiznaný Ch.Yeager na letounu Bell. Nu a teď je zde otázka, jestli mohl někdo na Spitfire, Tempestu, Me262 či XP86 překonat ve střemhlavém letu Mach 1. Nemožné. Mohl některý (uvedené) tento letoun překonat Mach 1 ve vodorovném letu. Absolutně ne. Konstrukce letadel nebyla k takové rychlosti přispůsobena a myslím si, že pilot by měl velké problémy se probudit z tohoto snu:-)). To je stejné, jako tvrzení o H.U.Rudel (Ju87), že on zničil 500 Sovětských tanků. Glorifikovat některé činny nelze i když by mnozí chtěli.
Datum: 09. 03. 2015 15:29:08 Autor: Hejhula
Předmět: Mach 1 a Druhoválečná letadla
pane Kalfa, Spitfire že překonal rychlost zvuku? podívejte se na to letadlo na fotce, mrkněte se na tvar křídla a celkovou aerodynamickou koncepci a pak si snad musíte sám odpovědět, že jste z pusy vypustil bez pardonu sra*ku. A je uplně jedno, jestli to byl poválečnej Spit 22 / 24 s Griffoňáckym motorem - stejně ve vodorovnym letu nedal víc než nějakých 720km/h. Už to tu v diskuzi zaznělo - ale připojuji se k ostatním. Neexistovalo letadlo, které by dokázalo překonat rychlost zvuku během II. války. Ty kluci byly rádi, když se jim ve střemhlavym letu podařilo vybrat letadlo při řekněme 820 km/h při True Air Speed. Pak je tu ještě položka Indicated Air Speed, ale ani ta nemohla být vyšší než 900km/h - a to jsou hraniční hodnoty, které ještě nadsazuji. To jsou "props plane" a co roury? ani Šváb, ani P-80 ( později Shooting Star ), ani první Meteor F. MK. 3, ani Kometa, ani Blue Printy - žádné z těch letadel NEMOHLO překonat rychlost zvuku, aniž by se NEROZPADLO
Datum: 10. 03. 2015 13:33:40 Autor: QF17
Předmět: Překonání M 1
Jo možné, že pan Kalfa četl "Velký cirkus" od Clostermanna. Sic dobrý pilot, ale také dobrý "pohádkář", ale kniha se čte celkem dobře díky jeho fantazii.
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

"Ach, jsou milé tyhle malé černošky a vůbec ne plaché!" (Zasláno.)


Recenze týdne

Tiger v bahně

Vzpomínky tankového esa