Rubriky
- Války a válečníci
- Zbraně a zbroj
- Beneš(n)oviny
- Uniformy a modely
- Mrožoviny
- Vojenská technika
- Vojenská symbolika
- Bojové umění
- Miscellanea
- Toluenové opojení - galerie
- Komická sekce
- Hry
- Muzea
Mach 1 -- kdo byl první?
Při letu střemhlav německou proudovou stíhačkou prý německý letec překročil v dubnu 1945 zvukovou bariéru.
Při letu střemhlav s německou proudovou stíhačkou prý v dubnu 1945 překročil německý letec zvukovou bariéru. Své tvrzení ale nemůže ničím doložit.
|
Letoun Me-262 A-1 |
MNICHOV - Více než půl století po skončení války se bývalý pilot nacistické luftwaffe Hans Guido Mutke hlásí o své zásluhy v historii létání. Tvrdí, že je prvním člověkem, kterému se podařilo překonat rychlost zvuku. Dosud nikdo nepochyboval o tom, že zvukovou bariéru překročil jako první v roce 1947 slavný Američan Chuck Yeager. 9. dubna 1945 letěl Mutke vysoko nad rakouským Innsbruckem v Messerschmittu Me-262, prvním bojově nasazeném proudovém letounu světa. V té chvíli uslyšel ve sluchátkách volání o pomoc: jiný pilot jeho jednotky byl hluboko pod ním napaden americkou stíhačkou P-51 Mustang.
|
Multkeho letoun Me-262 "Weisse 9" byl po letu v neopravitelném stavu... |
Letoun se málem rozpadl
|
Barevná kamufláž Me-262 |
"Chtěl jsem mu pomoci, takže jsem dal plný plyn a začal pod ostrým úhlem klesat," řekl 80letý Mutke agentuře Reuters. Pak se podle něj celé letadlo roztřáslo, z křídel začaly létat nýty, kormidla přestala fungovat a ručička rychloměru se zarazila na 1100 km/h. "Netušil jsem, co se děje. Myslel jsem, že se letadlo rozbilo," vypráví Mutke, který stroj vybral až nízko nad zemí. Až v roce 1989, když vyprávěl svou příhodu leteckým odborníkům, se dozvěděl, že chování letadla mohlo svědčit o tom, že překročil rychlost zvuku. Ta je označována jako Mach 1 a liší se podle výšky nad zemí. Mutke na podporu svého tvrzení předkládá několik důkazů. Experti amerického letectva, kteří podle časopisu Der Spiegel po válce Me-262 zkoumali, napsali v nedávno odtajněném materiálu, že letoun byl schopen překročit rychlost zvuku. Jak napsala agentura Reuters, jiní odborníci Mutkeho historku zpochybňují. 93letý Heinrich Beauvais, který jako zkušební pilot zalétával i Me-262, tvrdí, že by se stroj při takové rychlosti rozpadl. Maximální rychlost letounu, který po válce sloužil i v československém letectvu jako Avia S-92, byla 950 km/h. Na hodnověrnosti tvrzení nepřidá ani fakt, že pilot o svém letu tak dlouho mlčel. Mutke sám to vysvětluje tím, že měl strach z velitele. "Když jsem s poškozeným letounem přistál, strašně se rozčílil," tvrdí Mutke. "Tvrdil jsem, že jsem nepřekročil maximální rychlost a letoun se poškodil, protože byl vyroben v pondělí a dělníci byli den předtím v hospodě." Spor o to, kdo první překonal rychlost zvuku, hýbe světem leteckých historiků. Dějiny dobývání vzduchu se zřejmě ale nepřepíší: o Mutkeho letu neexistují žádné záznamy.
|
Hans Guido Mutke (80) tvrdí, že na konci války překročil zvukovou bariéru s letounem Me-262, jehož model drží v ruce. |
Foto týdne

Výročí: 27. 4. 1919 Československá armáda zaútočila proti bolševické Maďarské republice rad, která se netajila svým úmyslem znovu obsadit Slovensko a připojit je k Maďarsku.
Recenze týdne
Překlad Hegsellovy knihy Duell-Codex (1897)
Předmět: Proč ne?!
Předmět: Proč ano?!
Předmět: Yeager
Předmět: Óka
Předmět: Nebyl jediný
Předmět: myslel jsem si to
Předmět: posera
Předmět: mach 1
Předmět: Mach 1 a ...
Předmět: Mach 1 a Druhoválečná letadla
Předmět: Překonání M 1