logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Maháradžův bombardér opět rozepjal křídla

Zrestaurovaný DH9 v Duxfordu

De Havilland DH9, vytlačený z hangáru v Duxfordu.

Vzácný bombardér z první světové války, nalezený ve zuboženém stavu ve stáji pro slony jednoho maháradži, se dožil svého znovuzrození.

Dvousedadlový dvouplošník de Havilland DH9 je jediný svého druhu v Británii a jeden z pouhých šesti zachovaných na celém světě.

Jeho zachránce, Guy Black, restaurátor letadel, prohlásil, že „to byl fenomenální nález, podobně jaké objevení zlata“.

Náhodný objev učinil britský turista, letecký nadšenec, který v roce 1995 vyfotografoval vykuchaný DH9 v novém muzeu v paláci Bikaner v Rádžastánu.

Po svém návratu do Británie nechal svou fotografii DH9 kolovat mezi známými a pan Black, který vede společnost Aero Vintage, specializující se na restaurování letadel v Sussexu, se začal o jeho objev zajímat. O tři roky později indický palác navštívil.

Letoun – postavený v roce 1918 a první britský bombardér, který nesl bomby v trupu – zmizel.

Vyptávání dovedla Blacka do bývalých sloních stájí paláce. Tam, mezi hromadami sloních sedel, stála kostra letadla DH9, bez motoru, s dřevem částečně sežraným termity a bez větší částí látkového potahu. U stěn pan Black spatřil půltuctu křídel DH9. Nedaleko se také povalovalo několik směrovek.

Black říká: „Nemohl jsem uvěřit svým očím. DH9 byl nejvíce vyráběný bombardér první světové války – vyrobilo se jich více než 2000 – ale dneska je stejně vzácný jako slepičí zuby a v žádné sbírce v Británii se nenachází ani jediný“.

Dvousedadlový bombardér de Havilland DH9 je jediným svého druhu v Británii. Jeho restaurování přišlo na 500 000 liber.

Black našel pozůstatky tří DH9, které Británie věnovala Maháradžovi z Bikaneru začátkem dvacátých let 20. století, aby mu pomohla založit letecké síly v rámci poválečného plánu imperiálních darů. Black dva z hnijících vraků zakoupil. D5649, letoun, jejž zrestauroval a prodal Imperiálnímu válečnému muzeu za téměř jeden milion liber, byl vystaven v Duxfordu, v hrabství Cambridgeshire, 19. dubna 2007. Imperiální válečné muzeum naštěstí vlastní jeden motor DH9, který bude do restaurovaného letounu vsazen.

Black prohlásil: „Nezkoušeli jsme s ním létat. Myslím si, že by se nám to podařilo, ale muzeum to nedovolí.“

Doufá, že další trup v průběhu příštích dvou let zrestauruje do takového stavu, aby byl schopen letu.

Bombardéry DH9 se používaly k bombardování na západní frontě, ale ve válce si moc slávy neužily. Jejich motory byly extrémně nespolehlivé. Mnoho DH9 muselo nouzově přistát za nepřátelskými liniemi v důsledku poruchy motoru

Black konstatoval: „Když jsem včera viděl, jak jej v Duxfordu vytlačili z hangáru, cítil jsem obrovskou pýchu. Nikdo by mi nesmazal úsměv z tváře.“

 

Přeložil Leonid Křížek

 

Historii a specifikaci DH9 viz také zde:

http://cs.wikipedia.org/wiki/AircožD.H.9

 

Guy Black, ředitel společnosti Aero Vintage, specializující se na restaurování letadel, nalezl vrak letounu ve sloních stájích v paláci maháradži v Rádžástánu.

 

Black řekl: “Mezi hromadou sedel a jinými pozůstatky byly hromady křídel a směrovek. Nemohl jsem uvěřit svým očím”.

 

Bylo vyrobeno zhruba 2000 de Havillandů DH9, ale na celém světě se jich zachovalo jen šest.

 

Tento letou byl darován do Indie v rámci imperiálního plánu darů přinejmenším s ještě dvěma dalšími letouny.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.

Voják polských speciálních sil v Afghánistánu. Karabina je HK416, šavle vojenská polská.


Recenze týdne

Jan Žižka

Život a doba husitského válečníka