logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Maháradžův bombardér opět rozepjal křídla

Zrestaurovaný DH9 v Duxfordu

De Havilland DH9, vytlačený z hangáru v Duxfordu.

Vzácný bombardér z první světové války, nalezený ve zuboženém stavu ve stáji pro slony jednoho maháradži, se dožil svého znovuzrození.

Dvousedadlový dvouplošník de Havilland DH9 je jediný svého druhu v Británii a jeden z pouhých šesti zachovaných na celém světě.

Jeho zachránce, Guy Black, restaurátor letadel, prohlásil, že ?to byl fenomenální nález, podobně jaké objevení zlata?.

Náhodný objev učinil britský turista, letecký nadšenec, který v roce 1995 vyfotografoval vykuchaný DH9 v novém muzeu v paláci Bikaner v Rádžastánu.

Po svém návratu do Británie nechal svou fotografii DH9 kolovat mezi známými a pan Black, který vede společnost Aero Vintage, specializující se na restaurování letadel v Sussexu, se začal o jeho objev zajímat. O tři roky později indický palác navštívil.

Letoun ? postavený v roce 1918 a první britský bombardér, který nesl bomby v trupu ? zmizel.

Vyptávání dovedla Blacka do bývalých sloních stájí paláce. Tam, mezi hromadami sloních sedel, stála kostra letadla DH9, bez motoru, s dřevem částečně sežraným termity a bez větší částí látkového potahu. U stěn pan Black spatřil půltuctu křídel DH9. Nedaleko se také povalovalo několik směrovek.

Black říká: ?Nemohl jsem uvěřit svým očím. DH9 byl nejvíce vyráběný bombardér první světové války ? vyrobilo se jich více než 2000 ? ale dneska je stejně vzácný jako slepičí zuby a v žádné sbírce v Británii se nenachází ani jediný?.

Dvousedadlový bombardér de Havilland DH9 je jediným svého druhu v Británii. Jeho restaurování přišlo na 500 000 liber.

Black našel pozůstatky tří DH9, které Británie věnovala Maháradžovi z Bikaneru začátkem dvacátých let 20. století, aby mu pomohla založit letecké síly v rámci poválečného plánu imperiálních darů. Black dva z hnijících vraků zakoupil. D5649, letoun, jejž zrestauroval a prodal Imperiálnímu válečnému muzeu za téměř jeden milion liber, byl vystaven v Duxfordu, v hrabství Cambridgeshire, 19. dubna 2007. Imperiální válečné muzeum naštěstí vlastní jeden motor DH9, který bude do restaurovaného letounu vsazen.

Black prohlásil: ?Nezkoušeli jsme s ním létat. Myslím si, že by se nám to podařilo, ale muzeum to nedovolí.?

Doufá, že další trup v průběhu příštích dvou let zrestauruje do takového stavu, aby byl schopen letu.

Bombardéry DH9 se používaly k bombardování na západní frontě, ale ve válce si moc slávy neužily. Jejich motory byly extrémně nespolehlivé. Mnoho DH9 muselo nouzově přistát za nepřátelskými liniemi v důsledku poruchy motoru

Black konstatoval: ?Když jsem včera viděl, jak jej v Duxfordu vytlačili z hangáru, cítil jsem obrovskou pýchu. Nikdo by mi nesmazal úsměv z tváře.?

 

Přeložil Leonid Křížek

 

Historii a specifikaci DH9 viz také zde:

http://cs.wikipedia.org/wiki/AircožD.H.9

 

Guy Black, ředitel společnosti Aero Vintage, specializující se na restaurování letadel, nalezl vrak letounu ve sloních stájích v paláci maháradži v Rádžástánu.

 

Black řekl: ?Mezi hromadou sedel a jinými pozůstatky byly hromady křídel a směrovek. Nemohl jsem uvěřit svým očím?.

 

Bylo vyrobeno zhruba 2000 de Havillandů DH9, ale na celém světě se jich zachovalo jen šest.

 

Tento letou byl darován do Indie v rámci imperiálního plánu darů přinejmenším s ještě dvěma dalšími letouny.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Tak to by mě zajímalo, kolik lidí by této výzvy uposlechlo dnes?! (Z výstavy Válečný plakát na Pražském hradě.)

Tak to by mě zajímalo, kolik lidí by této výzvy uposlechlo dnes?! (Z výstavy Válečný plakát na Pražském hradě.)


Recenze týdne

Meandry Prahy

Průvodce Prahou pro děti a jejich rodiče