Zítřek patří statečným Zítřek patří statečným

Strhující vzpomínky jediné ženy, která kdy oficiálně sloužila ve francouzské cizinecké legii.

Nezdolná Angličanka Susan Traversová vedla roku 1942 dva tisíce mužů při jednom z největších vojenských činů druhé světové války – legendárním prolomení Rommelova obklíčení Bir Hakeimu v libyjské poušti. Byla oslavována jako hrdinka, získala vojenskou medaili i Řád čestné legie. Její příběh je nejen svědectvím výjimečné odvahy tváří v tvář zdrcující přesile, ale také vyprávěním o epickém milostném vztahu, který se odehrál na pozadí války.

Bylo to brzy na jaře roku 1942, kdy pod nemilosrdně pálícím sluncem libyjské pouště začínalo vrcholit slavné obléhání Bir Hakeimu. Generál Koenig, velitel Svobodných Francouzů a francouzské Cizinecké legie v severní Africe, a jeho jednotky, čítající dva tisíce mužů, byli po patnáct dní a nocí obklíčeni německými jednotkami Afrika Korpsu pod vedením generála Rommela. Čelili početní přesile deseti ku jedné a neustávajícím náletům štuk a německých bombardérů Heikel a zdálo se, že jejich osud je zpečetěn. Avšak navzdory tomu, že jejich situace byla navenek beznadějná, rozhodli se odmítnout požadavek kapitulace, který k nim generál Rommel, známý jako Pouštní liška, vznesl. Namísto toho Francouzi jedné bezměsíčné noci podnikli odvážný a sebevražedný pokus proniknout přímo německými liniemi a vybojovat si svobodu. V čele jejich řad byla žena, Susan Traversová.

Tento příběh mapuje neobyčejný život Susan Traversové od dětství v privilegovaném prostředí v Anglii přes léta dospívání plná mladistvého vzdoru a večírků v elegantní společnosti meziválečné Evropy až ke spontánnímu rozhodnutí vstoupit na počátku druhé světové války do jednotek Svobodných Francouzů. S nimi se zúčastnila severoafrického tažení a po válce sloužila v Cizinecké legii jako řadový důstojník – coby jediná žena v historii, jíž se to podařilo – a prožila tolik dobrodružství, vášně, utrpení a odvahy, že by to vystačilo na sto životů.

Toto je její příběh, jejími vlastními slovy. Je to příběh mimořádné statečnosti tváří v tvář nepředstavitelně nepříznivým okolnostem a zároveň příběh hluboké lásky odehrávající se na pozadí války, v němž jeho hrdinka riskovala všechno pro zemi a pro muže, kterého milovala.

Autorka Susan Travers (1909–2003) se narodila v Londýně a během dospívání se s rodiči přestěhovala do jižní Francie. Když vypukla druhá světová válka, vstoupila jako ošetřovatelka do řad francouzského Červeného kříže a s jednotkami Svobodných Francouzů se účastnila aktivní služby nejprve ve Finsku a později v Africe a v Evropě. Byla vyznamenána Válečnou medailí a Řádem Čestné legie. Konec života prožila nedaleko Paříže.

Vydalo nakladatelství Mladá fronta

Datum vydání 22.09.2022

Z angličtiny přeložila Irmgard Kolinská