Der Grosse Konig (Velký král) Der Grosse Konig (Velký král)

Německý film (UFA 1942)
Nedávno jsem shlédl nevšední německý hraný film (1942), patrně nejpozoruhodnější kinematografické dílo (a rozhodně komerčně nejúspěšnější) natočené za války v nacistickém Německu. Děj historického filmu je prostý: V bitvě u Kunersdorfu (1759), během sedmileté války, podlehne pruský král Friedrich II (Otto Gebühr) rakouským a ruským vojskům, avšak náhlá smrt ruské carevny mu umožní uzavřít mír s Ruskem a Friedrich pak u Torgau porazí osamocené Rakušany. Kromě válečných a ?státnických? scén nechybí ve filmu vedlejší milostný příběh. Mlynářská dcerka Luisička (Kristina Söderbaum ) se zamiluje do šikovatele (Gustav Fröhllich), kterého má ovšem za majora a jenž tu svými vzletnými replikami zastupuje národní prvek. Film sugeruje divákovi průhlednou paralelu mezi Friedrichem a Hitlerem, jakož i mezi sedmiletou válkou a válečnou situací třetí říše. Hitler prokazatelně věřil na zázrak, tehdy však za ?smrt Kateřiny? považoval úmrtí Roosevelta. Na sklonku války byl přesvědčen, že USA s ním uzavřou mír a uvolní mu ruce pro válku na východě. Vůdcovské myšlenky, víra v prozřetelnost a vědomí poslání čiší ve filmu téměř z každého záběru a nacistická propaganda probleskuje v takových nezapomenutelných hláškách, jako jsou: Berlín uchráníme, nebo se necháme vyvraždit; Francouzi vždy byli nepřáteli Pruska; pozdravujte všechny mé statečné Prusy, země nemá statečnější národ; král umí ocenit odvahu; musíte to tady všechno vystavět, k tomu potřebuje nástroje a to vše dostanete z Berlína; ty, černý orle Friedricha Velikého, zakryj svou perutí všechny, kdož jsou opuštění a bez domova?. Bezpodmínečná poslušnost směrem nahoru a neohraničené pravomoci směrem dolů (vůdcovský princip) nejlépe symbolizuje věta: ?Není možné, aby vojáci jednali samostatně ? zastřelit!? V úvodu filmu je zdůrazněno, že scény jsou co možná nejautentičtější a davové obrazy působí skutečně impozantně. Na svou dobu se jednalo o opravdový velkofilm. Vynikající herecké výkony, historický rámec a humorný milostný příběh ovšem nemění nic na skutečnosti, že film se utápí v patosu a působí tudíž prkenně. Dnešní divák ovšem ocení kouzlo nechtěného, ony propagandistické a velkoněmecké paralely jsou dnes už jen k smíchu. Kopie na videokazetě je amatérsky dabována českými ?producenty?, nutno přiznat, že evidentně předem připravená a dramatizovaná lépe, než druhdy monotónním Ondřejem Neffem, i když tu samozřejmě zazní některé nepřesnosti i vysloveně mylné tlumočení originálu. I to však přispívá k oné atmosféře kouzla nechtěného.