Hornblowerovská sága Hornblowerovská sága

Hrdina oblíbeného britského televizního seriálu v knižní podobě v moderním českém překladu

Anglický romanopisec, dramatik a novinář. Narozen 27. 8. 1899 v egyptské Káhiře (kam byl jeho otec přidělen jako státní úředník), zemřel 2. 4. 1966 v severoamerickém Fullertonu. Studoval lékařství na fakultě Guyovy nemocnice, ale před absolutoriem nemocnici opustil a zvolil si spisovatelskou dráhu. Během občanské války ve Španělsku a za nacistického záboru Čech a Moravy byl dopisovatelem londýnských novin The Times. První úspěch mu přinesl román Payment Defender, jejž napsal ve věku dvaceti čtyř let. Později bylo dílo zdramatizováno a zfilmováno s Charlesem Laughtonem v hlavní roli.

V roce 1932 dostal Forester nabídku ke spolupráci z Hollywoodu a od té doby až do roku 1939 trávil třináct týdnů každého roku v Americe. Po vypuknutí 2. světové války se stal zaměstnancem ministerstva informací. Později se plavil pod vlajkou Královského válečného námořnictva a sbíral materiál pro knihu The Ship (česky vyšla v roce 1948 pod názvem Křižník Artemis). Poté podnikl cestu po Beringově moři, aby získal materiál pro podobnou knihu pojednávající o válečném námořnictvu Spojených států. Během plavby byl stižen arteriosklerózou a nemoc jej trvale poznamenala. Nicméně pokračoval v psaní. Jeho román The African Queen (1935) si získal slávu hlavně díky filmové podobě (Africká královna, 1952) s Humpry Bogartem a Katharine Hepburn v hlavních rolích.

Forester se proslavil především jako autor série jedenácti historických románů, jejichž hrdina Horatio Hornblower se během napoleonských válek vypracuje z plavčíka na admirála a šlechtice. V postavě kapitána Hornblowera vytvořil Forester nejproslulejšího námořnika moderní beletristické tvorby. Ságu zahájil romány: The Happy Return (1937, Š?astný návrat, česky 1947 a v novém českém překladu 1997), A Ship of the Line (1938, Řadová loď 1948, nový překlad 2004) a The Commodore (1945, Velitel eskádry 1949). Pokračovaly další díly série, zakončené svazkem nazvaným Hornblower Companion, v němž Forester shrnul své zkušenosti a zážitky při psaní a poutavě vylíčil jak inspiraci, tak formu své tvorby.

Kromě již zmíněných knih napsal Forester ještě romány The General (1936, Generál 1937) a The Gun.

V druhém dílu námořní ságy o Hornblowerovi se kapitán Horatio Hornblower plaví na palubě své první řadové válečné lodi Sutherland, která má na dvou palubách čtyřiasedmdesát děl, k pobřeží Španělska, kde má ničit francouzské námořní spoje v rámci války Británie proti napoleonské Francii. Přitom je z pobřeží ohrožován pevnostními bateriemi a z moře nepřízní počasí. Ve svých eskapádách - bitvách s korzáry, útocích na vojenský konvoj na pobřeží, přepadech pobřežních stanic, plavbě bez stěžňů u závětrného pobřeží - ztělesňuje Foresterův hrdina veškerou vitalitu a kuráž velké britské námořní tradice.

Tento díl navazuje na knihu Š?astný návrat (v prodeji od roku 1998). Zde hrdina oblíbeného britského televizního seriálu, velí v tomto díle fregatě Jeho Veličenstva Lydie. Má za úkol v jihoamerických vodách vystopovat a potopit španělskou řadovou válečnou loď Natividad, jež disponuje takřka dvojnásobnou palebnou silou než jeho fregata. Během plavby se však ukáže, že to možná bude ta menší z jeho starostí, nebo? obdrží rovněž příkaz podpořit revolucionáře Suprema, mesiášského šílence, jehož nepochopitelná krutost omračuje dokonce i bezohledné španělské kolonizátory.

Hornblower svede dvě námořní bitvy, podaří se mu úspěšně splnit mnohdy si protiřečící rozkazy, a na zpáteční plavbě se ještě stačí zamilovat do krásné lady Barbary.