Koudelka Návraty Koudelka Návraty

Výstava fotografií Josefa Koudelky v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu

V pražském Umělockoprůmyslovém muzeu probíhá do 23. září 2018 výstava 350 fotografií českého fotografa Josefa Koudelky(nar. 1938).Výstava zahrnuje všechny významné cykly Koudelkovy dosavadní tvorby (Začátky, Experimenty, Divadlo, Cikáni, Invaze 68, Exily, Panorama).

Z našeho hlediska je nejzajímavější cyklus Invaze 68.

Koudelka se vrátil den před invazí vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu1968 z Rumunska, kde fotografoval Cigány. Přestože se nikdy předtím reportáží nezabýval, během srpnového týdne pořídil velké množství pozoruhodných snímků. Vznikl tak monumentální soubor, který je dnes považován za jednu z nejdůležitějších reportáží 20. století. Pohyboval se vždy v centru dění, zachycoval situace, tváře, nápisy a plakáty na zdech pražských ulic, nebyl nezúčastněným pozorovatelem, byl jedním z těch, které fotografoval.

Fotografie se podařilo tajně vyvézt do Spojených států, kde se dostaly do agentury Magnum Photos. Aniž o tom Koudelka sám předem věděl, byla jeho reportáž k prvnímu výročí invaze zveřejněna v mnoha mezinárodních časopisech. Ve snaze uchránit Koudelku a jeho rodinu byly tyto fotografie agenturou Magnum Photos označovány P. P. (Prague Photographer). Ve stejném roce získaly fotografie z invaze významné ocenění: Overseas Press Club udělil anonymnímu českému fotografovi“ Zlatou medaili Roberta Capy.

Jelikož autorství snímků mohlo být československou policií snadno odhaleno, Koudelka se v roce 1970 ze své cesty po západní Evropě, kam se vydal na pozvání agentury Magnum Photos s cílem dokumentovat život Cikánů, do vlasti nevrátil. Až v roce 1984, po smrti svého otce a v době, kdy hrozba pro jeho rodinu již pominula, poprvé veřejně přiznal autorství těchto snímků. Fotografie byly prezentovány na jeho první velké výstavě v londýnské Hayward Gallery v roce 1984. V Československu byly poprvé publikovány až po dvaadvaceti letech v samostatné příloze časopisu Respekt v roce 1990. Tento soubor překročil hranice dokumentu a stal se symbolem národní tragédie, ale i symbolem jakéhokoli vojenského útlaku a boje za svobodu.

Severní Korea: spořit lze od maličkostí...

Životní pouť pilota Karla Knaifla

Jeden ze zapomenutých...