Síla rozum v bláznivé době Síla rozum v bláznivé době

Manuál kritického myšlení

Od předvolebních průzkumů po digitální narkomany Kniha šachového velmistra pomáhá s kritickým myšlením a navigací ve virtuálním veřejném prostoru.

Na Slovensku se kniha Síla rozumu v bláznivé době brzy po vydání stala bestsellerem a hojně ji využívají na základních a středních školách. Kniha Jána Markoše o kritickém myšlení nyní vychází česky u nakladatelství Paseka. Šachový velmistr a teolog v ní pomocí konkrétních příkladů z médií a sociálních sítí provádí čtenáře veškerými nástrahami, kterým čelí při snaze vytvořit si vlastní názor. Autor knihu představí ve středu 18. března v Knihovně Václava Havla v debatě s Michalem Kaderkou, Magdalenou Málkovou a Václavem Moravcem.
„Virtuální svět je jako křivé zrcadlo. Zkresluje,“ říká Ján Markoš. „Když se na Facebooku zlobíme, často to působí jako nezralost. Soucit může vypadat spíše jako naivita. Nadšení jako samochvála. A láska jako kýč. Člověk, který do dnešního veřejného prostoru vstupuje nepřipravený, se v něm může snadno stát karikaturou sebe sama,“ vysvětluje autor knihy Síla rozumu v bláznivé době.
Jak odhalit dezinformace? Jak číst průzkumy veřejného mínění? Jakými nejčastějšími triky se manipulují grafy? Jak se bránit argumentačním faulům? Jak diskutovat na internetu, aby to mělo smysl? Jak pochopit myšlení a chování lidí, kteří uvažují jinak než já? Nejen tyto otázky inspirovaly vzděláním filosofa a teologa a profesí šachového velmistra k sepsání knihy.
Co je kritické myšlení
K tomu, abychom si ve virtuálním světě zachovali lidskou důstojnost a vnitřní svobodu, podle Markoše potřebujeme v první řadě sebeovládání. „Nové technologie jsou návykové, potřebujeme proto značnou duševní sílu, abychom jim dokázali odolat. Dále potřebujeme znalosti, abychom se uměli v dnešním veřejném prostoru zorientovat, a dovednosti, abychom dokázali analyzovat to množství zpráv a poselství, které kolem nás každodenně víří. Tyto dovednosti a znalosti se souhrnně jmenují kritické myšlení.“
Markošova kniha mluví o argumentačních faulech či manipulativních grafech, ale také o fenoménech typu whistleblowing, o soukromí na internetu, předvolebních průzkumech a mnoha jiných tématech. „Mnoho lidí trpí závislostí na internetu a sociálních sítích. Nehledají na webu pravdivé informace, ale zábavu či jiné emocionální uspokojení,“ říká Markoš, který pracuje s termínem digitální narkomani. „A samozřejmě každá závislost okrádá člověka o objektivitu. V knize o kritickém myšlení proto podle mě nemůže chybět ani kapitola o digitální odvykací kúře.“
Četli jsme špatné manuály?
Podtitul Manuál kritického myšlení je podle Moravce trefnou autorovou intelektuální provokací. „Markošovo pochopení a především pojetí komplexity práce s informacemi, mezivědní přesahy vycházející z autorova filozofického a teologického vzdělání, pojetí kritického myšlení jako životní cesty vedoucí nejen ke kultivaci sebe sama, ale též veřejného prostoru, a nikoliv jako pouhého instrumentu zneužitelného cynickými politiky, spin-doktory, žurnalisty a dalšími veřejně činnými osobnostmi – to vše jde daleko za rámec manuálu,“ říká Moravec.
„S manuálem má kniha společnou především schopnost přiblížit širokému publiku komplexní fenomén kritického myšlení. A nebo je zde ještě jedna možnost: že jsme dosud četli špatné manuály a ten od Jána Markoše nás naučí porozumět tomuto slovu jinak,“ dodává.
Spolu s Jánem Markošem a Václavem Moravcem budou diskutovat učitel mediální výchovy Michal Kaderka a oceněná učitelka Magdalena Málková. Moderuje Jakub Sedláček, šéfredaktor nakladatelství Paseka.
Ján Markoš (1985) je vzděláním filosof a teolog a profesí šachový velmistr, spisovatel a lektor kritického myšlení. Po studiu na Filozofické fakultě a Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy působil jako středoškolský učitel. Je spoluzakladatelem Sokratova institutu v Bratislavě. Kromě Síly rozumu v bláznivé době a několika šachových příruček vydal rovněž knihu o etických dilematech Medzi dobrom a zlom (2020) a práci Bližšie k sebe s podtitulem Hľadanie ľudskosti v době médií, technológií a vedy (2021).

Vydalo nakladatelství PASEKA v Praze roku 2022

Vydání první. 392 stran

Formát A5, pevná vazba

Cena 449 Kč

ISBN 978-80-7637-344-0

Názory osobností: „Pokud by bylo kritické myšlení cibule, Markoš ho před našimi zraky oloupe slupku po slupce. Díky názorným příkladům dovede čtenáře k velké řadě aha momentů. Nesmírně užitečný manuál pro každého, kdo hodlá obstát v informační džungli 21. století.“ Kovy, influencer
„Autor ukazuje, na jaké triky si v dnešním digitálním světě máme dát pozor, abychom se nestali oběťmi klamu. Zabývá se i dalšími aktuálními tématy, například ochranou soukromí na internetu.“ David Navara, šachový velmistr
„Síla rozumu ukazuje, jak důležitá jsou slova, jak se dají zneužívat texty, symboly, čísla. My učitelé máme v rukou velkou sílu, a to naše žáky. Pokud je nebudeme učit kriticky myslet a informace spojovat do smysluplných celků, odrazí se to i na naší budoucnosti.“ Magdalena Málková, vítězka Global Teacher Prize CZ 2022
„Dosud u nás chyběla kniha, která by čtivým způsobem vysvětlovala, jak šíření informací pomocí digitálních technologií ovlivňuje naše chápání světa. A to včetně psychologických či sociologických poznatků. Tím je kniha Jána Markoše výjimečná.“ Michal Kaderka, středoškolský a vysokoškolský učitel mediální výchovy