Triumfy a prohry Triumfy a prohry

Popis 24 bitev světové historie zařazených do širšího historického kontextu

Kniha s podtitulem Slavné bitvy světových dějin od Salamíny po Sinaj na první pohled připomíná takové tituly jako Reganovy Rozhodující bitvy anebo Fullerovy Rozhodující bitvy Západního světa. Není však pouhým souhrnem bitevních výjevů -- zasazuje bitvy do širšího historického kontextu v duchu následujícího konstatování sestavovatelů knihy:

"Bitvy rozhodují o výsledku válek a války mění svými důsledky chod dějin, a proto historiografie, která ignoruje dějiny vojenství, upadá nakonec do nebezpečí, že zkreslí jejich obraz. Seriózní dějiny vojenství se ale nesměji zvrhnout do podoby záliby v uniformách a zejména se nesmějí stát pouhými dějinami bitev -- když jsou naštěstí za námi časy, kdy tupé odříkávání dat velkých vojenských událostí tvořilo pevnou součást výuky historie. Jako stoupenci myšlenky, že vojsko a vojenské dějiny nejsou v poslední instanci samoúčelné, zachycují mezinárodně renomovaní specialisté význam bitev počínaje antikou až po současnost, zasazují je do historického kontextu, popisují a interpretují jejich následky, jejich mystifikaci i oběti, které si vyžádaly a to ve snaze přispět k tomu, aby byla válka konečně vyřazena z reportoáru řešení konfliktů mezi státy."

Sestavovateli 24 kapitol jsou profesor Stig Förster, Dierk Walter (odborný asistent nejnovějších obecných dějin na Bernské univerzitě) a Markus Pöhlmann (historik a odborný redaktor). Autory jednotlivých kapitol jsou převážně němečtí historikové, ale najdeme tu i jména Američanů, Švýcarů a jednoho Izraelce. Výběr bitev se nesoustředil jenom na konflikty "Západního světa", jsou zde popsány i bitvy v Asii a Africe, známé i zasuté v zapomnění. Českého čtenáře jistě zaujme kapitola o bitvě u Hradce Králové (1866), nazvaná Odděleně pochodovat, společně udeřit.

Ačkoliv interpretace jednotlivých bitev nepřináší vcelku nic převratného, jedná se o důmyslné rozbory a mnohdy překvapivé zasazení do geopolitického kontextu. Každá kapitola je doplněna mapkou (což stále ještě není u českých edicí podobných titulů samozřejmostí) a černobílou reprodukcí příslušného bitevního výjevu. Autorem kvalitního překladu německého vydání je dr. Vladimír Cinke (přeložil také Boje ve Východní Africe).

Nakladatelství Albatros, Praha 2004
324 stran, mapy, černobílé ilustrace, doporučená cena 260 Kč