Velel jsem černochům Velel jsem černochům

Vyprávění štábního kapitána Oty Šachra.

Českoslovenští vojáci bojovali za druhé světové války po boku vojáků všech spojeneckých národů, poznali rudoarmějce, britské, americké, polské, jugoslávské, holandské, norské vojáky, setkali se s Jihoafričany, Novozélanďany, Kanaďany, Tahiťany dokonce i s Číňany a Indy. Ale jen několik Čechoslováků - pouhá hrstka - měla příležitost poznat černé vojáky z rovníkové Afriky tak zblízka, aby s nimi prodělali výcvik, prožili polní tažení a veleli černé jednotce v boji. Vypravěč této knihy, škpt. Ota Šacher, je mezi těmi několika.

Po letech putování a  bojů z východu na západ, setkal se tehdejší sous-lieutenant Šacher s černým praporem BM2 v Aleppu v Sýrii v srpnu roku 1941, a od té doby sdílel s ním jeho osudy až do jeho návratu do Bangi na rovníku r. 1943. Nebyly to osudy nezajímavé, ani nevýznamné. V r. 1941 pomáhali tito gaullističtí černoši generálu Auchinleckovi řešit jeden z kardinálních válečních problému - Sýrii, kterou se spojenci rozhodli obsadit, když vývoj v této zemi počal ohrožovat jejich zájmy. V létě 1942 byl černý prapor, v němž sloužil náš český lieutenant, poslán na egyptskou frontu a v červnu se účastnil bojů o  Bir Hakim, o tu proslulou baštu, která bránila Rommelovi, aby se vrhl do Egypta a k Suezu. Napadáni po řadu dní německými tanky a letouny útočícími střemhlav, udrželi Svobodní Francouzi s černými jednotkami Bir Hakim déle, než jim nařizoval rozkaz, a vybojovali si pak ústup z obklíčení za cenu značných zrát. Z čety lieutenanta Šachra padlo tam 28 černochů a jen 4 se zachránili. Později se ukázalo, že hrdinný odpor obhájců Bir Hakimu umožnil Britům, aby zabránili německému vpádu do Egypta.

Vyprávění škpt. O. Šachera líčí zážitky z těchto bojů, ale nesleduje výhradně válečné události, nýbrž i věci kolem nich. Především si všímá černochů, těchto dětí přírody ve vojenské uniformě, pro něž válka, výcvik, moře, ostrovy, svět vzdálených bojišť, přinesly změny, o nichž se primitivům z Bangi u Čadského jezera nikdy ani nesnilo. Šacher měl k černochům poměr velitele, ale nechyběla mu zvídavost ani citlivý lidský zájem o černé vojáky. Poutavě, někdy i dramaticky vypravuje příběhy z dušezpytu černých bojovníků, originálně líčí události v kasárnách na cvičištích, v černošských vesnicích, v pralese a na bojištích v poušti. Sociální poměry černochů, jejich poměr k práci i k zábavě, duševní úroveň, zdraví, kultura, umění - všechno ho zajímalo, o všem umí vyprávět. Jeho knihu mohli bychom skoro nazvat malou učebnicí o černoších a Africe, kdyby slovo učebnice o černoších tak nezavánělo strohostí a učenosti výkladu. Šacher však je srdečný, lidský, živý a zajímavý každým slovem. Vypravuje scény, které vzrušují, obrázky, jím se zasmějete, ale čím především zaujme, jest nový obraz Afriky v jejím velkém civilisačním procesu, který za války poskočil o celá desetiletí a znamenal pro národy této velké pevniny úžasný převrat. Český čtenář dostává do rukou knihu, o jakých dosud jen slýchával z odborné literatury anglické, francouzské a americké, knihu o Africe up to date, o Africe dneška, a má ji nikoli z překladu, nýbrž z pera českého autora, který se na komplex  afrických otázek díval českýma očima. Neměli jsme ještě takové knihy a proto bude jistě uvítaná jako zajímavý pokus rozšířit náš pohled na širší oblast světového dění, učinit nás ? jak to chtíval TGM ? světovějšími. Kdo chce poznat složitost světa, kdo má rád exotiku vzdálenosti a přeje si nahlédnout do vojenského, politického a národohospodářského vývoje světa přes úzke hranice našich domácích problémů, má k tomu v této knize dobrou a vítanou příležitost.

Vydalo Nakladatelství Toužimský a Moravec

Obálku nakreslil Zdeněk Burian

Datum vydání: 1947