Vřeteno Vřeteno

Outsider ze čtvrti jménem Mnohodvůr stoupá ze spodních pater až mezi aristokraty

Hudebník Jakub König debutuje dystopickým románem Vřeteno.

První román Jakuba Königa je i přes vědecko-fantastické prvky především příběhem
o cestě do hlubin vlastního nitra a zase zpátky. Vřeteno se odehrává ve světě, který zasáhla blíže nespecifikovaná katastrofa, a konkrétně ve čtvrti, která se jmenuje Mnohodvůr
a kde žije hlavní hrdina jménem Key.

König se přes studia scenáristiky a písňového textu doposud věnoval psaní spíše jako copywriter nebo jeho texty doplňovaly větší projekty výtvarné či hudební. Právě v hudebním světě jeho jméno rezonuje nejsilněji, ať už vystupuje jako postapokalyptický kuchař Kittchen, nebo vede mnohočetný soubor Zvíře jménem Podzim. Už v roce 2017 vyšla u nakladatelství Paseka Königova temná detektivka s názvem Zvíře jménem Podzim, která převážně stála na obrazové složce a doplňovala příběh eponymního debutu Königovy kapely.

Mezi apokalypsou a žánrem young adult

Kniha Vřeteno spoléhá pouze na slovo, je to svébytné literární dílo, o kterém se dá mluvit jako o dystopickém románu nebo svérázné variaci na populární podobu žánru young adult, kde mladí hrdinové objevují nový společenský řád, často v kulisách postapokalyptického světa či totality.

Ve Vřetenu se obyvatelé světa okolo Propasti krčí v posvátné hrůze před bohyněmi, které prý během dávné katastrofy smetly většinu lidstva z povrchu zdecimované planety. Nejasným náznakům v knize Babel, jediného pramene vědění, ovšem nejspíš nerozumí ani učitelé, kteří znovu a znovu opakují dětem nedůvěryhodné báchorky. Jisté je jen to, že na výraz díků Matce Propasti je do jejího chřtánu každých třicet šest dní vhozen stařičký dobrovolník, takzvaný Potápěč. Nikdo toto pravidlo nezpochybňuje. Ani Key, dospívající kluk, který se svou početnou rodinou obývá čtvrť zvanou Mnohodvůr. Na rozdíl od svých sourozenců Key v ničem nevyniká, dokonce nedovede roztočit ani své vřeteno, předmět, který vlastní každý z Mnohodvora. Když se Key stane svědkem prapodivné události, vtáhne ho to do nečekaného dobrodružství, ve kterém Key kousek po kousku porozumí podstatě nového světa. Společně s ním vystoupáme po úzkých římsách ze spodních pater až do paláců aristokratických vládců Mnohodvora.

Intenzivní obrazy, říká Borkovec

Rukopis zaujal i básníka a spisovatele Petra Borkovce. ?Třicátníci a čerství čtyřicátníci se ve svých písních a prózách vracejí do dětství jako do tajemství, hájemství křehkosti a prostoru podivuhodných dobrodružných obrazů. Čtu to teď často,? říká Borkovec. ?Königovy věty jsou doslova nacpané intenzivními obrazy, přirovnáními, utkvělými fantastickými vidinami. König své psaní neplánuje, spíš ho pozoruje: rozvíjí text takřka organicky a křísnutí dvou přesných slov o sebe nebo průzkum stmívání u něho mají stejnou platnost jako postava otce nebo konfrontační divoký dialog, k němuž hrdinové dospějí,? hodnotí Borkovec.

Pro Vřeteno je příznačné střídání tempa. Z románu, kde na začátku všechno doslova tepe a víří, musí čtenář s hlavním hrdinou zklidnit dech a ponořit se do meditativního klidu. Podle redaktorky Barbory Klimtové umí Königskvěle pozorovat, co se děje okolo něj, ale i uvnitř něj. ?Zároveň to nepotřebuje vyjadřovat okázalým jazykem. Jeho věty jsou prosté, zbavené květnatosti, přesto nabité významem. Nekonstruuje složitá souvětí, jde přímo na dřeň. Umí najít skvělou zkratku, skrz niž postihne emoci. To je společné jak pro písňové texty, tak pro román,? říká Klimtová.

Königsi často jako hrdinu vybírá outsidera. ?To mu umožňuje právě dobře pozorovat. Jakub také s takovými hrdiny sympatizuje, má obrovské pochopení pro lidské slabosti a strachy,? uzavírá Klimtová.

Jakub König: Vřeteno

Vydalo nakaldatelství PASEKA