strana: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 |

Útek do pekla

Útek do pekla

Autor: Juraj Šebo

Příběh Gustava Wendrinského

Autor Juraj Šebo

O leteckých esách, ktoré boli úspešné počas druhej svetovej vojny, sa popísalo veľa kníh. Väčšinou od nemeckých autorov. Ich hrdinovia nasadajú do lietadiel a mieria k nepriateľským zbrojovkám, opevneniam, mostom. O náletoch na miesta, kde nebola ani jedna zbrojovka, nestál žiadny muničný sklad či vojenský objekt, kde ale žilo niekoľko desiatok tisíc civilných obyvateľov nepísali. O protitankových strelcoch sa aspoň môže povedať, že sa sústreďovali čisto na vojenské ciele. V priebehu druhej svetovej vojny hrali prím tankové jednotky. Na svetlo sveta tak priniesli nových hrdinov, protivníkov týchto hrozných zbraní, protitankových delostrelcov. Tí najúspešnejší boli považovaní za hrdinov len v okruhu svojich spolubojovníkov. Už na začiatku vojny sa ich vyprofilovalo niekoľko. Jedným z nich bol aj Gustav Wendrinský, rodák z Bratislavy. Slúžil v rokoch 1940 až 1944 u Waffen-SS, konkrétne v 8.?SS Kavallerie Division Florian Geyer. Behom nasledujúcich tvrdých ústupových bojov v Rusku zničil 45 tankov protivníka jediným kanónom (?4 tanky pancierovou päsťou?), čo je najvyšší počet tankov zničených jedným protitankovým delom počas druhej svetovej vojny (?6 tankov T-34 za jeden deň!?). Niektorí čitatelia môžu chápať túto knihu ako oslavu jednotiek Waffen-SS. Úmyslom autora však bolo ukázať, že vojaci so zlovestnými rúnami na výložkách síce spáchali strašné zločiny a zverstvá, ale boli súčasne aj najlepšími nemeckými vojakmi. Bolo medzi nimi aj tisíce mužov, ktorí v poľných jednotkách plnili svoje bojové úlohy po boku armády a na vojnových zločinoch sa nepodieľali. Jedným z nich bol aj Gustav Wendrinský. Či tak alebo onak, jeho meno zostane navždy synonymom pre protitankové eso.

V roce 2020 vydalo Naše vojsko

Počt stran 304

Jazyk slovenský

ISBN 9788020618313

Doporučená cena 268 Kč

U obětovaného prezidenta

U obětovaného prezidenta

Autor: Josef Kliment

Hořké paměti Háchova tajemníka

Josef Kliment

Paměti Josefa Klimenta představují unikátní pramen poznání protektorátu i poválečného období. Dosud nebyly souhrnně publikovány ? důvodem byl nejen jejich obrovský rozsah a nepřipravenost rukopisu k vydání, ale rovněž kontroverznost mnoha Klimentových názorů, které nezapadají do ?tradiční? interpretace protektorátu. Klimentovy životní zkušenosti zcela popírají černobílé dělení společnosti na hrdiny a padouchy, na odbojáře a kolaboranty a velmi problematizují otázku legitimity státní moci, konstruktu totalitarismu i filozofie viny a trestu. Sám Kliment si vytkl cíl svých historiografických a autobiografických aktivit následovně: Doktrinářský protiklad ?kolaborace, či boj? se musí změnit v otázku ?kolaborace proč a jak?. Jeho paměti ukazují malého člověka ve stínu velkých, úředníka ve vleku dějinných zlomů, který někdy idealisticky, někdy naivně věřil v právo a spravedlnost. Jedná se o zpověď člověka se všemi slabostmi, shodou okolností vyneseného na výsluní. O co výše byl, o to hlubší byl pád. Po válce byl odsouzen na doživotí.

Nakladatelství ACADEMIA 2019

Edice Paměť

Počet stran 770

ISBN978-80-200-2982-9

EAN9788020029829

Cena 695

Ruská kocovina

Ruská kocovina

Autor: Shaun Walker

Putinův svět a přízraky minulosti

Shaun Walker

Rozpad sovětského světa vedl v Rusku k dlouhé a bezvýchodné kocovině, na niž Putinův režim aplikoval jednoduchý lék: Národní hrdost. Téma vítězství ve Velké vlastenecké válce však přináší mnohá nebezpečí spojená s temnými proudy dějin. Cílené manipulaci podléhá historie vzdálenější i nedávná. Do pozitivního obrazu Ruska se nehodí vzpomínky na Stalinovy oběti, Gulag či deportace, ale mizí také pravda o čečenské válce, o olympiádě v Soči nebo o Krymu. Čím víc se Rusko upíná k minulosti, tím víc si zavírá cestu k solidní vizi budoucnosti a reálnému řešení problémů. Reportér Shaun Walker se nezaměřuje jen na Putinovu politiku. Navštívil různé kouty rozlehlé ruské říše a přinesl zprávu o ztracené generaci: Svůj stát ztratily miliony Rusů, kterým se politici dokola snaží navrátit smysl života a pocit sebeurčení, třeba i metodami naprosto cynickými.

?Investigativní reportéři jsou hrdinové naší doby postmoderních mýtů. Shaun Walker odvedl nejen těžkou a potřebnou práci reportéra v Rusku a na Ukrajině, ale s nevšední historickou a literární vnímavostí se také zamyslel, co to znamená, když moc úplně rezignuje na svou budoucnost a místo toho nabídne minulost jako zboží.?
-- Timothy Snyder, autor knih Krvavé země a Tyranie

- Výběr Nejlepší knihy roku 2019 podle týdeníku Respekt

Přeložila Johana Ringelová
Počet stran: 336
Pavná vazba
Cena 389 Kč
ISBN: 978-80-7432-955-5

Shaun Walker
Shaun Walker strávil více než deset let v Moskvě, z toho šest let jako zahraniční korespondent britského deníku The Independent. Nyní zde působí jako reportér deníku The Guardian. Studoval ruské a sovětské dějiny na Oxfordské univerzitě.

Jan Žižka

Jan Žižka

Autor: Petr Čornej

Život a doba husitského válečníka

Žižkův nový životopis vychází u příležitosti 600. výročí výbuchu husitské revoluce a napravuje bilanci české historiografie, jež po husitské tetralogii Františka Šmahela nepřišla s fundovaným vědeckým dílem na toto vzrušující téma již čtvrt století. Čtenář dostává do rukou druhou nejrozsáhlejší práci o Žižkovi, navazující na téměř devadesát let staré monumentální dílo Josefa Pekaře, jehož výsledky s využitím nejnovějších badatelských poznatků doplňuje, koriguje i překonává.

Velká Žižkova biografie z dílny respektovaného znalce husitské doby představuje nepřemoženého hejtmana v netradičním světle. Příběh nejslavnějšího českého vojevůdce se odehrává na pozadí barvitého dějinného panoramatu, jež pomáhá porozumět Žižkovu vnitřnímu světu a motivaci jeho činů. Husitský válečník vystupuje na stránkách knihy jako polní velitel, jehož fenomenální úspěchy vyrůstají nejen z geniálního strategického uvažování a jedinečné schopnosti zvolit překvapivá řešení, ale i z oddanosti jeho bojovníků a nesporného charismatu, které mu nemohou upřít ani jeho nepřátelé. Sám sebe přitom vnímá jako hluboce věřícího bojovníka, naplňujícího boží vůli vždy a všude. Již v průběhu svého života se stává ikonou stoupenců husitského programu a zároveň objektem nenávisti svých protivníků.

?Je to skvělé dílo přemosťující všechny dosavadní nábožensko-ideologické, a proto nehistorické spory o Žižku. Myslím, že většina historiků husitství by přes všechny vzájemné odlišnosti vzdala knize Petra Čorneje poctu.?
? Otakar A. Funda
?Jedná se o dílo mimořádně vysokého odborného standardu. Naše dějepisectví se v něm konečně dočkalo velké Žižkovy biografie, která je moderní, odborně dokonale fundovaná a zároveň čtenářsky velice vstřícná i vůči laickým zájemcům z řad široké veřejnosti.?
? Jaroslav Boubín
?Jestliže se úkolu zpracovat moderní Žižkův životopis ujal Petr Čornej, pak nemohl být vybrán autor povolanější.?
? Zdeněk Vybíral

Vydalo Nakladatelství Paseka 2019, Praha.

Počet stran: 856

ISBN: 978-80-7432-990-6

Vydání první

Cena 790 Kč

Kordy a rapíry

Kordy a rapíry

Autor: Vladimír Šindelář & Jakub Šindelář

Z českých sbírek 16.-18. století.

Autoři Vladimír Šindelář a Jakub Šindelář

Výpravná monografie dokumentuje dějiny populární chladné zbraně, kordu, a jeho soubojové odrůdy ? rapíru. Publikace v pevné vazbě a na křídovém papíru vás provede světem kordů. Dozvíte se, kdy se vůbec poprvé objevilo slovo ?kord?, jaké byly jeho hlavní typy a jednotlivé části v průběhu staletí. Na dobových portrétech slavných osobností si prohlédnete zde zobrazené kordy, nechybí tu ani kapitolka, jak kordy správně nosit, uchopit a vytasit, a je tu také krátké pojednání, jak šermovat. Přečtete si, co napsali o kordech staří kronikáři a pamětníci (Březan, Bydžovský, Dačický z Heslova, Jindřich Hýrzle, Adam z Valdštejna) a dozvíme, jak se díky svému rapíru poranil při vyhození z okna české kanceláře roku 1618 Vilém Slavata. V knize o kordech nemůže chybět ani několik popisů soubojových příběhů a také případy, kdy kordy posloužily jako smrtící zbraň při spáchání zločinu. V závěru textové části knihy autoři přinášejí cenová srovnání, jaké byly ceny kordů i ostatních běžných předmětů v časech renesance.
Obrazová část knihy přináší čtenářům více než 60 barevných snímků kordů a rapírů, jak z českých zámků, tak i ze soukromých sbírek. Fotografie jsou doplněny o rozměry a váhu jednotlivých kusů.
Kniha jistě potěší nejen znalce starých zbraní, ale milovníky historie vůbec. Jedná se dosud o nejpodrobnější dílo, které v češtině k tomuto tématu existuje.

Nakladatel: Milevské muzeum

Rok vydání: 2018

Počet stran: 168

Cena 400 Kč

Počet stran (obrazová příloha): 32

ISBN: 978-80-905350-7-7

Nebe nad Jemenem

Nebe nad Jemenem

Autor: Tomáš Šebek

V jihozápadní Asii s Lékaři bez hranic.

Odjet jako chirurg na misi s Lékaři bez hranic neznamená jen vracet vyhřezlá střeva zpátky do břicha. I přes každodenní hřmění střelby, všudypřítomnou hrozbu cholery, operace těžce postřelených dětí a nedostatek spánku se Tomáš Šebek na své jemenské misi snaží pozorovat běžný život, který se skrývá pod tímto válečným závojem. Jak se žije muslimským lékařkám? Jaké lidské příběhy se ukrývají za tvářemi pacientů a co o nás prozrazují naše jména? To vše popisuje Tomáš Šebek ve své nejnovější knize z místa současné největší humanitární katastrofy na světě, ale zároveň nezapomíná zapojit i smysl pro humor a nadsázku.

Nakladatel: Paseka

Datum vydání: 17. 10. 2019

ISBN: 978-80-7637-005-0

Počet stran: 288

Cena 289 Kč

Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Autor: Martin Pitro & Petr Vokáč

České země ve stínu kalicha

Populárně-naučná publikace pro širokou veřejnost přináší čtivou a srozumitelnou formou informace o husitské éře, která české země během první poloviny 15. století uvrhla do období bezvládí, zmatků, hrůz a utrpení a citelně zasáhla i do dějin střední Evropy. Autoři si všímají důležitých aspektů, ať už jde o důvody vypuknutí husitské revoluce, její průběh, jednotlivé válečné střety nebo ničivé následky. Kniha obsahuje citace a množství doplňujících informací, jež dohromady vytvářejí čtenářsky plastičtější obraz popisovaných událostí a zařazují je do dobového kontextu.

Autoři Martin Pitro, Petr Vokáč

Nakladatel: Universum

Datum vydání: 20. 9. 2019

ISBN: 978-80-7617-540-2

Počet stran: 200

vazba: pevná

Cena 279 Kč

Synové a vojáci

Synové a vojáci

Autor: Bruce Henderson

Neznámý příběh Židů, kteří unikli nacistům a vrátili se bojovat proti Hitlerovi

Psal se rok 1942, když americká vláda nasadila do boje proti nacistickému Německu dva tisíce vojáků židovského původu. Speciálně trénovaní vojáci, známí jako Ritchie Boys, využívali znalost němčiny k efektivním výslechům a špionážní činnosti. Zkušený a oceňovaný novinář Bruce Henderson přináší na základě rozhovorů s těmito válečnými veterány poutavý, a především v mnoha ohledech nový pohled na události druhé světové války.

Uznávaný americký novinář a autor Bruce Henderson zpracoval lákavé téma vojáků židovského původu, kteří opustili za dramatických okolností rodné Německo, získali speciální výcvik a vrátili se jako výkonní vyzvědači a specialisté na výslechy do rodné země za války v uniformě americké armády. Vojáci jednotky, zvané podle místa výcviku v americkém státě Maryland Ritchie Boys, byli díky svým znalostem jazyka a prostředí vynikající zejména při získávání informací a vedení výslechů německých zajatců a značně tak napomohli k úspěchu spojeneckých operací. Spolu s ?chlapci z Ritchie? můžeme prožívat ty nejdramatičtější okamžiky dění na západní frontě, od vylodění v Normandii přes německou protiofenzívu v Ardenách až po šokující dojem z osvobozených německých koncentračních táborů. Kniha odhaluje dosud neznámou kapitolu dějin druhé světové války.

Vydalo nakladatelství Vyšehrad

EAN 9788076010956

Stran 416

Cena 339 Kč

Banderovci

Banderovci

Autor: Tomáš Řepa

Politické souvislosti, následky zneužití tématu komunistickou propagandou, návaznost na hybridní konflikt v současnosti.

Publikace komplexně pojímá fenomén banderovců v československých poválečných dějinách, uvádí jeho politické souvislosti, koriguje a pojmenovává stigmata dlouhodobého působení komunistické propagandy a v neposlední řadě také analyzuje stav bádání na toto téma, které bylo ze strany české historiografie dlouhou dobu neprávem opomíjeno. Konkrétní životní osudy ukrajinských nacionalistů, jejich údajných pomahačů a další mnohdy problematické konsekvence jejich činnosti v prostoru střední a východní Evropy jsou díky své vysoké výpovědní hodnotě rovněž důležitou součástí součástí této práce. Vlivem rozhoření hybridního rusko-ukrajinského konfliktu na východě Evropy v roce 2013 se tato tematika stala součástí novodobé informační války. Objektivní pohled je i nyní velmi ztížený různými, už před 70 lety taktéž hojně užívanými propagandistickými klišé, ve kterých se skutečná podstata, vzniklá problematickým soužitím národů východní Evropy a nesmlouvavým tvrdohlavým bojem Ukrajinců za svojí státnost, jednoznačně vytrácí. Publikace nekompromisně popisuje proces, ve kterém staré mýty byly doplněny o nové okolnosti a zasazeny do současného prostředí. Proces, v němž dalším epizodám hybridní války bude svědkem a posuzovatelem každý z nás.

Autor publikace, Mgr. Tomáš Řepa, Ph.D., vystudoval obor učitelství historie na SŠ na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2018 pak na téže univerzitě úspěšně absolvoval doktorské studium studijního oboru historie se zaměřením na české a československé dějiny. Od roku 2014 licenčně spolupracoval s Ústavem pro studium totalitních režimů, od roku 2018 spolupracuje s Post Bellum - Paměť národa jako ambasador projektu Příběhy našich sousedů pro oblast Brna a okolí. Od září 2018 je zaměstancem Katedry vojenského umění na Univerzitě obrany. Věnuje se především soudobým dějinám, problematice střetu banderovců (UPA) s československými bezpečnostními jednotkami a armádou, zneužitím tohoto tématu komunistickou propagandou ve vztahu k současnému dění na Ukrajině i k hybridním konfliktům.

Rok vydání: 2019

Nakladatelství: Academia

ISBN: 978-80-200-2998-0

Vazba: brožovaná

Cena: 395 Kč

Počet stránek: 368

Ukázka z knihy je ZDE.

Tiger v bahně

Tiger v bahně

Autor: Otto Carius

Vzpomínky tankového esa

Autor Oberleutnant Otto Carius (*27. 5. 1922 ? ?24. 1. 2015) patřil s více než 150 zničenými spojeneckými tanky mezi nejúspěšnější německé tankisty během 2. světové války.

Do wehrmachtu vstoupil jako dobrovolník v roce 1940 a brzy byl zařazen k tankovému vojsku, kde začínal jako nabíječ na československém lehkém tanku Praga LT vz. 38.

Od roku 1943 působil v rámci 502. těžkého tankového praporu na těžkých tancích Tiger I na východní frontě. Za své válečné výkony obdržel vysoká vyznamenání, mimo jiná i Rytířský kříž Železného kříže 1939 a k němu posléze i dubové ratolesti.

Poslední rok války velel Otto Carius 2. rotě těžkého oddílu stíhačů tanků 512, vyzbrojené Jagdtigery.

Po válce se věnoval lékárenství a vlastnil v Herschweiler- -Pettersheimu lékárnu nazvanou ?Tiger Apotheke?.

Vydal Lukáš Dusil - Carius.cz, Praha 2019