Velel jsem černochům

Velel jsem černochům

Autor: Edvard Cenek

Vyprávění štábního kapitána Oty Šachra.

Českoslovenští vojáci bojovali za druhé světové války po boku vojáků všech spojeneckých národů, poznali rudoarmějce, britské, americké, polské, jugoslávské, holandské, norské vojáky, setkali se s Jihoafričany, Novozélanďany, Kanaďany, Tahiťany dokonce i s Číňany a Indy. Ale jen několik Čechoslováků - pouhá hrstka - měla příležitost poznat černé vojáky z rovníkové Afriky tak zblízka, aby s nimi prodělali výcvik, prožili polní tažení a veleli černé jednotce v boji. Vypravěč této knihy, škpt. Ota Šacher, je mezi těmi několika.

Po letech putování a  bojů z východu na západ, setkal se tehdejší sous-lieutenant Šacher s černým praporem BM2 v Aleppu v Sýrii v srpnu roku 1941, a od té doby sdílel s ním jeho osudy až do jeho návratu do Bangi na rovníku r. 1943. Nebyly to osudy nezajímavé, ani nevýznamné. V r. 1941 pomáhali tito gaullističtí černoši generálu Auchinleckovi řešit jeden z kardinálních válečních problému - Sýrii, kterou se spojenci rozhodli obsadit, když vývoj v této zemi počal ohrožovat jejich zájmy. V létě 1942 byl černý prapor, v němž sloužil náš český lieutenant, poslán na egyptskou frontu a v červnu se účastnil bojů o  Bir Hakim, o tu proslulou baštu, která bránila Rommelovi, aby se vrhl do Egypta a k Suezu. Napadáni po řadu dní německými tanky a letouny útočícími střemhlav, udrželi Svobodní Francouzi s černými jednotkami Bir Hakim déle, než jim nařizoval rozkaz, a vybojovali si pak ústup z obklíčení za cenu značných zrát. Z čety lieutenanta Šachra padlo tam 28 černochů a jen 4 se zachránili. Později se ukázalo, že hrdinný odpor obhájců Bir Hakimu umožnil Britům, aby zabránili německému vpádu do Egypta.

Vyprávění škpt. O. Šachera líčí zážitky z těchto bojů, ale nesleduje výhradně válečné události, nýbrž i věci kolem nich. Především si všímá černochů, těchto dětí přírody ve vojenské uniformě, pro něž válka, výcvik, moře, ostrovy, svět vzdálených bojišť, přinesly změny, o nichž se primitivům z Bangi u Čadského jezera nikdy ani nesnilo. Šacher měl k černochům poměr velitele, ale nechyběla mu zvídavost ani citlivý lidský zájem o černé vojáky. Poutavě, někdy i dramaticky vypravuje příběhy z dušezpytu černých bojovníků, originálně líčí události v kasárnách na cvičištích, v černošských vesnicích, v pralese a na bojištích v poušti. Sociální poměry černochů, jejich poměr k práci i k zábavě, duševní úroveň, zdraví, kultura, umění - všechno ho zajímalo, o všem umí vyprávět. Jeho knihu mohli bychom skoro nazvat malou učebnicí o černoších a Africe, kdyby slovo učebnice o černoších tak nezavánělo strohostí a učenosti výkladu. Šacher však je srdečný, lidský, živý a zajímavý každým slovem. Vypravuje scény, které vzrušují, obrázky, jím se zasmějete, ale čím především zaujme, jest nový obraz Afriky v jejím velkém civilisačním procesu, který za války poskočil o celá desetiletí a znamenal pro národy této velké pevniny úžasný převrat. Český čtenář dostává do rukou knihu, o jakých dosud jen slýchával z odborné literatury anglické, francouzské a americké, knihu o Africe up to date, o Africe dneška, a má ji nikoli z překladu, nýbrž z pera českého autora, který se na komplex  afrických otázek díval českýma očima. Neměli jsme ještě takové knihy a proto bude jistě uvítaná jako zajímavý pokus rozšířit náš pohled na širší oblast světového dění, učinit nás ? jak to chtíval TGM ? světovějšími. Kdo chce poznat složitost světa, kdo má rád exotiku vzdálenosti a přeje si nahlédnout do vojenského, politického a národohospodářského vývoje světa přes úzke hranice našich domácích problémů, má k tomu v této knize dobrou a vítanou příležitost.

Vydalo Nakladatelství Toužimský a Moravec

Obálku nakreslil Zdeněk Burian

Datum vydání: 1947

Formát: A5

Počet stran: 174

Vazba: brožovaná

Ukázku z knihy viz zde:

Prašina

Prašina

Autor: Vojtěch Matocha

Knižní senzace Prašina ožije na filmovém plátně, předtím se rozroste v trilogii.

Dobrodružný román Prašina o fiktivní pražské čtvrti, kde nefunguje elektřina ani mobilní sítě, se dočká filmového zpracování. Celovečerní hraný film vznikne ve společnosti Bionaut producenta Vratislava Šlajera, v režii Štěpána FOK Vodrážky podle scénáře Štefana Titky. Na scénáři se podílí také Vojtěch Matocha, autor prvního dílu plánované trilogie. Pokračování Prašiny chystá Nakladatelství Paseka už na letošní podzim, závěrečná část vyjde na jaře 2020.

?Takový zájem o filmová práva jsme nezažili,? říká ředitelka nakladatelství Paseka Anna Rezková Horáčková a dodává: ?Bylo pro nás důležité, aby filmaři byli na stejné vlně s Vojtěchem Matochou, jehož styl je velmi moderní a svižný. Věříme, že film převede kouzlo Prašiny na plátno svébytným způsobem, ale zároveň zůstane věrný duchu předlohy. Bylo vidět, že Štěpán Vodrážka i producent Vratislav Šlajer si Prašinu zamilovali stejně jako my a že přesně chápou, co je na příběhu důležité i pro autora knižní předlohy.?

Prašina je tajuplné místo, temný ostrov uprostřed zářící Prahy. Nikdo neví proč, ale lampy tu nesvítí, tramvaje nejezdí, rádio nehraje, mobil je k ničemu. A v téhle strašidelné čtvrti pátrá Jirka se svými kamarády Tondou a En po dávném tajemství, které by mohlo změnit svět. Foglarovsky laděný a napínavý román se podle všeho stává moderní klasikou a svět Prašiny zajímá čím dál více dětí i dospělých. Jen za loňský rok se prodalo dvanáct tisíc výtisků. Možnost pokračování Prašiny Vojtěch Matocha připouštěl už při vydání prvního dílu. Podzimní vydání druhého pokračování nabídne i neodmyslitelné ilustrace Karla Osohy, které už jednou vzaly čtenáře a čtenářky přímo do nitra Prašiny.

"Vojtovo psaní je dynamické a velmi obrazotvorné. Tajemná čtvrť bez elektřiny, silné postavy a napínavý příběh - Prašina je dobrodružný příběh pro dnešní děti, což je látka, na kterou jsem čekal," říká režisér Štěpán FOK Vodrážka, pro něhož bude Prašina filmovým debutem. Vodrážka na sebe poprvé upozornil svým krátkým filmem The Deal, který se umístil v TOP 5 v celosvětové soutěži hodnocené Ridley Scottem.  Byl nominován i na Young Director Award na festivalu v Cannes, na Berlin Music Video Awards a v České republice na cenu Anděl za videoklip Kilovej Bůh pro Vladimira 518. Režijně se podílel i na dokumentárním cyklu Kmeny.

Celovečerní film Prašina bude mít premiéru v českých kinech v roce 2021. Produkce Bionaut, v níž snímek vzniká, dala vzniknout například oceňovaným filmům Pouta či Vendeta nebo seriálům Svět pod hlavou či Mamon.

Vydalo Nakladatelství Paseka s.r.o 201

Datum vydání: 01.03.2018

Formát: 130 x 200

Počet stran: 264

ISBN: 978-80-7432-910-4

Zatím dobrý

Zatím dobrý

Autor: Jan Novák

Největší příběh studené války.

Autor scénáře Jan Novák, kresba Jaromír 99

Pětice mladíků s pistolemi se postavila po zuby ozbrojené dvacetitisícové armádě východoněmecké Volkspolizei a prostřílela se do svobodného Západního Berlína. Příběh bratří Mašínů a jejich rodiny vyprávěl spisovatel Jan Novák v románu Zatím dobrý jako strhující, napínavý western, za který získal cenu Magnesia Litera pro nejlepší knihu roku. Teď se jeho scénáře chopil výtvarník Jaromír 99 a vytvořil dramatický a vizuálně působivý komiks ve svém osobitém, noirovém stylu.

Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.

ARGO / PASEKA 2019

ISBN 978-80-257-2683-9

Rozměry 16,5 x 23,5

Počet stran 256

Doporučená cena 498 Kč

S bombardéry na válečném nebi

S bombardéry na válečném nebi

Autor: Dunděra, Břečka

Kyjováci u třistajedenáctky

Jiří Dunděra, Jan Břečka

Nová kniha kyjovského autora MUDr. Jiřího Dunděry S bombardéry na válečném nebi s podtitulem Kyjovjáci u třistajedenáctky navazuje svým tématem na jeho již dříve vydané publikace, věnované našemu protinacistickému odboji. Tentokrát jde o československé letce britského Královského letectva (RAF), konkrétně o šestici příslušníků 311. bombardovací perutě, pocházející z kyjovského regionu. Pouze dva z nich se dožili konce války, aby pak po únoru 1948 museli znovu odejít do exilu. O osudech této šestice hrdinů boje za svobodu naší země vypovídají jejich vlastní vzpomínky i výpovědi pamětníků, korespondence, archivní dokumenty, novinové články a fotografie. Knihu vydal letos na jaře spolek Kyjovské Slovácko v pohybu a autorsky se na ní podílel také PhDr. Jan Břečka z Moravského zemského muzea.

Pevná vazba

218 stran

Publikace vyšla s finanční podporou města Kyjova

Alan Turing: Enigma

Alan Turing: Enigma

Autor: Andrew Hodges

Knižní předloha filmu Kód enigmy

Andrew Hodges

Výjimečně zdařile skloubený, zasvěcený popis průkopnické práce a života otce počítačů Alana Turinga

Alan Turing se zapsal do historie jako vynikající matematik a zakladatel moderní informatiky, jehož práce na prolomení německých kódů rozhodujícím způsobem ovlivnila průběh druhé světové války.

Stydlivého absolventa Cambridge, obdařeného brilantní logikou a technickým nadáním si povšimli britští zpravodajci a od roku 1938 ho zaměstnávali ve svém kryptoanalytickém oddělení, sídlícím v Bletchley Parku. První velký úspěch slavil Alan Turing v roce 1940, kdy jeho stroje rozluštily šifrované zprávy německého letectva. Poté se spolupracovníky obrátil pozornost k prolomení dokonaleji zabezpečené komunikace nepřátelských ponorek.

Jeho schopnosti a vizionářství ovšem sahaly mnohem dále. Ještě před válkou přišel s konceptem univerzálního stroje, jenž se v roce 1945 zhmotnil do prvního návrhu programovatelného počítače.

Turingův smělý rozlet na prahu počítačové éry však v roce 1952 zastavilo odhalení jeho homosexuality, které z něj učinilo společenského vyvrhele a vystavilo ho ponižujícímu zacházení. O dva roky později, zavržený okolím, svůj život dobrovolně ukončil a Velká Británie tak ztratila jednoho ze svých největších vědců a myslitelů.

Obsáhlá, zevrubná biografie se opírá o bohatý poznámkový aparát, text doplňuje fotografická příloha.

Knižní předloha oscarového filmu Kód Enigmy s B. Cumberbatchem v hlavní roli.

Vydalo nakladatelství JOTA

isbn 978-80-7462-832-0

Překlad Martin Nový

754 stran, pevná vazba

Cena 498 Kč

Šerm fleretem

Šerm fleretem

Autor: Čestmír Čivrný

Skripta o historii a šermu fleretem.

Kniha má obrátit pozornost začátečníků na důležitost správného nácviku základních pohybů. Začátečníci mají vědět, proč trenér trvá často na věcech, které vypadají jako vedlejší či méně důležité. Neboť zažité chyby později téměř nelze odstranit. Turnajoví šermíři mají své znalosti rozšiřovat, aby se svým trenérem volili k nácviku nejen ty akce, které se jim líbí, ale i takové, pro které mají fyzické a psychické předpoklady.

Trenérům a cvičitelům má tato publikace zprostředkovat znalosti mnohotvárné šermířské techniky a taktiky a možnosti, jak je svým žákům předat. Zpětný historický pohled ukazuje význam trenéra od starověku do dneška. Již v antice platil trenér za lékaře pro zdravého člověka a z toho důvodu musel mít odpovídající znalosti. Podle Platonova pojetí vyžaduje učební a výchovná trenérova činnost vzdělaného učitele.

I když je funkce trenéra nebo cvičitele silně ovlivňována praxí a jistě bude ovlivňována i nadále, musí se vyrovnat v teorii s rozsáhlým komplexem otázek. Tato kniha mu v tom má pomoct. Má být také příspěvkem pro jednotu a spolupráci mezi vyučujícím a žákem. Trénink by neměl zůstat jen u sdílení výkonů, měl by také vytvářet osobnost.

AUTOR

Předkládaná kniha, resp. obsáhlá skripta (v originále FLEURET) je určena nejen ?pro začátečníky?, jak píše autor, ale především pro trenéry, ale i další milovníky šermu, ať už sportovního, či ?historického?.

Redakce

Autor knihy, PhDr. ČESTMÍR ČIVRNÝ (1925?2011), v letech 1952?1969 byl členem šermířského oddílu TJ Baník (Český šermířský klub Riegel), předtím byl členem Slávie Praha. Byl šestkrát mistrem republiky v kordu, jedenkrát mistrem republiky ve fleretu, dále ve fleretu 4x druhý, 1x třetí, v kordu 2x druhý, 1x třetí, mnohonásobný mistr ČSR v soutěži družstev ve všech zbraních, vítěz mezinárodního turnaje v Karlových Varech 1956, finalista řady mezinárodních soutěží, vítěz mnoha národních turnajů, atd.

Jeden rok byl předsedou šermířského oddílu TJ Baník Praha (1954?1955). V 60. letech se stal vedoucím skupiny Mušketýři & Bandité (po odchodu dr. Černohorského). Podílel se na šermířských scénách ve filmu Na Žižkově válečném voze (1968) a ve filmu Čest a sláva (1968). Po zanechání závodní činnosti se věnoval tréninku (jeho žáky byli např. T. Olexa, A. Sittová, E. Hlinská) a publicistice. Byl autorem řady skript a metodických dopisů, několika publikací a učebnic šermu, z nichž většina byla vydána v Německu, kam ?Punťa? odešel po invazi roku 1968.

Začal trénovat v MTV Mnichov, později byl jmenován bavorským státním trenérem. Jeden z jeho žáků (Fischer) se stal olympijským vítězem v Los Angeles 1984 a mistrem světa 1987. Čestmír Čivrný původně studoval na filosofické fakultě historii a japonštinu, po únoru 1948 byl z univerzity vyloučen. Roku 1991 byl rehabilitován a Alma Mater mu udělila doktorský titul. Do Prahy se až do své smrti vracel, bádal v knihovnách, psal (a bohužel nedokončil) dějiny šermu.

Ukázkusi můžete přečíst zde na Miitarii, název článku Šerm fleretem - historie a metodika (do recenze není možné dát "link".

ISBN: 978-80-87057-35-3 ? Počet stran: 240 ? Vazba: V2 (brožovaná)

Formát: 160 x 230 mm ? MOC: 320 CZK

Vyšlo 21. 11. 2018

Vydalo Nakladatelství Elka Press, tel. 777-866-155, e-mail elkapress@gmail.com

Mýtus nekonečno

Mýtus nekonečno

Autor: Peter Zamarovský

Tak trochu z jiného soudku, ale nejen militariemi živ jest člověk...

Kniha se skládá z esejisticky pojatých kapitol z historie
a filosofie matematiky a fyziky. Čtenář v ní nalezne
množství poznatků, úvah i spekulací, které se dotýkají
tématu nekonečna. Výklad je doplněný řadou citátů,
které autorovy úvahy potvrzují i zpochybňují, aby tak
ilustrovaly spletitou cestu poznání.

Autor, RNDr. Peter Zamarovský, CSc., vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. Od roku 1986 působí na ČVUT, kde na elektrotechnické fakultě přednáší filosofii.

Vydalo nakladatelství Karolinum

Brožovaná,  324 str., 1. vydání

Vydáno: řijen 2018

ISBN 9788024638379

Doporučená cena:  370 Kč

K dispozici také jako e-kniha

Pravdivý příběh byzantských věrozvěstů Konstantina a Metoděje

Autor: Renata Štulcová a kol.

Křesťanství na Velké Moravě a byzantská misie

V souvislosti s výročím 1150 let příchodu byzantských věrozvěstů připravilo Slovácké muzeum v Uherském Hradišti za finanční podpory Zlínského kraje novou třídílnou publikaci. Obsahuje historický román, populárně naučný díl historicko ? archeologický a třetí díl kreslený komiks. To vše doplněné zvukovým CD s nahrávkou vybraných pasáží románové části a DVD s hrou v prostředí 3D s tématikou církevního areálu v Uherském Hradišti ? Sadech a dějin Velké Moravy obecně.

Autorkou prvního dílu ? románu ?Slovo paměti" z období velkomoravských dějin je spisovatelka Renata Štulcová. Ilustrací v knize se ujala známá ilustrátorka Renáta Fučíková. První díl je navíc doplněn zvukovým CD s namluvenými vybranými pasážemi podkreslenými hudbou Jiřího Pavlici a Hradišťanu.

Druhý díl s názvem ?Křesťanství na Velké Moravě a byzantská misie" napsali archeologové Luděk Galuška a Miroslav Vaškových. Snažili se populárním způsobem nastínit a odpovědět i na některá málo známá fakta a události. Například proč oba bratři vlastně přišli z daleké Byzance a ne z bližšího Říma, když navíc naše území tehdy spadalo pod římskou papežskou kurii? Co k nám vlastně přinesli, když víme, že křesťanství na Velké Moravě bylo známé již od počátku 9. století? Nebo proč byli vybráni zrovna Konstantin a Metoděj?

Autorkou komiksu, který vychází z románu ?Slovo paměti" je čerstvá absolventka zdejší střední uměleckoprůmyslové školy Johana Motičáková.

Počítačová hra ?Veligrad. Fos-Zoe-Nika" je ojedinělým projektem. Autory scénáře hry jsou archeologové Tomáš Chrástek a Michal Hlavica. Pomocí 3D grafiky nechali na obrazovkách počítačů znovu ožít jednu z nejvýznamnějších archeologických lokalit na našem území, církevní areál v Uherském Hradišti ? Sadech. Areál na sadské výšině se tak stává kulisou pro příběh z dob Konstantina a Metoděje, z dob Velké Moravy. Veligrad Fos-Zoe-Nika se vrací ke kořenům klasických adventur, ale oděna v novém a moderním hávu.

Počítačová hra ?Veligrad. Fos-Zoe-Nika"

Cena: 402 Kč

Sto - Naše rodinné album

Sto - Naše rodinné album

Autor: Barbora Klimtová (ed.) a kolektiv

Sto let Československé republiky, sto fotografií ČTK, sto komentářů zajímavých osobností.

Kniha Sto - Naše rodinné album je ambiciózní publikace, která chce být aktuální ještě dlouho po oslavách výročí 100 let od založení Československé republiky. Ve spolupráci Nakladatelství Paseka a ČTK vznikla výpravná kniha, v níž každý rok našeho státu reprezentuje jedna fotografie. Příběh od Československa po Česko doprovází komentáře stovky zajímavých osobností z různých oborů - od sportovců přes socioložky a lékaře po moderátorky.

Originální mozaika obrazů, vzpomínek, názorů a postřehů připomíná jakési monumentální rodinné album. Není těžké si představit, že podnítí řadu debat mezi dětmi a rodiči nebo vnoučaty a prarodiči. Pamatujete si, kde jste byli, když začala prohibice? Víte, jak vypadala první československá královna krásy? Kdy jsme poprvé nakoupili v samoobsluze?

Samotné práci na knize předcházel dlouhý proces výběru snímků z archivu České tiskové kanceláře. Po předvýběru stovek fotografií, který provedla ČTK, vybrala redakce Paseky finální stovku. Dobové snímky daný rok charakterizují nejlépe, ale také zcela překvapivě. Jsou tu zásadní historické momenty, události, na něž můžeme být právem pyšní, stejně jako bizarní a úsměvné situace, na které jsme již dávno zapomněli.

Poté fotografie putovaly za osobnostmi, některým byla fotka vybraná na míru, někdo si mohl zvolit. Unikátní editorský výkon a spolupráci se stovkou komentujících předvedla redaktorka Paseky Barbora Klimtová: ?Mezi přispěvateli a přispěvatelkami jsou lidé mladí i staří,  jsou tu různé profese i národnosti. Vyhýbali jsme se jen oslovení aktivních politiků,? říká. Pro řadu osobností byla historická fotka odrazovým můstkem pro komentování současnosti, knížka je stejně tak zprávou o minulosti, jako o dnešku.

Různorodost fotek i komentářů přitom dává dohromady kompaktní, ucelený příběh republiky a především obyvatel a jejich nátury. Fotky jsou ikonické i všednodenní, slovní doprovod vysvětlující i ryze osobní. Nejde jen o vztah fotografií a komentářů, čtenář si své příběhy vytváří na základě čtení sám. Kniha není rozdělená tematicky, podle Klimtové přesto čtenáři mohou sledovat linky jako nástroje moci, postavení žen ve společnosti, vztah Čechů a Němců nebo fanoušků a sportu. ?Fotky s komentáři zachycují vzlety i pády, ať už režimů nebo třeba ve sportu: jsou tu oslavy Nagana a zároveň fotbaloví chuligáni a demolice stadionu,? nastiňuje Klimtová.

Nostalgie i břitkost odráží nejmodernější dějiny v jejich dramatické, ještě živé podobě, než se stanou kapitolou v kronice a látkou k potrápení školní mládeže. Podle Klimtové je kniha zdrojem vzpomínek a zážitků: ?Objevila jsem, že katastrofa a úspěch se často liší jen stylem podání jako u příběhu Františka Běhounka, který zdolal severní pól,? říká editorka. ?Vzpomněla jsem si, kde a s kým jsem byla, když přišla zpráva, že umřel Václav Havel. Několik fotek mi taky připomnělo, že je důležité nebýt srab.?

Barbora Klimtová (ed.) a kolektiv

Vázaná, 224 stran, 399 korun

Jiný TGM škrtá, co neplatí

Jiný TGM škrtá, co neplatí

Autor: Pavel Kosatík

Kosatík napsal Masarykův životopis pro 21. století

Spisovatel Pavel Kosatík v knize Jiný TGM použil na Masaryka jeho vlastní metodu a styl práce. Kniha vede čtenáře krok za krokem k promyšlení smyslu české státnosti. Ožívá zde příběh vzniku státu, včetně všech pochyb, které se při cestě namanuly. Netradiční životopis Jiný TGM, doprovázený ilustracemi, vydává 18. října Nakladatelství Paseka v rámci akce Velký knižní čtvrtek.

První československý prezident býval vynášen do nebe, zatracován i předhazován bulváru. Jeho prudká a vášnivá osobnost plodila zároveň nejostřejší stanoviska i rezignaci: jedni mu vraceli rány, které rozdával, jiní si svou nechuť či neschopnost zabývat se stejně složitými otázkami jako on nahradili kultem jeho osobnosti.

Úcta je málo

?I my, kdo máme Masaryka rádi, se ho často bojíme,? vysvětluje spisovatel a scenárista Pavel Kosatík, který na Masarykově životopisu pracoval několik let. ?Bojíme se jeho autoritativnosti i celého toho nesmírného díla, která sahá od vědy přes novinařinu do politiky.?

Podle Kosatíka se k Masarykovi většinou zaujímá vztah úcty, právě ve snaze dostat se pod povinnou úctu vidí titulní jinakost knihy: ?Úcta je málo. Nezaručuje pochopení, sdílení. Tím, že Masaryka uctíváme, před ním vlastně utíkáme. Uklidňujeme si své špatné svědomí, že nejsme schopní dostát lidským nárokům, které on sám kdysi sobě i ostat ním Čechům uložil.?

Kniha není psána v retro duchu, z masy informací o TGM si vybírá hlavně ty, které mají vztah k dnešní době. Zároveň přináší řadu neznámých souvislostí. Například to, že i Masaryk sám byl zpočátku poznamenán antisemitismem v jeho lidové podobě. Že ani jako politik nebyl zcela odolný svodům diktatur. ?Koneckonců žil ve válečné a revoluční době, kdy jinak než rázně jednat ani nešlo,? míní Kosatík.

Škrtat, co neplatí

Publikace je jiná i grafickou úpravou, za níž stojí Martin T. Pecina. Místo očekávatelných archivních fotografií je doprovázena ilustracemi Alexeje Klyuykova. Motiv přepisování a škrtání má svůj počátek jednak přímo v textu knihy, jednak v tvůrčím procesu revidování Masaryka.

?Když se nechal z Maszárika počeštit na Masaryka, vyčítali mu, že se stydí za Masaříka. A když se začal podepisovat Vlastimil, smáli se mu, že je vlastenec, co neumí pořádně česky,? říká Pecina. ?Byly časy, kdy mu nemohli přijít na jméno, a pak pro změnu jeho jménem zaštiťovali celý stát. Teď, po století mramorizace, je třeba podívat se na tatíčka znovu a jinak. Revidovat a zpřesňovat, přepisovat, ale i nemilosrdně škrtat, co neplatí,? dodává.

Na knize se ve finální fázi svými poznámkami podílel také historik Vratislav Doubek, který sám publikoval několik masarykovských publikací. ?Kosatík nepodává lidového Masaryka, ale Masaryka pro lid, pro širokou čtenářskou obec, aniž by si zadal s trivialismem podání či se vážně zpronevěřil obsažnosti tématu,? říká Doubek. ?Kosatík svým figurám rozumí, chápe je, dokáže se do nich vžít, tím věrohodněji jeho vykreslení působí.?

Anotace: Kosatíkův plastický obraz TGM pojmenovává jeho imponující vlastnosti a polemicky se vyrovnává s jeho omyly. Líčí Masaryka jako ideového rváče na cestě za vizemi, o jejichž mravní oprávněnosti je přesvědčen. Výsledkem zápasů je pozitivní dílo: stát, o kterém snily generace předků. Zároveň zakladatel paradoxně zatížil republiku břemeny, která se časem ukázala neúnosná. Jiný TGM je pro všechny, kdo přemýšlejí o české demokracii a o tom, jak ji udržet. Zároveň přináší víc života a pochybností než pomníků a svatých obrázků.

Pavel Kosatík

Jiný TGM

Redakce Viktor Bezdíček a Jan Zelenka