logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

RECENZE

strana: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 |

 

Krvavé země

Krvavé země

Autor: Timothy Snyder

První monografie postihující souhru nešťastných okolností, jejímž důsledkem byla největší humanitární katastrofa, jakou kdy člověk způsobil.

Mezi dvěma říšemi, Hitlerovou a Stalinovou, se nachází krvavá země, území dnešního Polska, Ukrajiny, Běloruska a pobaltských států. Necelá dvě desetiletí stačila, aby zde v důsledku politiky dvou vůdců zahynulo čtrnáct milionů lidí. Povědomí o událostech třicátých a čtyřicátých let na území dnešního Polska, Ukrajiny, Běloruska a pobaltských států sice sílí, stále jsou to však jednotlivé události: ukrajinský hladomor po stalinské kolektivizaci, Katyň nebo tzv. konečné řešení židovské otázky. Širokoúhlý záběr této syntetické monografie je v dějinách daného území novinkou. Příčinu sledu katastrof vysvětluje ze zvláštního postavení těchto zemí v Evropě, z motivů dvou totalitních ideologií, ze záměrů a metod dvou diktátorů a jejich vzájemných souvislostí. Krvavé země jsou tak první syntetickou monografií, která postihuje v celku souhru těchto nešťastných okolností, jejímž důsledkem byla největší demografická a humanitární katastrofa, jakou kdy člověk v lidských dějinách způsobil.

Timothy Snyder (1969) získal doktorát na oxfordské univerzitě, působil v Paříži, ve Vídni, Varšavě, na Harvardu a nyní je profesorem historie na Yaleově univerzitě. Jeho knihy získaly řadu cen. Česky vyšla roku 2010 kniha Rudý kníže: Utajený život habsburského arcivévody. Žije v connecticutském New Havenu.

Vydalo nakladatelství PASEKA

Přeložila Petruška Šustrová

Vazba: brožovaná

Počet stran: 496

ISBN: 978-80-7432-254-9

Cena 487 Kč


Hans-Ulrich Rudel: PILOT ŠTUKY

Hans-Ulrich Rudel: PILOT ŠTUKY

Autor: Hans-Ulrich Rudel

Nová kniha nakladatelství Elka Press. Vychází 22. října 2013.

Válečný deník nejvýše vyznamenaného německého vojáka druhé světové války. S 56 dokumentárními fotografiemi z autorova soukromého archivu

?Rudel byl za druhé světové války jedním z nejstatečnějších a nejúspěšnějších vojáků. Přestože mu museli amputovat nohu, plnil svoji vojenskou povinnost až do trpkého konce. Proto bychom mu měli vyslovit uznání, i když těžko můžeme dnes jeho politické omyly akceptovat. K nějakému honu na čarodějnice naprosto není důvod.? Friedrich Zimmermann

Hans-Ulrich Rudel byl zdaleka nejúspěšnějším válečným pilotem druhé světové války. Narodil se v roce 1916 v Konradwaldau ve Slezsku a po maturitě nastoupil do vojenské letecké školy ve Wildpark-Werderu, kterou absolvoval v roce 1938. Válku prožíval po celou dobu na východní frontě a jeho bojové operace byly na všech místech, kde působil, pro danou situaci rozhodující. Po 2530 bojových vzletech bylo plukovníku Rudelovi jako jedinému vojákovi německé branné moci propůjčeno nejvyšší vyznamenání za statečnost, zlaté dubové listy s meči a brilianty k rytířskému kříži železného kříže. Rudel zemřel v roce 1982. Svoje válečné zážitky sepsal tak barvitě, že čtenář téměř na vlastní kůži prožívá dramatické zvraty při jeho bojových akcích.

Z německého originálu přeložili H. Schwarzbach a J. Ohlídal

280 stran, černobílé foto přílohy

Formát A5

První vydání

309 Kč

 

ISBN 978-80-87057-15-5

 


Bitva cizinecké legie ? Bir Hakeim

Bitva cizinecké legie ? Bir Hakeim

Autor: Michal Odstrčil

Z cyklu Bitvy cizinecké legie

Michal Odstrčil

 

Uprostřed libyjské pouště se za 2. světové války postavili proti Rommelovým vojskům Svobodní Francouzi, kteří odmítli kapitulaci a pokračovali v boji proti nacismu v době, kdy německé jednotky měly jasnou převahu na celém světě, a to jak na souši, tak ve vzduchu i na moři.

Hrstka špatně vyzbrojených Francouzů se rozhodla zdržet německou a italskou ofenzívu do té doby, než by se britská 8. armáda stačila zformovat k obraně u El Alamejnu ? místa, odkud by měl Hitler jen krůček k zemím Blízkého východu, bohatých na ropu, kterou tolik potřeboval pro své tanky.
Legionáři si v těžkých bojích vynutili patnáctidenní odklad Rommelových plánů, zničili i 50 jeho tanků, které by se nepříteli jistě u El Alamejnu hodily, a dokázali tak do jisté míry ze sebe smýt hanbu z roku 1940.

Nejobávanější německý velitel Rommel se domníval, že Francouze rozdrtí za pár minut. Možná se cítil i zneuctěně, že jeho pověstné tankové jednotky, které zotročily celou Francii během několika dní, teď musejí bojovat proti špatně oblečeným Francouzům, kteří nemají ani tanky, ale jen zrezivělá a podomácku vyrobená děla.

Ale právě tady udělal Rommel svou osudovou chybu: dokonale podcenil svého protivníka, který se jako duch náhle zjevoval před pásy jeho tanků se svazky granátů v ruce. Neuvědomil si motivaci těchto lidí. Tito francouzští vojáci neopustili vše, co měli ? práci, domov a rodiny ? a neobešli půlku zeměkoule, aby to teď tady všechno zabalili. Oni všichni sem totiž přišli dobrovolně, ale ne proto, aby se Rommelovi vzdali, ale aby ho tady zastavili?

Vydáno vlastním nákladem.

Vydání 1., Brno 2013.

Formát A5.

Počet stran 256.

ISBN 978-80-260-4061-3

Cena 349 Kč.

 


Konec. Německo 1944-45

Konec. Německo 1944-45

Autor: Ian Kershaw

Mistrná a ojedinělá studie mechanismů fungování nacistické společnosti v závěrečných měsících druhé světové války.

Na téma porážky a konce nacistického Německa byl napsán již bezpočet knih. Dosud žádná se však do hloubky nezabývala zásadními otázkami, které se v souvislosti s jeho koncem nutně nabízejí.

Co pohánělo Německo k tomu, aby dál bojovalo, ačkoli bylo jasné, že válka je prohraná? Jak rozkládající se hitlerovský stát v rozbité zemi dokázal vůbec dýchat až do momentu, než Rudá armáda stanula u budovy Říšského kancléřství? Proč se německý národ nezachoval jako v roce 1918 a nevzepřel se režimu, jenž jej v posledních měsících vystavil brutálnímu teroru a který celou zemi očividně vedl do záhuby? Proč armáda stále poslušně plnila Hitlerovy nesmyslné rozkazy? Do jaké míry se na sebezničujícím kurzu podílel strach a fanatismus Němců? A jakou roli v agonickém a zarputilém vzdoru třetí říše měl spojenecký požadavek bezpodmínečné kapitulace?

Na to se pokouší odpovědět ve své knize Konec. Německo 1944?45 Ian Kershaw, uznávaný britský historik a expert na éru nacistického Německa. Komplexní, poutavé a zároveň velmi drastické líčení finálních měsíců existence hitlerovského státu, protkané citacemi z dobových dokumentů, soukromých dopisů a deníkových zápisů, začíná nezdařeným atentátem na Hitlera v červenci 1944 a končí diktátorovou smrtí a kapitulací v květnu 1945.

Text je opatřen hutným poznámkovým aparátem a doplňuje jej jedinečná fotografická příloha spolu s mapkami.

 

Ian Kershaw (nar. 1943) je uznávaný a několikrát oceněný britský historik, zabývající se zejména německými dějinami dvacátého století. Světově proslul díky rozsáhlé dvoudílné biografii Adolfa Hitlera, považované za jednu z nejucelenějších prací o tomto diktátorovi za poslední desetiletí. Než v roce 2008 odešel do důchodu, působil jako profesor moderních dějin na univerzitě v Sheffieldu, předtím také na univerzitách v Manchesteru a Nottinghamu. V roce 2002 ho za přínos na poli vědy britská královna Alžběta II. povýšila do šlechtického stavu.

 

Cena 548 Kč.

616 stran + 16 stran přílohy, první vydání (Jota 2013).

Váz. s přebalem, 145 × 210 mm.


Anne Franková - Komiksový životopis

Anne Franková - Komiksový životopis

Autor: Sid Jacobson, Ernie Colón

?Spojením historických událostí, životních příběhů a skvělého výtvarného zpracování vzniká silný celek, krásný a nepřehlédnutelný komiks, který potěší děti i dospělé.? Publishers Weekly

Díky zázračně nalezenému deníku malé židovské dívky Anne Frankové, která zemřela v koncentračním táboře, mohou mladí čtenáři pochopit do hloubky hrůzy nacismu. Sid Jacobson a Ernie Colón zpracovali ve spolupráci s organizací Dům Anny Frankové v Amsterdamu životní příběh Anny, její sestry Margot a jejích rodičů ve formě komiksu, který zprostředkovává tragickou historii nejen jedné rodiny ještě mladším školním generacím. Příběh začíná  Anniným narozením v Německu a končí v okamžiku, kdy její přeživší tatínek Otto předává po válce naleztený deník nakladateli, a svědectví dívky, která se chtěla, ale nemohla stát spisovatelkou, obletí celý svět.

Scenárista Sid Jacobson pracoval jako šéfredaktor nakladatelství Harvey Comics, kde se setkal s výtvarníkem Erniem Colónem. Spolu pak připravili úspěšný komiks The 9/11 Report o událostech 11. září 2001. Na tento titul navázali celou řadou společných projektů.

Cena 270 Kč.

156 stran, první vydání (Paseka 2013).

Váz., 230 × 150 mm.


Německá armáda na západní frontě 1917-1918

Německá armáda na západní frontě 1917-1918

Autor: David Bilton

Válka v obrazech - unikátní fotografie z válečných archivů.

Fotografiemi bohatě ilustrovaná publikace z populární série Válka v obrazech pokrývá období od německého ústupu od řeky Sommy přes obranné bitvy roku 1917 a velkou jarní ofenzívu roku 1918 až po konečný protiútok dohodových mocností, jež předcházel  konci války. Z německého pohledu je zde zachycena každá fáze postupného úpadku německé císařské armády, od počátku roku 1917 až po okupaci velkých částí německého území. Fascinující sbírka většinou doposud nepublikovaných fotografií výstižně dokresluje události jak ve frontových zákopech, tak i v týlových sektorech.

Autor David Bilton, který je známým historikem zabývajícím se obdobím velké války a konzultantem televizních pořadů britské BBC (např. The Trench), doplňuje tento materiál poutavým a po odborné stránce vysoce kvalitním textovým komentářem.

 

Cena 348 Kč.

192 stran, první vydání (JOTA 2013).

Brožovaná vazba. 190 × 245 mm.


Němčtí parašutisté za druhé světové války

Němčtí parašutisté za druhé světové války

Autor: Jon Sutherland, Diane Canwell

Válka v obrazech: Unikátní fotografie z 2. světové války

Autoři: Joh Sutherland, Diane Canwell

Další kniha z cyklu Válka v obrazech je unikátní svým vhledem do jedné z elitních jednotek Německa za druhé světové války. Obsahuje 125 doposud nepublikovaných fotografií z alba nadrotmistra Wilhelma Plieschena, který sloužil u 7. výsadkářského kulometného praporu. Jeho soukromé fotografie vám dávají fantastickou možnost proniknout do reálného života německých parašutistů během jejich tažení na Krétě, v Rusku či u Monte Cassina. Autoři podnikli rozsáhlý výzkum míst, kde Plieschen bojoval a fotografoval, a snaží se poskytnout co možná nejširší pohled na situace zdokumentované pomocí jedinečných fotografií. Nabízejí vzrušující čtení o Hitlerových, občas jen stěží srozumitelných misích, do nichž nasazoval právě jednotky parašutistů – například obsazení pevnosti Eben Emael proti obrovské přesile, pokus o zajetí holandské královské rodiny a s tím ztrátu mnoha Wilhelmových přátel. Kniha je skvělým zhodnocením situace z pohledu německého vojáka za 2. světové války a spolu s velmi vzácnými fotografiemi ukazuje doposud neviděnou tvář války.

125 doposud nepublikovaných fotografií z prostředí jednotky německých parašutistů je spojeno poutavým příběhem jejich autora, nadrotmistra Wilhelma Plieschena.

Vydalo nakladatelství JOTA

Brožovaná vazba / 144 stran / 328 Kč

 


Křižník Thor

Křižník Thor

Autor: František Novotný

Válečná dystopie

Píše se rok 2039, západní svět je v rozkladu, Spojené státy zkrachovaly a vyklidily všechny globální pozice. Tím je postižen světový obchod, na námořních trasách vypuká chaos a mezi různými korzárskými a pirátskými plavidly se začíná bojovat o každý tanker nebo kontejnerovou loď s drahocenným nákladem elektroniky. Pod záminkou, že chtějí obnovit pořádek, křižují u evropských břehů čínské eskadry, ale jejich skutečným cílem je námořní blokáda Evropy, aby jim bez boje padla do klína. Evropská unie se potácí na pokraji úpadku, zoufale postrádá suroviny, hlavně ropu, ale nemá dostatečné vojenské a námořní síly, aby zabezpečila obchodní trasy a prolomila nevyhlášenou blokádu. Miliony lidí se ze dne na den ocitají v bídě, vypukají pouliční nepokoje, nikdo neví, co bude zítra…

František Novotný je u nás znám především jako autor monumentálního cyklu Valhala, jenž dosud nemá v mnoha směrech v rámci české fantastiky obdoby. Mnohonásobný vítěz Ceny Akademie SFFH se poté uvolil napsat úvodní díl edice Kroniky karmínových kamenů, přičemž se román Prsten od vévodkyně stal neskutečně silným zahájením. Pokud k tomu připočteme celou řadu skvělých kratších prací, můžeme Františka Novotného bezesporu jmenovat velmistrem české fantastiky. A jeho nový ambiciózní román Křižník Thor tak lze s klidem v duši označit za literární událost, kterou by si neměl nechat ujít žádný čtenář holdující domácí fantastice.

Vydal Klub Julese Vernea v Praze 2013

Pevná vazba, formát A5

592 stran

MOC 350 Kč

 


Svět chce být klamán

Svět chce být klamán

Autor: Západočeská galerie v Plzni

Fikce a mystifikace v umění 19. století - výstava v Plzni.

Další z řady výstav, které od roku 2009 pravidelně pořádá Západočeská galerie v Plzni ke každoročním mezioborovému sympoziu k problematice 19. století, jež se koná v rámci Smetanovských dnů v Plzni. Tématem letošního 33. ročníku sympozia (21.–23. února 2013) jsou „Historické fikce a mystifikace v kultuře českých zemí 19. století“. Autoři výstavy Eva Bendová a Vít Vlnas z Národní galerie v Praze ve spolupráci s Markétou Dlábkovou, Jiřím Rakem a Kateřinou Svatoňovou zpracovali námět ve třech tematických kapitolách.

První oddíl nazvaný Inspirující a provokující Rukopisy (Eva Bendová ve spolupráci s Markétou Dlábkovou) se věnuje problematice Rukopisů královédvorského a zelenohorského. Témata Rukopisů se od čtyřicátých let 19. století zařadila do stálého repertoáru historického malířství. Dobový názor odpovídající představám romantického historismu reprezentuje list Vojtěcha Hellicha Záboj a Slavoj z litografického alba Vyobrazení z českých dějů (Abbildungen aus der böhmischen Geschichte, Vídeň, 1847). Velkou výzvou se v 50. letech stalo celkové ilustrační zpracování Rukopisů. Výstava představuje řadu ilustrací k Rukopisu královédvorskému Josefa Mánesa z roku 1857. Ty se sice dočkaly vydání až v roce 1876, ale záhy se staly východiskem tvorby nastupující „generace Národního divadla“. Vedle Mikoláše Alše charakterizuje mánesovský typ také vystavená sochařská díla k rukopisům od Václava Levého a Josefa Václava Myslbeka. Monumentální zpracování látky Rukopisů reprezentuje dosud nevystavený velký akademicky formulovaný kartón Výjev z bitvy pod Hrubou Skálou z roku 1895, vytvořený pravděpodobně Karlem Vítězslavem Maškem.

Ve druhém oddíle Iluzivní atrakce se Eva Bendová ve spolupráci s Kateřinou Svatoňovou zabývají dobovými strategiemi obrazového klamu a čisté obrazové iluze prostřednictvím panoramat (divák má možnost vidět dosud nevystavenou řadu 13 skic k panoramatu Bitvy u Lipan Luďka Marolda) ale i fotografie a filmu (zpětná projekce filmu Jana Kříženeckého Žofínská plovárna, promítaného tímto způsobem na výstavě Architektury a inženýrství v roce 1898). Expozice dokládá strategie používané pro zobrazení či prohlížení zdánlivě trojrozměrných objektů, které získaly v Čechách v 19. století značnou popularitu a mnohdy se prolínaly s historickou malbou.

Třetí oddíl se pod názvem Dějiny jinak zabývá literárními a historickými konvencemi čtení zobrazeného příběhu. Autoři tohoto oddílu Vít Vlnas a Jiří Rak ukazují přímo v expozici, jak snadno se na základě konvence vytvářejí historické obrazové fikce a mystifikace. Řada vystavených významných historických obrazů (Antonín Machek, František Ženíšek, Václav Brožík, Mikoláš Aleš, Jan František Gretsch aj.), plastik (Josef Václav Myslbek), ale i archeologických a národopisných předmětů je opatřena odlišnými, někdy i záměrně provokativními názvy. Jejich konfrontace s očekávanou konvenční představou diváku názorně dokládá konstrukci národních představ a mýtů. Tak například Alšův obraz Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem má tento alternativní výklad: Jiří z Poděbrad po d nátlakem uznává svou porážku v bitvě u Vilémova. Moudrý král Matyáš se spokojuje s katolickou Moravou a českou korunou, přičemž Jiřího z Poděbrad pověruje výkonem zemské správy v katolických Čechách. Autoři se při této odborné práci nepochybně dobře bavili s vírou, že tato dekonstrukce historické paměti nejen poučí, ale podobně pobaví i diváka.

K výstavě vydala Západočeské galerie v Plzni ve spolupráci s Národní galerií v Praze stejnojmennou publikaci, která tvoří již pátý titul ediční řady katalogů k výstavám uspořádaným k mezioborovému sympoziu v Plzni k problematice 19. století.

 


Jan Nepomucký

Jan Nepomucký

Autor: Vít Vlnas

Česká legenda

V kultu nejslavnějšího světce českého baroka je jen máloco tak, jak se na první pohled jeví. Jako náboženská, nacionální a politická ikona prošel Jan Nepomucký v průběhu šesti staletí mnohými proměnami a byl předmětem nesčetných sporů mezi zastánci a odpůrci kultu. Odkrývání historického pozadí tohoto vývoje - od skutečného středověkého Janova životního příběhu přes barokní triumf a osvícenské pochybnosti až k dnešku -, kterému se věnuje Vlnasova kniha, přináší mnohá překvapení. Možná ale není tak podstatné, že historický Jan není totožný s Janem z římského kánonu svatých, že pravděpodobně nikdy nezpovídal českou královnu a že nebyl uměle vytvořen jako katolická náhražka za heretika Jana Husa. Legenda, stejně jako historická skutečnost, totiž má své legitimní místo v dějinách a mlčenlivý světec zůstává součástí naší historie a naší identity.

Autor Prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D. (*1962) je ředitelem Sbírky starého umění Národní galerie v Praze a přednáší dějiny raného novověku na Pegagogické fakultě UK. Je autorem řady odborných publikací.

Vydalo nakladatelství PASEKA ve spolupráci s Národní galerií v Praze

Druhé, podstatně rozšířené a přepracované vydání (v nakl. Paseka první)

Pevná vazba, fm 16 x 24 cm

364 stran, 24 stran barevné přílohy

Cena 390 Kč

ISBN: 978-80-7432-278-5

 



SEZNAM RUBRIK A SLUŽEB SERVERU

Války a válečníci | Zbraně a zbroj | Beneš(n)oviny | Uniformy a modely | Mrožoviny | Vojenská technika | Vojenská symbolika | Bojové umění | Miscellanea | Toluenové opojení - galerie | Komická sekce | Hry | Muzea |

...nahoru


 
Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.