Bojujte s nepřítelem zblízka

Bojujte s nepřítelem zblízka

Autor: Correlli Barnett

Britské válečné námořnictvo za druhé světové války I

Barnett Correlli

Bojujte s nepřítelem zblízka

Autor neotřelým způsobem vykládá úlohu Británie jako ostrovní námořní velmoci a mateřské země světového impéria za druhé světové války. Ukazuje, jak bylo Královské námořnictvo na začátku války příliš malé na zvládnutí svých úkolů. Líčí  debaty na vysoké úrovni o celkové strategii, napínavě popisuje jednotlivé operace, soupeření spojenecké a německé technologie ohledně zbraní a radaru i nanejvýš důležitou skrytou válku šifrantů. Poutavé vylíčení  protkává často až nemilosrdnou kritikou hlavních účastníků včetně Churchillova zasahování do námořních operací. A v neposlední řadě vypráví i o odolnosti a statečnosti britských námořníků. První svazek končí evakuací britských expedičních sil z Dunkerku.

Přeložil Jaroslav Hrbek.

Correlli Barnett  je britský vojenský historik, autor publikací z dějin  vojenství včetně životopisů Marlborougha a Napoleona. Od roku 1977 je archivářem Churchill Archives Centre na Churchill College v Cambridge. Je členem Královské literární společnosti a Královské historické společnosti.

Vázaná s přebalem, 264 stran, cena 249 Kč

ISBN 80-7185-701-7

Osmadvacátníci

Osmadvacátníci

Autor: Josef Fučík

Spor o českého vojáka 1. světové války

Práce se vrací k dosud živé legendě o přechodu 28. pěšího pluku k Rusům na karpatské frontě roku 1915, usiluje o víc  než jen vylíčení příběhu několika tisíc Čechů ve víru první světové války. Předkládá skutečnosti očištěné od ideologických nánosů všech barev, doložených dosud u nás neznámými dokumenty, a snaží se přispět k vykreslení složitého obrazu českého vojáka ve Velké válce. Hodnocení činů ?Pražských dětí? v tomto pohnutém období přitom nechává na pozorném čtenáři.

Je nejen věcnou zprávou o prvních bojích 28. pěšího pluku v roce 1914, předehře a detailním, dosud takto nepopsaném průběhu zmíněné karpatské aféry, ale i o pozadí rehabilitace pluku, především sporů o osmadvacátníky na rakousko-uherském ministerstvu války a jeho dalších bojích v Itálii a Albánii v letech 1916?1918. Z velikonoční karpatské aféry pražského 28. pěšího pluku v roce 1915, označené jako přechod pluku k Rusům, následované rozpuštěním tohoto starobylého útvaru c. a k. armády, vznikla u nás jedna z nejznámějších legend první světové války. To, že rakousko-uherské velení zakrátko zjistilo nesmyslnost této chaotické zprávy z fronty a císař mezitím na věčné časy zrušený pluk obnovil, již nikoho nezajímalo. Senzační příběh byl poté po dlouhá desetiletí zakotven v domácích vlastivědných učebnicích, v různých variantách popisován v českých, rakouských i německých historických pracích nacionalistického ladění a mnohokráte zneužit i k politickým cílům.

Cena 329 Kč. Vázaná 472 stran + 16 stran obrazové přílohy.

Josef Fučík (*1933), absolvent Vojenské akademie v Brně, plukovník býv. čs. armády a vojenský ekonom v. v. Dlouhodobě se zabývá studiem středoevropského vojenství 19. a 20. století. Spolupracuje s badateli a vojenskohistorickými organizacemi v zahraničí, především v Rakousku a Itálii. K uvedenému tématu publikoval řadu článků a studií v domácích i zahraničních periodikách. Napsal dvě knihy - Soča 1917, Piava 1918 a je spoluautorem dvou dalších - Pod císařským praporem a Válka 1866.

Rozhovor s autorem Josefem Fučíkem o jeho nové historické publikaci Osmadvacátníci

O čem je kniha?

Je to kniha o českých vojácích rakousko-uherské armády ve víru první světové války, o urputném sporu vyvolaném jejich činy a skutky, který se poté vedl v poválečné atmosféře u nás doma i v zahraničí. Dominuje jí vylíčení skutečného průběhu karpatské aféry pražského 28. pěšího pluku za tzv. Velikonoční bitvy 3. dubna 1915, z níž vznikla lživá legenda o přechodu tohoto pluku k Rusům. Ta pak byla během války i v poválečných desetiletích mnohokrát zneužita k politickým účelům ? velkoněmeckými šovinisty, českými nacionalisty i poté, v takzvané marxistické interpretaci, jako příklad třídního boje proti imperialismu. Z celého dramatického příběhu tak zůstala pouhá ideologická slupka, skutečné osudy tisíců českých mužů, probíjejících se za dnes těžko uvěřitelných útrap frontami a denně čelících smrti, již nikoho nezajímaly.

Jak je možné, že legenda přetrvala i přes jasné důkazy její nepravdivosti?

Všem stranám tohoto sporu, který je ve svých širších dějinných souvislostech stále živý, vyhovovala podstata této legendy ? vylíčit statisíce českých mužů povolaných do války, od samého počátku jako rozbíječe Rakouska-Uherska, nespolehlivý element, vzbouřence, dezertéry či ulejváky a poťouchlá švejkovská individua. V něm se tak na jedné straně jevil český voják jako velezrádce, zatímco druhá strana jej velebila jako uvědomělého hrdinu odboje, bojujícího za vznik samostatného státu.

Myslíte si, že čeští vojáci mohli mít nějaké naděje na vlastní stát?

Tak tomu ale zdaleka nebylo. Vždyť ještě v počátcích války byla myšlenka na vytvoření samostatného českého státu téměř absurdní, bez reálného podkladu. Pro mobilizované české muže byla existence rakousko-uherské monarchie samozřejmostí, státem, v němž se narodili, byli vychováni chovali se jako jeho státní příslušníci povolaní k plnění své občanské povinnosti. Jistě, nikdo z nich nenastupoval do války rád; avšak který normální člověk by šel do války s radostí? Všichni si uvědomovali či tušili chybnou politiku státu, ale to v žádném případě nevedlo k myšlenkám o jeho rozbití. Vždyť i pro T. G. Masaryka, odcházejícího v té době do emigrace, byla ještě dlouho taková myšlenka nepředstavitelná.

Čemu nebo komu tato legenda nejvíc uškodila?

Toto politické zneužití legendy o 28. pěším pluku těžce poškodilo dosud po celá staletí výtečnou pověst českého vojáka. Po válce, ve dvacátých letech minulého století, kdy republika stavěla svoji armádu s pomocí Francie, se příslušníci francouzské vojenské mise velmi zajímali o tento příběh ve snaze zjistit, co to vlastně budou mít za spojence. Vždyť slovo dezertér znělo pro ně, po jejich vlastních válečných zkušenostech, zvlášť varovně.

Co samotní vojáci, jak na tom byli po válce?

Ve vypjaté poválečné vlně národovectví se kolem všech vojáků, kteří věrni své přísaze dosloužili v rakousko-uherské armádě až do jejího zániku (bylo jich téměř 90 %), vytvořila dusná atmosféra ?rakušáctví?. Těmto mužům, po celý další život fyzicky i psychicky těžce poznamenaným prožitky války, se nikdy nedostalo žádného uznání či kompenzace (např. tolik potřebné dispenzární péče). Nejen to, zákon jim např. zakázal i nošení medailí za statečnost, ale i pamětních odznaků jejich pluku, v němž prošli utrpením války. Hrozila jim za to vysoká peněžní pokuta či 14 dní vězení.

Kde se ještě dnešní čtenář může s legendou setkat?

Legenda je i dnes stále živá. Její prokazatelné nepravdy se stále objevují v současné literární produkci i v dějepisných učebnicích. Naše mladé generace již o první světové válce mnoho nevědí a když ? tak si vzpomenou na Švejka, ale ten se jim vesměs nelíbí právě pro svůj profil poťouchlého ulejváka. Nedá se však říci, že jsou k těmto pro ně dávným příběhům netečné. V reakci na mé předchozí knihy o bojích na Soči a Piavě se mi ozvalo mnoho čtenářů, nacházejících ve svých rodinách řadu památek na svého děda či praděda, o jejichž významu dosud nic nevěděli. Odpověděl jsem na řadu jejich dopisů, došly mi dokonce i pohlednice a SMS ze Slovinska, Itálie a Černé Hory, kam vyrazili po stopách svých předků. Přispěje-li tato moje nová kniha svou troškou k doplnění mezer v poznávání naší historie a českého vojáka minulosti, bude to mým největším uspokojením.

Kniha o bitvě u Marenga a válce roku 1800

Autor: Jiří Kovařík

...aneb Waterloo naruby

V září by se měla na knihkupeckých pultech objevit nová kniha Jiřího Kovaříka s názvem  Bitva u Marenga a s podtitulem Waterloo naruby.  Je nejen příběhem slavného střetu mezi Bonapartovou armádou a rakouskými vojsky, ale i vylíčením celé války roku 1800, která zuřila v Itálii i v Německu. Začíná urputnou obranou Janova, pokračuje přes zapomenuté bitvy u Stockachu a Biberachu, kulminuje Bonapartovým přechodem Alp a následnými střetnutími u Montebella i Marenga a končí rozhodujícím vítězstvím celé 2. koaliční války u Hohenlinden. Boří mnohé napoleonské mýty i legendy a dokládá, jak málo chybělo, aby se proslulá bitva u Marenga změnila pro Napoleona Bonaparta ve Waterloo. Válečnická sláva a politická kariéra proslulého Korsičana tak mohla skončit o patnáct let dříve... Knihu doprovázenou řadou dobových ilustrací i map vydává nakladatelství Akcent; netrpěliví či od dobrých knihkupců vzdálení zájemci si ji mohou objednat na dobírku na adrese: Nakladatelství Akcent, B. Václavka 20, Třebíč.

Nihonto

Nihonto

Autor: Bohumil Planka

Katalog výstavy japonských mečů

Na podzim 2005 proběhla v Muzeu policie ČR v Praze mimořádná výstava japonských mečů (viz recenze zde http://www.militaria.cz/index.php?ac=recenze&idr=135&sba=detail&pozice=0 ).

Česko-japonská společnost, která spolu s Muzeem policie, Náprstkovým muzeem a pod záštitou Velvyslanectví Japonska v ČR tuto výstavu organizovala, vydala k této příležitosti reprezentativní katalog (v rámci oslav deseti let činnosti jedné ze svých sekcí, Společnosti pro studium japonského meče). Pro účely výstavy se podařilo shromáždit jedinečnou sbírku japonských mečů, doplněnou dokumentárními materiály a exponáty, jež vystavené meče uváděly do širšího kontextu. Katalog se snaží tuto sbírku zdokumentovat ? a zároveň všem milovníkům a sběratelům japonských mečů poskytnout praktický návod, jak japonský meč posuzovat, popisovat a katalogizovat, stejně jako pokorně obdivovat.

Katalog lze objednat na internetové stránce společnosti Nihonto kenkyukai http://nihonto.manga.cz/ kde lze nalézt nabídku dalších publikací o japonských zbraních a zbrojích, jakož i informace o činnosti společnosti.

Válka v Pacifiku

Válka v Pacifiku

Autor: Kolektiv

Od Pearl Harboru po Tokijský záliv

Příběh krutých bojů na pacifickém bojišti ve 2. světové válce s bohatou obrazovou dokumentací výstroje a výzbroje bojujících stran.

Tato bohatě ilustrovaná kniha, sepsaná uznávanými odborníky na dějiny vojenství, nabízí ucelený přehled o dění na pacifickém bojišti v letech 2. světové války. Kniha postupně líčí a analyzuje významné operace a strategii, které vedly ke konečné porážce Japonska.

Dr. Stanley L. Falk, Hlavní historik Amerického letectva

V rozlehlých prostorech Tichého oceánu a Asie, ohraničených na severu trvale zaledněnými Aleutskými ostrovy, na jihu pobřežím Austrálie, na východě Himalájí a na západě přístavem Pearl Harbor, na jehož dně dnes leží válečná loď Arizona i se svojí posádkou, nikdy nedošlo ke konfliktu rozsahem srovnatelným s válkou, kterou zde svedli spojenci Američanů s japonský císařstvím. Válka, která se v Tichomoří rozpoutala, byla střetnutím rozdílných kultur, které tropické ostrovy přeměnilo na krutá bojiště. Velká města byla zničena zbraněmi hromadného ničení. Konflikt, který 2. světovou válku povýšil na střetnutí skutečně celosvětového rozsahu, skončil japonskou kapitulací.

Tato kniha umožňuje čtenáři pochopit příčiny vzniku, vývoj a výsledky tohoto konfliktu. Je prací deseti uznávaných odborníků v oblasti dějin vojenství. Srozumitelně a zevrubně přibližuje významné skutečnosti všech fází války v Pacifiku.

Archivní fotografie, které dokumentují práci autorů, byly získány v řadě zemí, včetně Japonska, Spojených států amerických, Austrálie a Velké Británie. Geografickou složitost pacifického bojiště čtenáři přibližují četné mapy, které kromě obecných geografických informací přinášejí podrobnosti o jednotlivých bitvách. Zvláštní pozornost je věnována útoku na Pearl Harbor, který čtenáři přibližuje samostatné barevné dioráma. Další barevné ilustrace zachycují některé typy letadel a podobu uniforem používaných oběma bojujícími stranami.

Zájemcům o vojenské dějiny a sběratelům militárií je především určeno 49 dvoustran s barevnými fotografiemi uniforem, zbraní a dalších předmětů, které připomínají dobu a události války v Pacifiku. Jsou zde představeny i předměty dříve patřící známým osobnostem spojeným s touto válkou, například kopie japonského kapitulačního protokolu, kterou vlastnil generál Douglas MacArthur.

Svým zpracováním, odbornou úrovní výkladu a bohatou obrazovou dokumentací se kniha řadí k nejlepším dílům svého druhu. Čtenáři nabízí podrobnou kroniku událostí na jednom z nejpozoruhodnějších bojišť 2. světové války.

Z anglického originálu WAR IN THE PACIFIK, vydaného nakladatelstvím Salamander Books Ltd, Londýn, přeložil Ing. Petr Tůma.

Vydalo nakladatelství NAŠE VOJSKO, v roce 2006

Počet stran: 304

Formát: 247 x 334 mm

Moderní cizinecká legie očima výsadkáře

Moderní cizinecká legie očima výsadkáře

Autor: "Špalek"

Doporučená četba před vstupem do francouzské cizinecké legie

Francouzská Cizinecká legie je opředena mnoha mýty a často nešťastně zkreslována veřejnými médii. Moderní cizinecká legie očima výsadkáře dává jedinečnou možnost nahlédnout do jejího zákulisí a dovědět se, jak opravdu vypadá, a to z pohledu samotných legionářů. Autorem je knihy je Čech, jenž podrobně popisuje vše od přijímacích testů a základního výcviku až po jeho službu v 2. výsadkovém pluku Cizinecké legie v Calvi na Korsice. (Čtenář jistě pochopí, že není uvedeno pravé autorovo jméno, ale pouze jeho přezdívka ?Špalek?.)

Jedná se vskutku o originální svědectví, je to jenom jedna ze dvou knih, o kterých vím, že se zabývají životem v současné cizinecké legii. Autor byl pětiletou službou očividně zklamán, zvláště vztahy mezi mužstvem a veliteli, avšak snaží se o nestranný pohled. Překvapující je zjištění, že dnešní výcvik, jakkoliv fyzicky náročný, není rozhodně určený pro supermany a a mnohdy dokonce nikterak nepřevyšuje úroveň výcviku v profesionální české armádě. Čtenář, který něco ví o celé historii cizinecké legie, bude mít možnost porovnat úroveň nejenom výcviku, ale i charakter trestů, národnostní složení legie, motivaci legionářů a postoj k dezertérům s dobami dávno minulými a bude žasnout, jak se dnes liší například již od situace v padesátých letech 20. století, o krutých podmínkách v Alžírsku na konci století 19. nemluvě.

Je pozoruhodné, že nejpočetněji jsou v legii zastoupeni (po Francouzích a občanech bývalého SSSR) právě občané bývalého Československa.

Jen málo příslušníků hledá dnes v legii příležitost k válčení; většina hledá možnost začít nový život, získat vyšší vojenskou kvalifikaci, řešení svízelné sociální situace, možnost získat francouzské občanství, případně ?dobrodružství?. Válečníky typu Otty Wagnera bychom zde nenašli. Paradoxně z toho vyplývá největší frustrace dnešních legionářů ? pět let prodělávají tvrdý výcvik bez naděje, že tuto kvalifikaci někdy uplatní v praxi.

Svědectví ?Špalka? lze vřele doporučit každému, kdo snad o vstupu do legie uvažuje. A rozhodně je zajímavou informací o stavu legie pro ty ostatní.

Kniha je doplněna mnoha originálními fotografiemi, které dosud nebyly nikde publikovány.

Vydalo nakladatelství NAŠE VOJSKO, s. r. o., v Praze 2005

Počet stran: 178 + 50 stran fotografií

Pevná vazba, formát: 166 x 238 mm

Krev a mráz - 3. vydání

Krev a mráz - 3. vydání

Autor: Hassel Sven

Otřesný příběh německé tankové jednotky z období bojů o Moskvu. Führerovy rozkazy zněly jasně: Na Moskvu! A tak se mocné tankové pluky vrhly do akce: zabíjet, znásilňovat, razit si cestu nezměrnými ruskými pláněmi? Měla to být nejkrvavější z Hitlerových válek, válka, ve které se ruští pěšáci vrhali pod pásy tanků, kde ženy bojovaly stejně neohroženě jako muži, kde německá děla rozsévala smrt v ruských i v německých řadách. Portu, Drobečka, Barcelonu a ostatní vůbec nezajímá, kdo nakonec válku vyhraje, bojují na ruských pláních, kde pod vrstvami sněhu leží zmrzlá krev a lidská těla. Bojují o holý život? Brož. 368 str., 199,- Kč

Diktátoři

Diktátoři

Autor: Richard Overy

Hitlerovo Německo a Stalinovo Rusko

DIKTÁTOŘI

Hitlerovo Německo Stalinovo Rusko

Richard Overy

Více než půl století po jejich smrti stále leží na moderním světě dlouhý tmavý stín jejich diktátorství. Důsledky působení jejich destruktivních a vražedných režimů nemají v historii obdoby. Oba muži aktivně vystupovali v největší a nejnákladnější válce lidských dějin. Nicméně milióny Němců a Rusů je nadšeně podporovaly a obdivovaly.

V této hluboké analýze dvou režimů a dvou národů hledá renomovaný britský historik odpovědi na základní otázky ? Jak je možné vytvořit diktátorský režim, jak funguje a jaká jsou pouta, která vážou diktátora a národ tak pevně dohromady? Overy v knize podává pozoruhodnou a sugestivní zprávu o rozdílných způsobech, jimiž se Stalin a Hitler dostali k moci a zneužili svůj národ.

Richard Overy: Profesor historie na Kong´s College v Londýně je autorem mnoha prací s tématem druhé světové války a Třetí říše. V roce 2001 obdržel cenu Samuel Eliot Morison Prize za svůj přínos vojenské historiografii.

Z anglického originálu The Dictators vydaného nakladatelstvím Punguin Books v roce 2004 přeložily Hana Řeháková a Květa Macáková.

Vydala nakladatelství Pavel Dobrovský ? BETA a Jiří Ševčík, Praha ? Plzeň 2006-05-19

Počet stran 696 (doplněno černobílými fotografiemi)

Cena: 499 Kč

Film Hell's Angels

Film Hell's Angels

Autor: Režie: Howard Hughes

...nyní na DVD!

Film Hell?s Angels (Pekelní andělé) není o tetovaných vousáčích v kožených bundách na super silných motorkách, ale o pilotech z první světové války. Stal se jednou z inspirací vysoce ceněného životopisného filmu Martina Scorsese LETEC, líčícího osudy Howarda Hughese.

Miliardář Hughes byl producentem a režisérem Pekelných andělů, nejdražšího filmu své éry. Hughes nelitoval žádných nákladů při natáčení vzrušujících vzdušných soubojů mezi britskými a německými piloty; v pro do té doby nevídané filmové letecké souboje shromáždil neuvěřitelný počet 133 většinou originálních letounů. Letecké scény berou dech i dnes, více než 70 let po natočení snímku. Přesto je film nejpozoruhodnější patrně z toho důvodu, že se v něm poprvé objevila v hlavní roli Jean Harlow. Howard Hughes najal pro natáčení řadu bývalých vojenských pilotů a jedno letadlo dokonce sám pilotoval, avšak havaroval a polámal si několik kostí.

Film se odehrává za 1. světové války a vypráví příběh tří kamarádů z Oxfordu: dvou bratrů (Ben Lyon a James Hall) a jednoho Němce (John Darrow). Když jsou všichni tři povoláni k letectvu, aby bojovali na rozdílných stranách, jsou rozpolcení mezi poslušnost své vlasti a svým svědomím. Jean Harlow hraje onu ?fame fatal?, která se ocitá mezi třemi muži a je tím pravým dráždivým kořením výpravného dobrodružství. V kategorii nejlepší film byl snímek nominován na Oskara. Film trvá 127 minut, je černobílý, nicméně v restaurované verzi dostupné na DVD jsou některé sekvence tónované a některé kolorované. Celkem vzato dokáže i přes své stáří a některá dobová klišé zaujmout, pochopitelně především oněm fascinujícím scénám leteckých soubojů.

Rudý letec

Rudý letec

Autor: Manfred von Richthofen

Upozornění na anglickou internetovou verzi

Kniha Rudý letec nakl. Revi je už dávno rozebraná, ale zájemce, kteří čtou anglicky, lze nyní upozornit na internetové vydání von Richthofenovy knihy Der Rote Kampfflieger (1917). Vychází z původního anglického překladu J. Ellise Barkera vydaného v roce 1918 pod názvem The Red Battle Flyer.

Kniha vyšla ještě v průběhu první světové války a tehdejší propaganda a censura jí dost ublížily. Naneštěstí kapitán von Richthofen, známý jako Rudý baron, válku nepřežil, takže toto je jediné dílo svého druhu, které mu lze připsat. On sám považoval knihu za příliš domýšlivou a před svojí smrtí napsal, že už dlouho je jinou osobností.

Úvodní slovo C. G. Greye k anglickému vydání z roku 1918 je také zajímavým čtením. Vypovídá hodně o postojích, které se během čtyř krvavých válečných let mnoho nezměnily. Pojem čestné smrti z rukou „úctyhodného“ nepřítele byl i ke konci války pořád ještě velice silný.

Anglickou verzi knihy najde zájemce na internetové adrese http://www.richthofen.com/

Zajímavý článek o okolnostech smrti von Richthofena je také zde, na Militari, s desítkami fotografií – na adrese: