logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Z Washingtonu D.C. do Bostonu na Freelordu (2)

Vojensko-námořní památky východního pobřeží USA

Minule jsme to vzali od konce, ale vraťme se pro pořádek na začátek. Od soboty 30. května 2015 jsme v marině Campbell Boatyard Jacks? Point v typickém americkém (novoanglickém) městečku Oxford na břehu Chesapeak Bay opravovali a vystrojovali svůj budoucí dopravní prostředek. Naše jachta Freelord (typ Oyster, 39 stop, 6 lidí posádky, postavená v Anglii v roce 1979 s ohledem na pohodlí na úkor rychlosti, ale rychlá dost) stála posledních 15 let v této marině bez údržby jako svého druhu hausbót. Důkladná oprava byla tedy nutná.

 

 

Freelord "na špalkách" v docích

Když jsme do Oxfordu přijeli, byl zrovna ?Oxford Day?. Na břehu zátoky byla parta námořníků v dobových uniformách z doby kapitána Hornblowera s různými námořními pomůckami jako olovnice, plavboměr, mapy, deska pro záznam plavby, přesýpací hodiny atd., vše se zevrubným výkladem jednoho z mořských vlků. K tomu střelba z lodního děla, správná iniciační atmosféra.

Námořní navigační pomůcky z 18. století

Ještě během pobytu v docích jsme se vypravili do Norfolku na palubu bitevní lodi třídy Iowa USS BB-64 Wisconsin, bohužel přístupné jsou jen některé prostory ? nejzajímavější, jako kapitánský můstek či strojovna nikoliv. Na molu je námořní muzeum a před ním krásný starožitný škuner Virginia z 19. století. Wisconsin je jedna ze čtyř dosud existujících bitevních lodí této třídy, USS New Jersey navštívíme za pár dní. USS Iowa a USS Missouri neuvidíme, první je v San Franciscu, druhá na Havaji.

Skipper František na palubě USS Wisconsin

Popalubě Wisconsinu nás provází skipper naší posádky František Novotný, který o stavbě a technických parametrech lodi píše obsáhle ve své knize Veleobři oceánů. Loď byla postavena v loděnici válečného námořnictva ve Filadelfii a spuštěna na vodu 7. prosince 1943 na druhé výročí přepadení Pearl Harboru.

Na palubě Wisconsinu byly všude velmi názorné vysvětlivky jak k výzbroji, tak k námořnickému slangu

TTD: výtlak 52 000 t, délka 270 m, šířka 33 m, ponor 11,3 m, pohon 8 kotlů Babcock & Wilcox (212 000 HP), palivo nafta, rychlost 30 uzlů (56 km/h), dosah 18 000 námořních mil, posádka 1921 důstojníků a námořníků, pancíře 38?444 mm, výzbroj v roce 1943: 9 x 406mm (3x3), 20 x 127mm (10x2), 80 x 40mm, 49 x 20mm; v roce 1983: 9 x 406mm (3x3), 12 x 127mm (6x2), 32 x BGM-109 Tomahawk, 16 x RGM-84 Harpoon, 4 x 20mm Phalanx CIWS.

Autor článku na "svém" spojařském pracovišti

Během své kariéry sloužila Wisconsin za druhé světové války v Tichomoří, kde ostřelovala japonské pevnosti a poskytovala ochranu americkým letadlovým loď, když prováděly nálety na nepřátelská postavení. Za časů korejské války ostřelovala severokorejské cíly a podporovala jihokorejské pozemní operace. Po této válce byla vyřazena ze služby. Znovu aktivována byla 1. srpna 1986, zmodernizována a v lednu a únoru 1991 se zúčastnila operace Pouštní bouře.

?To, co se dělo pak, připomínalo obrázek z historie ? téměř půlstoletí vzdálené vyloďovací operace během amerického pacifického tažení za druhé světové války, jimž vždy předcházela dělostřelecká příprava z těžkých lodních děl křižníků a bitevních lodí. Obrovité oranžové jazyky plamenů, jež z ústí děl vyšlehly nyní, pak prozradily, že je zde v akci skutečně bitevní loď, a znalec by podle siluety poznal, že patří k druhoválečné třídě Iowa. Jako by ta loď opravdu připlula proti proudu času, neboť tatáž děla, která před 47 lety ostřelovala Okinawu a Kjúšú nyní bušila do iráckých obranných postavení.? (Fr. Novotný: Veleobři oceánů.)

Definitivě byla Wisconsin vyřazena v září 1991. Během své služby získala řadu vysokých vyznamenání. V roce 2006 vydal Kongres USA zákon, že bitevní lodě mají být udržovány ve stavu bojové připravenosti, pro případ, že by nastala potřeba je znovu nasadit. Tento požadavek byl zrušen o tři roky později. Nyní je bitevní loď Wisconsin majetkem virginského města Norfolk a součástí námořního muzea Nauticus.

Cestou z Norfolku jsme se zastavili v Royal Farm (nemylte se názvem, obyčejný bufáč). Chtěli jsme také natankovat benzín, což se nám ani podle návodu na pumpě nepodařilo a tak jsem požádal kasírku v bufetu o návod. ?Mám vám pomoct?? zeptala se bez váhání a vyběhla se mnou ven.  ?Víte, my jsme z Evropy a benzín bereme v Americe poprvé,? snažil jsem se nevypadat jako blbec. ?To se nic neděje, já jsem na to zvyklá, jak sem přijede někdo z New Jersey, tak s nima taky běhám pořád ven?? pravila s úsměvem. Teprve o řadu dní později jsme se dozvěděli, že New Jersey není americký Kocourkov, kde žijí ňoumové, ale prostě tam nemají samoobslužná čerpadla.

Freelord konečně po třech týdnech oprav vyplouvá na vodu

Ještě před vyplutím jsme vyzkoušeli starý záchranný ostrůvek (na loď bylo nutné koupit nový)

Plavba na Freelordu byla od začátku koncipována jako výletně-poznávací se zaměřením na vojensko-historicko-námořní památky s menším důrazem na sportovní plachtění. Další výlet tudíž vedl do Baltimoru, kde jsme v přístavním námořním muzeu navštívili ponorku USS Torsk (1944) a v renovaci jsoucí korvetu USS Constellation (1854). Torsk je jednou ze dvou ponorek třídy Tench stále ještě se nacházející ve Spojených státech. Měla přezdívku Pádící přízrak japonského pobřeží. V roce 1945 Torsk vykonala dvě hlídkové plavby u Japonska a potopila jednu nákladní loď a dvě fregaty. Ta druhá z nich byla poslední nepřátelským plavidlem potopeným americkým námořnictvem na druhé světové války.

USS Torsk

Logo ponorky navrhovalo studio Walta Disneye ("torsk" je ryba z čeledi treskovitých)

 USS Constellation je ?válečná šalupa? a poslední výhradně plachetní válečná loď navržená a postavená válečným námořnictvem částečně z materiálů stejnojmenné fregaty vyřazené rok předtím ze služby. Navzdory tomu, že má jenom jednu dělovou palubu, je ve skutečnosti větší než stejnojmenná fregata a vyzbrojená mohutnějšími děly. Během své kariéry potírala trh s otroky a následně sloužila jako školní loď.

USS Constellation bez čnělek, ve fázi renovace

Na korvetě se s námi dal do řeči sympatický černoch, který věděl, že Česká republika je vnitrozemský stát, a velice se zajímal o naši plánovanou plavbu. Potom nám s kolegyní předvedl, jak se čistí, nabíjí a střílí ze záďového děla. Po nabití je nutné dělo opět lany přitáhnout na kolečkové lafetě ke střílně; dívka vyzvala diváky, zdali si to nechtějí zkusit, vrhnul jsem se k dělu první, skipper Franta za mnou. Povely jsou ?action? (musí se přeručkovat po laně dopředu) a ?haul? (lanem se dělo přitáhne o další stopu ke střílně). Takže máme se skiperem Františkem Novotným dělostřelecký výcvik US NAVY!

Příprava lodeního děla ke střelbě

Po připlutí do Filadelfie je pro nás největší atrakcí bitevní loď USS New Jersey. Získala víc vyznamenání za bitevní akce než všechny tři další bitevní lodě třídy Iowa dohromady a byla jedinou americkou bitevní lodí, jež poskytovala dělostřeleckou podporu během Vietnamské války.

Loď-muzeum USS New Jersey ve Filadelfii

V průběhu druhé světové války ostřelovala cíle na Guamu a Okinavě a poskytovala doprovod letadlovým lodím provádějícím nálety na Marshallovy ostrovy. Během korejské války se účastnila nájezdů na severokorejské pobřeží. Po této válce byla vyřazena ze služby. Krátce reaktivována byla v roce 1968 a poslána do Vietnamu na podporu amerických vojsk. Znovu reaktivována byla v 80. letech, modernizována a vyzbrojena střelami Tomahawk a Harpoon. V roce 1983 se účastnila amerických operací v průběhu občanské války v Libanonu. New Jersey byla naposledy vyřazena za služby v roce 1991 (v aktivní službě byla 21 let). Od října 2001 slouží jako loď-muzeum. TTD obdobná jako u sesterských bitevních lodí téže třídy.

Mohutná palubní děla ráže 406 mm

Raketomety střel Tomahawk (přidány 1982)

Jinými muzeálními klenoty námořní povahy ve Filadelfii jsou ponorka USS Becuna a křižník USS Olympia. Becuna byla spuštěna na vodu 30. ledna 1944. Z doků v New London vyplula 1. července 1944 a 29. července dorazila do Pearl Harboru. Do července 1945 uskutečnila pět bojových hlídek v oblasti Filipín, Jihočínského a Jávského moře. Připisuje se jí potopení dvou japonských tankerů o výtlaku 3888 tun. Po válce sloužila jak v Tichomoří, tak v Atlantském oceánu, v 50. letech jako školní plavidlo. Aktivní službu ukončila v roce 1969 a od roku 1996 je exponátem filadelfského Independence Seaport Museum.

Ponorka-muzeum USS Becuna ve filadelfském muzeu

Strojovna ponorky USS Becuna

Vedle ní je zakotven další historický památník, chráněný křižník USS Olympia (ve službě 1895?1922). Proslavil se především jako vlajková loď komodora George Deweye v bitvě v Manilské zátoce během španělsko-americké války v roce 1898. Až do první světové války sloužil křižník jako školní loď pro námořní kadety a poté jako plovoucí kasárna v Charlestonu. V roce 1917 byl znovu zařazen do aktivní služby, hlídkoval u amerického pobřeží a eskortoval dopravní lodě.

Loď-muzeum USS Olympia

Hamaky na palubě USS Olympia

Po válce se v roce 1919 účastnil spojenecké intervence v ruské občanské válce a byl také součástí sil udržujících ve Středomoří a Jaderském moři mír na neklidném Balkáně. V roce 1921 převážel z Francie tělo neznámého vojína (pohřben ve Washingtonu D.C. na Arlingtonském hřbitově). Olympia je nejstarší ocelovou lodí amerického námořnictva stále ještě na vodě. Ačkoliv loď byla v roce 1966 vyhlášena národní historickou památkou, její údržba je z finančních důvodů problematická a muzeum neustále bojuje o její záchranu. Olympia by nutně potřebovala opravu v suchém doku. Prohlídka její paluby a interiérů je jedinečným zážitkem.

Pokračování příště

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Ukrajina

Osobní svědectví a geopolitické pozadí rusko-ukrajinské války.