logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Námořní muzeum v Hamburku

Tip na výlet

Zní to jako z pohádky. Žil byl ve třicátých létech minulého století v Hamburku chlapec jménem Peter Tamm. Jednou, když mu bylo pět let, byl nemocný. Aby ho potěšila, věnovala mu maminka malý kovový model motorové lodi pro pobřežní plavbu v měřítku 1 : 1250. To podnítilo chlapcův zájem o mořeplavbu a vzbudilo vášeň sběratele. Výsledek je ohromující. Peter Tamm nashromáždil desítky tisíc námořních a militárních artefaktů. Prezentoval je v soukromém vědeckém institutu. V r. 2002 založil Nadaci Petera Tamma seniora. Ta je vlastníkem Mezinárodního námořního muzea v Hamburku (Internationales Maritimes Museum Hamburg, IMMH) a jeho jádro tvoří Tammovy sbírky. Muzeum bylo otevřeno v r. 2008 a jen kolekce modelů 1 : 1250 obnáší 40 tisíc kusů; velkých modelů je přes tisíc.

IMMH však nevystavuje jen sběratelské modely. Věnuje se všem aspektům mořeplavby a námořnictva. Rozsáhlé sbírky jsou instalovány v devíti podlažích, nazývaných paluby, v nákladně rekonstruované budově bývalého skladiště ve čtvrti Hafen City. Hansovní město Hamburk podpořilo přestavbu grantem ve výši 30 miliónů Euro. Podle dostupných pramenů vlastní muzeum kromě modelů také  5 000 obrazů,  1 000 uniforem,  120 000 knih,  50 000 stavebních plánů lodí a 1,5 milionu fotografií.

V přízemí je recepce, pokladna, muzejní obchod a dvě restaurace. Kromě obvyklých suvenýrů jsou zde ke koupi i ony proslulé modely 1 : 1250. Ceny od 30 do 80 Euro.

Dominantu tohoto prostoru tvoří tzv. nadační stěna se jmény sponzorů. Je jich mnoho a jsou to velká jména a velké peníze. Např. Deutsche Bahn, Hamburger Sparkasse, Germanischer Lloyd, Axel Springer Stiftung. Je to vizitka konexí Petera Tamma, jenž se od novinářského eléva vypracoval až na místo předsedy představenstva nakladatelství Axela Springera, které zastával mnoho let.

Paluby jsou řazeny chronologicky. Ta první je věnována objevitelským plavbám a navigaci. Historické navigační přístroje, tabulky atd. jsou uzavřeny ve vitrínách. Mnoho exponátů je však umístěno volně a jsou interaktivní. Návštěvník si zde může např. vyzkoušet měření výšky slunce sextantem nebo signalizaci praporky. Děti potěší několikametrová Queen Mary 2 složená z Lega.

Druhá paluba patří vývoji mořeplavby od antiky až do 20. stol. Jsou zde vystaveny modely lodí různých národů, které hrály významnou roli v objevování světa. K násilné stránce plavby po mořích patří i námořní lupiči a piráti. Jim je věnována další část této expozice. Mezi význačnými pirátskými vůdci figurovaly i ženy.

Třetí paluba náleží stavbě lodí. Je zde ukázán vývoj od lodí dřevěných k lodím ocelovým, včetně příslušného nářadí a dílen. Technicky zaměřeným návštěvníkům jsou zde předkládány lahůdky z litiny, oceli, mosazi a strojního oleje. Jsou tu modely parních strojů i skutečné pohonné agregáty z různých plavidel. Časosběrný film v několika minutách ukazuje, jak se v hamburských loděnicích staví moderní kontejnerová nákladní loď.

O tom, že většinu objevitelských cest prováděly válečné lodě, není pochyb. Znalci ocení loďstva 16., 17. a 18. stol. Avšak sláva a obdiv válečného námořnictva je v očích veřejnosti založena především na válkách v 19. a 20. století. Počátkům této proslulosti je věnována čtvrtá paluba s odpovídajícím názvem ?Ve zbrojnici dějin?. Admirála Horatia Nelsona prý Peter Tamm obdivoval již od dětství. Do svých sbírek získal čtyřicet sedm jeho dopisů, které jsou zde vystaveny. Nelsonovy geniální bitevní manévry jsou prezentovány na několika dioramatech. Kromě modelů bitevních lodí různých států je zde i reálně vytvořená část dělové paluby s obsluhou. Příchod páry ukazují zcela nové typy lodí a zbraní. Role vilémovského Německa je prezentována velmi podrobně, včetně figuríny Alfreda von Tirpitze ve velkoadmirálské uniformě. Periskopem ponorky lze nahlédnout o dvě patra výše.

Na páté palubě jsou už exponáty jednoznačně válečné. Ve velké vitríně je instalováno padesát sedm uniforem námořníků těch nejvyšších hodností z celého světa.

Modely lodí představují to nejznámější z první i druhé světové války. Nechybí Tripitz, Hood, King George V., ani Yamato ve velkém detailním provedení. Nad Bismarckem se příznačně vznáší britský Swordfish. Kromě jiných reálií je vystavena také Enigma. Chladné i palné zbraně námořníků všech epoch a národů jsou efektně instalovány ve velkých plochých vitrínách přístupných z obou stran. Dobře rozpoznatelný AK47 patřil k výzbroji námořnictva NDR.

Velká pozornost je věnována ponorkám. Expozice má působivý zvukový podkres šuměním a cvakáním sonaru. Vlastní vitrínu má U96. Osudy tohoto plavidla zachytil Lothar Günther Buchheim v románu Das Boot. Příběh byl zpracován i jako film. Nyní se v pražských ateliérech natáčejí scény pro stejnojmenný televizní seriál německé produkce.

Několik set modelů v poslední vitríně představuje produkci firmy Wiking. Tato továrna vyráběla kovové a plastové modely lodí a letadel od třicátých let 20. stol. Výroba se později rozšířila na celý vojenský sortiment. Její přesné modely sloužily jako pomůcky při výcviku pozorovatelů k určování typů lodí, vozidel a letadel. Tak se továrna na hračky stala chráněnou součástí průmyslu Třetí říše. Pozorný návštěvník potvrdí, že kvalita byla opravdu prvotřídní.

V samostatné vitríně je vystavena uniforma velkoadmirála Ericha Raedera. Reader byl souzen norimberským tribunálem jako válečný zločinec. Byl odsouzen na doživotí. Propuštěn byl ze zdravotních důvodů v roce 1955.

Exponáty vilémovského a hitlerovského Německa jsou předmětem ostré kritiky některých novinářů a osobností veřejného života. Hrdá prezentace německého kolonializmu a militarizmu je v Německu stále velmi citlivé téma. Politická korektnost zašla tak daleko, že logo muzea ? příď vikinské lodi na pozadí zeměkoule ? je kritizováno za to, že Vikingové byli krvelační nájezdníci, kteří jen loupili a vraždili.

Šestá paluba patří moderní nákladní a osobní dopravě. Expozice linerů a cruiserů se nese v duchu ?la belle epoque?. Luxusní kajuty, zlacený porcelán a přepychové stolní náčiní, vybrané lahůdky, hudba a zábava. Tragedie Titanicu touhu po bezstarostném cestování nezmenšila.

V části věnované nákladní dopravě je pro současnost nejdůležitější geniální americký objev typizovaného kontejneru velikosti dvacet stop. Od šedesátých let tento způsob přepravy nákladů zcela změnil stavbu lodí a přístavů a hlavně ceny. Obrovský pokrok v organizaci nákladní dopravy ukazuje instalace pracoviště přístavního agenta z doby před zavedením počítačů. Sešit, pero, lodní řády a mapy, telefon a popelník plný nedopalků.

Sedmá paluba patří přírodovědeckému pohledu na moře. Je slyšet ?zvuky moře?, v konzervačním roztoku jsou ukázáni hlubokomořští živočichové. Ochrana moře je zde prezentována s plnou vážností, kterou si toto téma zasluhuje. Nadace P.T. podporuje výzkum a ochranu světových oceánů. Expozice je aktualizována podle posledních vědeckých objevů.

Na osmé palubě je galerie výtvarného umění. Dvě stě obrazů s námořní tématikou překlenuje pět století. Jsou zde plátna ceněných mistrů jako např. Jan Porcellis, Willem van der Velde, Ivan Ajvazovskij a další. Mnozí vystavení tvůrci nejsou sice ani známí ani dokonalí. Jejich práce jsou však dokumentem doby a ukazují, jak důležitou roli hrálo moře ve výtvarném umění.

V pokladnici jsou vystaveny modely lodí ze zlata, stříbra a slonoviny. Jsou zde také drahocenné předměty s námořnickou tematikou a různé memorabilie.

Na deváté palubě se příběh Petera Tamma uzavírá. Ukazuje cestu od prvního modelu k ohromné sbírce. Ve vitrínách je přes čtyřicet tisíc modelů 1 : 1250 ze všech dějinných epoch.

Dioramata znázorňují přístavy historické i současné. Ve velké nízké vitríně je předveden vývoj a výroba modelu lodi od nákresu, přes výrobu formy, až k odlitku a kolorování.

Návštěvník, vyčerpaný množstvím vjemů a dlouhými schodišti, najde klid a občerstvení v přízemní restauraci Catch of the Day, která je propojená se vstupní halou. Jídelní lístek je rozmanitý. Tvar svítidel nad stolem však napovídá, co bude servírováno nejčastěji.

V budově muzea je i druhá, mnohem luxusnější restaurace, Alte Liebe. Vloni ji navštívil princ William s chotí. Povšiml si, že před hlavním vstupem do muzea stojí dvě děla z vlajkové lodi Foudroyant, které velel Horatio Nelson?

 

Poznámka pro milovníky a sběratele modelů: lodičky jsou lodičky. Ale VLÁČKY jsou VLÁČKY! Necelých deset minut pěšky od námořního muzea je Miniatur Wunderland. Sídlí v podobné červené budově ve čtvrti bývalých skladišť. Zabírá však dva propojené domy. Na 13 km kolejí tu jezdí 930 vlaků s 14 450 vagóny. Krajinu doplňují budovy, tisíce postaviček, auta a letadla, vše v měřítku 1 : 87. Je to největší expozice svého druhu na světě. Vojenská tématika je však zastoupena minimálně.

 

Shrnutí: dojedete tam pohodlně vlakem. Hamburk nabízí tři báječné cíle k návštěvě, které přece nelze opomenout ? lodičky, vláčky a St. Pauli.

Omluva: fotografie jsou nekvalitní díky technice a neobratnosti autora. Množství fotek, filmů a osobních komentářů je na internetu. Začít můžete na stránkách muzea: http://www.imm-hamburg.de/

 

Ferdinand Niček, prosinec 2017

 
Datum: 09. 02. 2018 11:04:13 Autor: Josef Šolc
Předmět: Zhodnocení
Je to úžasné,co se dá všechno nashromáždit a přehledně vystavit.Je to prohlížení na několik etap - najednou se to asi nedá zvládnout.P.
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Ukrajina

Osobní svědectví a geopolitické pozadí rusko-ukrajinské války.