Boje ve Východní Africe 1914--1918 Boje ve Východní Africe 1914--1918

První český překlad pozoruhodných vzpomínek německého důstojníka na boje v německé africké kolonii za první světové války.
Paul von Lettow-Vorbeck (1870?1964) byl zkušeným koloniálním válečníkem. Vojenskými historiky je považován za největší postavu guerillové války. Původně sloužil v německém kontingentu poslaném potlačit boxerské povstání v Číně a v Německé Jihozápadní Africe. Jeho přeložení do Německé Východní Afriky svědčilo o jeho rostoucím věhlasu. Po vypuknutí první světové války zde vedl zdlouhavou a úspěšnou partyzánskou válku proti Britům, Belgičanům a Portugalcům. Ačkoliv měl k dispozici jen málo německých vojáků a pouze několik tisíc domorodých askariů, vzdoroval mnohdy až dvacetinásobné přesile až do listopadu 1917, kdy byl konečně z německé kolonie vytlačen. Pokračoval však v boji v Mozambiku a v severní Rhodesii. Vzdal se teprve po uzavření příměří v Evropě, v listopadu 1918. Jeho osobní líčení je objektivním a ojedinělým svědectvím o partyzánské válce na málo známém válčišti, kde Němci nebyli nikdy poražení.

Jeho Vzpomínky na Východní Afriku (původní název) vyšly v Německu již v roce 1920, následně také v anglickém překladu. Česky vychází kniha poprvé v moderním překladu dr. Cinkeho. Je doplněna jak původními kresbami jednoho z důstojníků Lettowova sboru, tak původními fotografiemi a mapami autora, které výrazně napomáhají orientaci čtenáře v popisovaných bojových situacích. Obsáhlý doslov dr. Cinkeho potom uvádí čtenáře do dobových souvislosti a líčí další osudy generála Lettowa. Na trhu bude od 15. dubna 2004. Formát A5, 344 stran, pevná vazba, MOC 245 Kč.