Hitlerova říše Hitlerova říše

Nacistická vláda v okupované Evropě

Hitlerova říše představovala největší, nejbrutálnější a nejambicióznější pokus o přetvoření evropského kontinentu, který kdy byl podniknut. Německo usilovalo stát se nejmocnějším státem evropského kontinentu a nutilo všechny ostatní, aby uznali jeho nadřazenost. Byl smeten liberalismus a demokracie. Budoucnost měla spočívat v "Novém řádu", založeném na vykořenění, přesídlení a vyhlazení milionů lidí. Když se masové vraždy spojily s moderními postupy v řízení a anbicemi do smrtelného koktejlu, morální normy byly doloženy stranou.

Kniha Hitlerova říše mapuje krajinu nacistické imperiální představivosti: od ekonomů, kteří snili o přeměně Evropy v obrovský trh pro německé podniky, přes Hilterovy plány na nové transkontinentální dálnice, procházející etnicky vyčištěnými ruskými stepmi, až k vážným interním diskusím v SS o politické teorii, diktátorství a o právním řádu. Tato mrazivá studie především ukazuje, co se stalo, když se zmíněné ideje střetly s realitou. Po počátečních vojenských triumfech byl debakl nacistických politických vizí v Evropě nevyhnutelný, jejich spojenci se dostali do problémů, Nový řád se s vojenskými neúspěchy zhroutil, a tak za sebou nacisté nechali světadíl zničený kolaborací, zbídačelý loupením a vykořisťováním, truchlící nad oběťmi totální války a genocidy.

Toto trauma poznamenává Evropu dodnes a zcela změnilo její postavení ve světě. Kniha Hitlerova říše nabízí novou rozsáhlou interpretaci této zkušenosti spojenou s myšlenkami o německé nadřazenosti, jež byly oporou nacistické vlády, která měla vydržet po staletí.

Mark Mazower je autorem knih Salonica: City of Ghost, za kterou získal cenu Duffa Coopera a Runcimanovu cenu, The Balkans: Short History, za níž obdržel Wolfsonovu cenu v oboru historie, Dark Continent: Europe's Twentieth Century a Inside Histler's Greece: The Experience of Occupation, 1941--44. Je profesorem historie na Kolumbijské univerzitě a vyučoval na Birkbeck College v Londýně, v Sussexu a v Princetonu. Žije v New Yorku.

Hitlerova říše

Nakladatel: Jota
 ISBN: 978-80-7217-632-8, EAN: 9788072176328