Moderní cizinecká legie očima výsadkáře Moderní cizinecká legie očima výsadkáře

Doporučená četba před vstupem do francouzské cizinecké legie

Francouzská Cizinecká legie je opředena mnoha mýty a často nešťastně zkreslována veřejnými médii. Moderní cizinecká legie očima výsadkáře dává jedinečnou možnost nahlédnout do jejího zákulisí a dovědět se, jak opravdu vypadá, a to z pohledu samotných legionářů. Autorem je knihy je Čech, jenž podrobně popisuje vše od přijímacích testů a základního výcviku až po jeho službu v 2. výsadkovém pluku Cizinecké legie v Calvi na Korsice. (Čtenář jistě pochopí, že není uvedeno pravé autorovo jméno, ale pouze jeho přezdívka ?Špalek?.)

Jedná se vskutku o originální svědectví, je to jenom jedna ze dvou knih, o kterých vím, že se zabývají životem v současné cizinecké legii. Autor byl pětiletou službou očividně zklamán, zvláště vztahy mezi mužstvem a veliteli, avšak snaží se o nestranný pohled. Překvapující je zjištění, že dnešní výcvik, jakkoliv fyzicky náročný, není rozhodně určený pro supermany a a mnohdy dokonce nikterak nepřevyšuje úroveň výcviku v profesionální české armádě. Čtenář, který něco ví o celé historii cizinecké legie, bude mít možnost porovnat úroveň nejenom výcviku, ale i charakter trestů, národnostní složení legie, motivaci legionářů a postoj k dezertérům s dobami dávno minulými a bude žasnout, jak se dnes liší například již od situace v padesátých letech 20. století, o krutých podmínkách v Alžírsku na konci století 19. nemluvě.

Je pozoruhodné, že nejpočetněji jsou v legii zastoupeni (po Francouzích a občanech bývalého SSSR) právě občané bývalého Československa.

Jen málo příslušníků hledá dnes v legii příležitost k válčení; většina hledá možnost začít nový život, získat vyšší vojenskou kvalifikaci, řešení svízelné sociální situace, možnost získat francouzské občanství, případně ?dobrodružství?. Válečníky typu Otty Wagnera bychom zde nenašli. Paradoxně z toho vyplývá největší frustrace dnešních legionářů ? pět let prodělávají tvrdý výcvik bez naděje, že tuto kvalifikaci někdy uplatní v praxi.

Svědectví ?Špalka? lze vřele doporučit každému, kdo snad o vstupu do legie uvažuje. A rozhodně je zajímavou informací o stavu legie pro ty ostatní.

Kniha je doplněna mnoha originálními fotografiemi, které dosud nebyly nikde publikovány.

Vydalo nakladatelství NAŠE VOJSKO, s. r. o., v Praze 2005