Nacisté ve službách USA Nacisté ve službách USA

Pravdivý příběh o tom, jak se Amerika stala bezpečným rájem pro Hitlerovy muže.

Eric Lichtblau

Tisíce nacistů, od strážných z koncentračních táborů až po osoby zastávající vysoké funkce v německé Třetí říši, mizely po druhé světové válce na druhou stranu Atlantického oceánu, aby zde začaly v tichosti nový život. Tito lidé, z nichž mnozí figurovali na seznamech válečných zločinců, se ocitli pod ochranou americké vlády, CIA, FBI či armády a pokračovali dál ve své práci coby špioni, odborníci na zpravodajskou činnost nebo špičkoví vědci.

Kniha Nacisté ve službách USA nabízí poprvé na základě donedávna tajných dokumentů a rozhovorů s pamětníky ucelený příběh o tom, jak je možné, že řada někdejších nacistů mohla žít ve Spojených státech po dlouhé desítky let jako obyčejní občané. A co umožnilo, že se teprve dlouhá léta po jejich příchodu do země začali soukromí detektivové i vládní vyšetřovatelé snažit o jejich dopadení. I pak se ale někteří z nich těšili ochraně ze strany amerických tajných služeb.

Autor Eric Lichtblau je investigativním reportérem washingtonské redakce listu The New York Times. Od roku 1999 se věnuje tématům souvisejícím s legislativou, politikou a národní bezpečností. Roku 2006 obderžel Pulitzerovu cenu za články odhalující existenci programu tajných odposloechpů, schváleného po útocích z 11. září 2001 prezidentem Georgem W. Bushem. V minulosti pracoval patnáct let pro list Los Angeles Times. Je absolventem Cornell University a autorem knihy Bush's Law: The Remaking of American Justice. Žije u Washingtonu s manželkou a dětmi.

Vydalo nakladatelství JOTA 11. 11. 2015

Původní název The Nazis Next Door

Přeložil Lumír Mikulka