Oděv a zbroj vojáka ve středověku Oděv a zbroj vojáka ve středověku

znovuzrozené v barevných fotografiích
V posledních letech se obecně rozšířený přístup k historii středověku přesunul ze sféry politické do oblasti společenské; a reálné rekonstrukce středověkých mužů a žen a prostředí, v němž žili, skupinami ?živoucí historie? podnítily podrobnější studium oděvů, materiálních podmínek a způsobu života. Mnozí zjistili, že dostupné zdroje informací jsou zavádějící a plné rozporů, což ? vzhledem k nesouvislosti a útržkovitosti dochovaných a zveřejňovaných dokumentů a nemnoha vzácným artefaktům ? není nikterak překvapivé. Jistí historikové v 19. století publikovali chybné domněnky založené na samostatných a nedokonale pochopených pozůstatcích a nálezech. Tendence podceňovat schopnosti a zdravý rozum našich předků rovněž stvořila klamnou představu o skvostně oděné šlechtě vládnoucí nad jinak ?primitivní? společností s ?nezralou? materiální základnou. Přímé důkazy o vzezření našich středověkých předků jsou možná skrovné, ale svět, který odhalují, určitě není primitivní. Gerry Embleton, proslulý ilustrátor a spisovatel historických děl, studoval během uplynulých 20 let primární zdroje v různých zemích. Vycházeje pouze z dobových dokumentů, obrazů, sochařských děl, popisů, seznamů a účetních knih zde prezentuje přesvědčivý obraz běžných evropských bojovníků ? a jejich ženského doprovodu ? ze 14. až 16. století. Na jedenácti speciálně vytvořených barevných ilustracích, které srovnávají množství důležitých původních vyobrazení, a na více než 160 barevných fotografiích pečlivě zrekonstruovaných součástí oděvů a zbroje na živých modelech zde předvádí pozoruhodnou řadu letmých nahlédnutí do dávno ztraceného světa ? světa pestřejšího a mnohem obšírnějšího, než by si současný čtenář dokázal představit. Vydalo nakl. Fighters Publications, Praha 2007

Autor recenze: Red. FP