Wojciech Zabłocki Wojciech Zabłocki

Nová kniha polského autora-šermíře o duelech, jejichž příčinou byly ženy

POJEDYNKI I KOBIETY

Vynikají polský šermíř Wojciech Zabłocki (*1930), účastník čtyř olympiád v šermu šavlí a držitel řady jak olympijských, tak celostátních medailí vydal již roku 1989 ve Varšavě knihu Cięcia prawdziwą szablą (Sek opravdovou šavlí), v níž na základě funkčně-konstrukčních charakteristik zkoumá především polské vojenské šavle z 16.?18. století a věnuje se historii šermu šavlí.

Zabłocki se hlásí k odkazu italských mistrů Radaelliho a Barbasettiho a sám se snaží v této knize hypoteticky rekonstruovat techniky šermu šavlí. Stručně rekapituluje historii šermu od Egypta až po 19. století. Pro Zabłockiho úvahy měly neocenitelný význam i zkušenosti polských kavaleristů z války se Sovětským svazem v roce 1920. Z jeho popisů a nákresů jasně vyplývá kontinuita šermu šavlí od 18. do 20. století, pochopitelně výrazně ovlivněná pracemi zmíněných italských mistrů 19. století. Podstatnou část názorné a podnětné knihy o historii šavle tvoří nádherné autorovy tužkokresby historických šavlí z evropských muzeí, na základě jejichž studia vypracoval podrobnou typologii. Zabłocki je kromě jiného zakladatelem historického šermu v Polsku.

Nejnovějším dílem tohoto autora je kniha Pojedynki i kobiety (Duely a ženy), V roce 2015 vydalo nakladatelství Zakład Poligraficzny Drukma Janusz Skoczyński v Poznani (první vydání, náklad 1000 výtisků, 196 stran, ISBN 978-83-941477-0-9).

V jednotlivých kapitolách autor vyprávěcí formou popisuje nejznámější duely evropské historie, jejichž příčinou či strůjcem byly ženy, a to jak chladnou tak palnou zbraní. Začíná exkurzem do středověku, do dob turnajů, kdy se o přízeň urozených dam ucházeli rytíři odění do těžkých zbrojí. V sedmi oddílech (Duely o ženy, Při obraně cti dam, Ženy příčinou duelu, Ženy a politika, Femmes Fatales, V převlečení, Odvážné ženy) líčí příčiny a průběh čtyřiadvaceti duelů a kapitoly doprovází svými půvabnými kresbami tužkou. Nezapírá skutečnost, že inspirací ke kresbám byly dobové portréty protagonistů, ale duelové scény vykresluje dle vlastní fantazie. Dočítáme se o známých historických postavách jak z oblasti politiky (Radziwiłł, Lasalle, Poniatowski, Lincoln), literatury (Puškin, Lermontov, Loziński), umění (Chwistek, Duni-Borkowski) a také o legendárních postavách jako byl například Casanova. Pro nás je zajímavé, že řada příběhů se týká Poláků, o jejichž duelech nemáme tolik informací, jako o aférách západní Evropy. Některé příběhy, jak už to u duelů bývá, jsou úsměvné, ale většinou se jedná o tragické události, kdy se z příčin, jež se nám dnes jeví malicherné, pozabíjeli přátelé či lidé, kteří mezi sebou neměli nejmenší důvod k násilí. Hybatelkou tragického děje tu jsou ?osudové ženy?, jež ze zhrzené ješitnosti či z rozmaru ženou muže na smrt. Nejsou tu ovšem jen intrikánky, ale také ženy-bojovnice, zápolící o přízeň milence mezi sebou, či dokonce bojující s muži. Autor se také letmo zmiňuje o duelech mezi sportovními šermíři, což u věhlasného šermířského mistra nemůže překvapit. Na prezentaci své knihy si autor také zašermoval s mladšími kolegy v historických kostýmech s husarskými šavlemi v rukou. Nutno konstatovat, že kniha se čte jedním dechem.

Pro nás, autory třídílné Historie evropských duelů a šermu, je potěšitelné, že nás autor uvádí v seznamu použité odborné literatury.