Zápisky válečné tlumočnice Zápisky válečné tlumočnice

Nový titul z nakladatelství Paseka

Autorka působila za druhé světové války jako tlumočnice jedné z obávaných sovětských jednotek SMERŠ (Směrť špionam). S Rudou armádou doputuje až do Vůdcova bunkru a stává se hlavním aktérem historie kolem pitvy ostatků Hitlera a jeho ženy. Právě ona odkrývá světu, jak to bylo se vznikem mýtů o Hitlerově přežití a jakou roli v této kauze sehrál Stalin.

Napjatým berlínským událostem však předchází dlouhá, čtyři roky trvající cesta Ruskem, Polskem a Německem. Autorčino živě podané očité svědectví o válečné každodennosti osvětluje dění takříkajíc z obou stran. Jednoznačnou výhodou Rževské je sloučení přímé osobní zkušenosti s odstupem, který pramení jak z její specifické pozice překladatelky, která se snaží lidsky porozumět aktérům z obou stran konfliktu, tak z jejího pacifistického přesvědčení. Výsledkem je obraz, který je pravým opakem černobílého vidění.

Jelena Rževská (1919) opustila za války po přepadení SSSR Němci studium filozofie a jako tlumočnice se připojila k Rudé armádě, s níž pak putovala od Rževu až po Berlín. Objevila a k archivaci a k vydání připravila Goebbelsovy deníky, je autorkou dokumentů o Goebbelsovi a o Berlíně roku 1945, napsala šest válečných románů. Rževská získala za své dílo rovněž několik cen, mj. Cenu Andreje Sacharova „za občanskou statečnost“ (1996) a zlatou medaili Ruského svazu spisovatelů (1987).

Pevná vazba, 368 stran, cena 390 Kč

ISBN 978-80-7432-179-5

Z ruštiny přeložil Libor Dvořák